printlogo


کد خبر: 278010تاریخ: 1402/12/23 00:00
در جلسه دیروز شورای شهر تهران تصویب شد
افزایش کرایه‌های اتوبوس، تاکسی و مترو
دریافت کرایه‌های جدید از اول اردیبهشت 1403

هر سال در واپسین روزهای سال، اعضای شورای شهر برای تعیین نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی تشکیل جلسه می‌دهند بر این اساس دیروز لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ در شورای شهر بررسی و تصویب شد. اعضای شورای شهر تهران صبح دیروز بررسی لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳  را روی میز بررسی قرار دادند. 
سید جعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه جلسات مختلفی برای بررسی نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی برگزار شد، گفت: در جلسات کمیسیون نرخ ورودیه مترو داخل تهران را تنها ۱۶ درصد افزایش دادیم که با نرخ تورم فاصله زیاد دارد و به ازای هر کیلومتر فقط تا سقف ۳۰ کیلومتر نرخ محاسبه می‌شود و از ۳۰ کیلومتر بیشتر تردد محاسبه نمی‌شود. وی افزود: بر این اساس نرخ بلیت تک سفره که ۳۳۰۰ تومان است، برای سال آینده ۴۳۰۰ تومان خواهد شد و درباره خطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش ۳۰ درصدی نرخ را در نظر گرفتیم. تشکر‌ی‌هاشمی درباره بهای بلیت اتوبوس نیز با بیان اینکه برای مبلغ ورودیه در اتوبوس تندرو و عادی ۲۲ درصد افزایش پیش‌بینی کردیم و به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد افزایش و برای اتوبوس‌های عادی ۴۰ درصد افزایش داده شد، گفت: پس اگر بگویم در حوزه اتوبوس چند درصد رشد داریم به طور میانگین قیمت تمام شده در اتوبوس تندرو ۲۱ درصد و اتوبوس عادی ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد خواهند داشت و درباره اتوبوس‌های ارائه خدمات دربستی ۴۰ درصد رشد در نظر گرفته 
شده است. 
وی درباره نرخ تاکسیرانی نیز با بیان  اینکه حداکثر رشد ۴۵ درصد برای نرخ کرایه تاکسی‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: 2 متغیر در لایحه داریم که ضریب شیب معابر ۱۵ درصد و ضریب اوج ۵۰ درصد خواهد بود، همچنین اگر رانندگان بخواهند سرویس‌هایی مانند تمدید پروانه دریافت کنند، این نرخ حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. 
مهدی چمران در جریان بررسی این لایحه گفت: به نظرم برای سهولت کار ضریب اوج ترافیک و شیب معابر را حذف کنیم، چرا که میزان شیب و اوج را چه کسی مشخص می‌کند؟ قرار بود مشکلات تاکسیرانی درباره پرداخت سیستم الکترونیک را حل کنند که نکردند. تشکری‌هاشمی گفت: ضریب شیب فقط برای تاکسی‌های خطی است و سازمان تاکسیرانی باید کریدورهای شیب‌دار را شناسایی کند و در جدولی این موضوع مشخص شده است و درباره ساعات اوج هم دوستان تاکسیرانی ۷ تا ۹ صبح و ۱۶ تا ۲۰ را ساعت اوج مشخص کرده‌اند و شامل مسیرهایی می‌شود که با ترافیک مواجه هستند. 
همچنین شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه باید بسترهای هوشمند در تاکسیرانی اعمال شود، گفت: با توجه به نرخ تورم، استهلاک و... اگر کرایه تاکسی اصلاح نشود خروج به سمت سایر شرکت‌های اینترنتی را شاهد خواهیم بود. در حال حاضر هم تاکسی‌ها آنجا فعال هستند و می‌بینیم که تاکسی‌های زیادی به سمت این شرکت‌ها رفته‌اند و باید برای برگشت آنها شرایط را مهیا کنیم. در هفته جاری با شرکت کنترل ترافیک درباره کنترل هوشمند تاکسی‌ها قراردادی را منعقد کردیم. 
مهدی چمران در ادامه گفت: پیشنهادم این است که ضریب شیب فقط برای تاکسی‌های خطی باشد اما ضریب ساعت اوج و بارندگی جز دعوا و اعصاب خردکنی ثمره بیشتری ندارد  و از الان این دونرخی کردن مشکل بین مردم ایجاد می‌کند و باید نرخ کرایه‌ها روشن و صریح باشد و بهتر است الکترونیکی باشد و درباره رشد ۱۶ درصدی هم مناسب است. ضمن اینکه این افزایش نرخ‌های حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت باید اجرا شود. 
تشکر‌ی‌هاشمی ادامه داد: درباره سرویس به معلولان نیز ما کرایه را حداقلی گذاشتیم که ۵ هزار تومان خواهد بود و شهرداری تهران باید پلتفرم‌های تاکسی را راه‌اندازی کند و 3 ماه فرصت به آنها کافی است و معطل سیستم شهرداری هم نشوند. عدد افزایش هزار تومانی بلیت مترو هم واقعا در برابر هزینه‌های مترو زیاد نیست. وی گفت: درباره تاکسی ساعت اوج حذف خواهد شد و شهرداری مکلف شد ظرف مدت 3 ماه  بعد از اردیبهشت سامانه‌ای برای پرداخت الکترونیک عملیاتی کند. اعضای شورای شهر تهران به پیشنهاد تشکر‌ی‌هاشمی درباره تعیین وقت به سازمان تاکسیرانی برای پرداخت الکترونیک رأی مثبت دادند و بر این اساس به سازمان تاکسیرانی 3 ماه برای این مهم فرصت داده می‌شود تا پرداخت‌ها الکترونیکی باشد.

Page Generated in 0/0049 sec