printlogo


کد خبر: 277995تاریخ: 1402/12/23 00:00
دور دنیا

برنامه جهانی غذا: 
قحطی در شمال غزه قریب‌الوقوع است
مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، قحطی در غزه را در صورتی که کمک‌ها افزایش نیابد، قریب‌الوقوع دانست و تاکید کرد: دسترسی به راه‌ها و استفاده از بنادر و گذرگاه‌ها تنها راه کمک‌رسانی مطلوب به نوار غزه است. «سیندی مک‌کین» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی خود در رم به مناسبت راه‌اندازی طرح «غذا برای غزه» اظهار کرد: اگر حجم کمک‌هایی که وارد نوار غزه می‌شود، به شکل گسترده‌ای افزایش نیابد، قحطی در شمال غزه قریب‌الوقوع است. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا به نقل از مک‌کین اعلام کرد: در حال حاضر برنامه جهانی غذا به‌شدت نگران شرایط انسانی در سراسر مناطق غزه بویژه شمال این منطقه تحت ‌محاصره است که گرفتار فاجعه انسانی شده است. مک‌کین در ادامه تاکید کرد: کمک‌هایی که با عملیات هلی‌برن به غزه ارسال می‌شود، اصلا با حجم مورد نیاز و لازم مطابقت ندارد. دسترسی به راه‌ها و استفاده از بنادر و گذرگاه‌ها تنها راه کمک‌رسانی به میزان مطلوب به نوار غزه است. همچنین مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا بر نیاز مبرم به انتقال روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون مواد غذایی به نوار غزه تاکید کرد و گفت: برنامه جهانی غذا تمام تلاش خود را برای تامین کافی کمک‌های غذایی می‌کند. او در پایان نیز گفت: برنامه جهانی غذا ۲۰ فوریه گذشته مجبور شد کمک‌رسانی‌ها را به دلیل نگرانی‌ها درباره حفظ جان افراد و فروپاشی سیستم، موقتا متوقف کند. طبق اعلام وزارت بهداشت غزه، دست‌کم ۲۷ نفر در غزه در نتیجه سوءتغذیه و کم‌آبی که به سبب محاصره رژیم صهیونیستی حادث شده، جان خود را از دست داده‌اند. همچنین جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، ۸۵ درصد از مردم این باریکه را آواره کرده و طبق اعلام سازمان ملل ۶۰ درصد زیرساخت‌های این باریکه نیز آسیب دیده یا نابوده شده است. 
***
اتحادیه اروپایی: 
از همکاری نظامی ایران و روسیه نگرانیم
یک رسانه انگلیسی با ادعای رویت سندی مربوط به دستورکار نشست بعدی اتحادیه اروپایی، مدعی شد سران کشورهای اروپایی نگران گزارش‌ها درباره احتمال عرضه موشک‌‎های بالستیک توسط ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین هستند. طبق یک پیش‌نویس دستورکار نشست هفته آتی اتحادیه اروپایی، رهبران اروپا قرار است در پی گزارش‌هایی که در آن ادعا شده است تهران ممکن است به روسیه موشک‌های بالستیک عرضه کند، اقدامات تازه علیه ایران را بررسی کنند. خبرگزاری رویترز با ادعای اینکه این سند را رویت کرده است، به آن استناد کرد و نوشت: شورای اروپا از کشورهای طرف سوم می‌خواهد فورا، پشتیبانی نظامی از جنگ متجاوزانه روسیه علیه اوکراین را متوقف کنند.  در این پیش‌نویس که مربوط به نشست اتحادیه اروپا در ۲۱‌و‌۲۲ (۲‌و‌۳ فروردین) مارس است همچنین اشاره شده «گزارش‌ها درباره احتمال انتقال موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط توسط ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین بسیار نگران‌کننده است». همچنین در این سند آمده است: اتحادیه اروپایی آماده پاسخ سریع و هماهنگ با شرکای بین‌المللی برای انجام دادن اقدامات قابل‌توجه جدید علیه ایران است، همچنین طبق این پیش‌نویس، رهبران کشورهای اروپایی از جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و از کمیسیون اروپا درخواست خواهند کرد تحریم‌های بیشتری را علیه بلاروس، کره‌شمالی و ایران آماده کنند. خبرگزاری رویترز در حالی این مطلب را درباره دستورکار نشست بعدی اتحادیه اروپایی منتشر کرده است که مدتی قبل، با نقل قول از ۶ منبع مطلع مدعی شده بود ایران حدود ۴۰۰ موشک بالستیک به روسیه فرستاده است‌ و تحویل آنها احتمالا در ژانویه ۲۰۲۴ و در پی مذاکرات میان تهران و مسکو انجام شد. اما در هفته اول اسفندماه،‌ «کایرلو بودانوف» رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین ادعاهای غرب درباره انتقال موشک‌های دوربرد از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد و تاکید کرد که این اطلاعات واقعیت ندارد. بودانوف در این باره گفته بود «آنها (موشک‌های ایرانی) آنجا نیستند. هیچ یک از اینها با واقعیت مطابقت ندارد». پیش از این، ایران ادعاهای غرب مبنی بر تحویل پهپادها و موشک‌ها به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و گفته بود همکاری‌های نظامی با روسیه، بدون ارتباط با جنگ اوکراین و در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه انجام می‌شود. 
***
مادورو، کاندیدای حزب حاکم برای انتخابات ونزوئلا
مادورو از سوی حزبش برای سومین‌بار در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ ژوئیه سال جاری میلادی کاندیدا شد. حزب متحد سوسیالیست ونزوئلا در رای‌گیری خود به این نتیجه رسید که نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور کاندیدای انتخابات حزب باشد. به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیوسدادو کابیو، معاون رهبر حزب سوسیالیست ونزوئلا اعلام کرد مادورو ۶۱ ساله کاندیدای حزب است اما مادورو هنوز خودش بیانیه‌ای صادر نکرده اگرچه انتظار می‌رود او به دنبال انتخاب مجدد باشد. مادورو پس از بیانیه کابیو، در شبکه ایکس و در برنامه تلویزیونی هفتگی خود گفت: ما به سفر در سراسر کشور ادامه خواهیم داد تا با ایجاد نیرو و سازمان شهروندی بیشتری به پیروزی انتخاباتی در سال جاری میلادی دست یابیم. 
انتخاب مجدد مادورو برای یک دوره 6 ساله دیگر در ۲۰۱۸ که با جنجال و اتهام همراه بود، از سوی ایالات متحده و کشورهای غربی به رسمیت شناخته نشد و با یکسری تحریم‌ها همراه شد. بسیاری از کشورها خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت شناختند. اخیرا کمیسیون مرکزی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد انتخابات ۲۸ ژوئیه سال جاری میلادی (6مرداد 1403) برگزار می‌شود. 

Page Generated in 0/0048 sec