printlogo


کد خبر: 278114تاریخ: 1402/12/26 00:00
اخبار

رشد ۱۱ درصدی عرضه گوشت مرغ
مرکز آمار ایران اعلام کرد طبق گزارش‌های موجود، عرضه گوشت مرغ بهمن‌ماه امسال 208.348 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد. 
بر اساس نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن‌ماه ۱۴۰۲، وزن گوشت عرضه‌‌شده انواع طیور کشتارشده در مجموع 214.462 تن گزارش شده که سهم گوشت مرغ بیش از سایر انواع طیور بوده است.
 بر اساس این گزارش، گوشت مرغ با 208.348 تن، 97.1 درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با 1.934 تن و سایر انواع طیور با 4.180 تن به‌ترتیب 0.9 درصد و ۲ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
 مقدار عرضه گوشت طیور در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای مرغ ۱۱ درصد، برای بوقلمون ۳۷ درصد، برای بلدرچین ۵۱ درصد افزایش، برای شترمرغ ۳۴ درصد و برای سایر انواع طیور ۲۳ درصد افزایش کاهش داشته است، همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲، نسبت به دی‌ماه حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است، همچنین نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور نشان می‌دهد وزن گوشت قرمز عرضه‌‌شده انواع دام‌‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲ در مجموع 33.097 تن گزارش شده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.
 بر اساس نتایج این طرح، گوشت گاو و گوساله با 17.892 تن، 54.1 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌ شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با 12.149 تن، بز و بزغاله با 2.060 تن و سایر انواع دام با ٩٩٦ تن به‌ترتیب 36.7 درصد، 6.2 درصد و ٣ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. 
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲ با بهمن۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ١٥ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. 
مقدار تولید گوشت در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ١٩ درصد، برای بز و بزغاله ۱۹ درصد، برای گاو و گوساله ١٣ درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ٢٠ درصد کاهش و برای شتر و بچه ‌شتر ٥٤ درصد افزایش داشته است. 
همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به دی‌ حدود یک درصد کاهش داشته است.
***
سکه طرح جدید ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حباب دارد
کارشناس بازار طلا از افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حباب قیمت سکه در هفته اخیر خبر داد و گفت: حباب قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. 
محمد کشتی‌آرای درباره تحولات بازار طلا در هفته‌ای که گذشت اظهار کرد: در ابتدای هفته گذشته (روزهای شنبه و یکشنبه) شاهد روند افزایشی قیمت انس جهانی طلا بودیم و از طرفی هم قیمت ارز به یک‌باره افزایش یافت. 
وی افزود: در هفته‌ای که گذشت قیمت سکه برای نخستین بار به 37 میلیون و 500 هزار تومان رسید اما از روز دوشنبه به بعد با روند نزولی همراه شد، زیرا سیر صعودی قیمت ارز و قیمت جهانی طلا متوقف و تاحدودی قیمت‌ها تعدیل شد.
 کارشناس بازار طلا گفت: اواخر هفته یعنی از روز سه‌شنبه به بعد به دلیل افزایش تقاضا برای شب عید و ایام نوروز، شاهد افزایش تقاضا در مبادلات نیم و ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بودیم که سبب افزایش حباب قیمتی این سکه‌ها شد.
 وی بیان کرد:  قیمت سکه طرح قدیم با 200 هزار تومان کاهش در آخرین روز معاملاتی هفته به 35 میلیون تومان، قیمت سکه طرح جدید با 600 هزار تومان کاهش هفتگی به 36 میلیون و 900 هزار تومان همراه شد. 
کشتی‌آرای اضافه کرد: قیمت نیم سکه با بیشترین افزایش (1.3 میلیون تومان) به 22 میلیون و 200 هزار تومان، ربع سکه با 150 هزار تومان افزایش به 13 میلیون و 750 هزار تومان و سکه‌های یک گرمی بدون تغییر چندانی به 6 میلیون و 800 هزار تومان رسید. 
کارشناس بازار طلا گفت: قیمت هر مثقال طلای آب‌شده به طور متوسط با 315 هزار تومان کاهش در آخرین معاملات پنجشنبه گذشته 13 میلیون و 450 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 72 هزار تومان کاهش در آخرین معاملات دیروز 3 میلیون و 105 هزار تومان معامله شد.

Page Generated in 0/0064 sec