printlogo


کد خبر: 278175تاریخ: 1402/12/27 00:00
عصبیه، جغرافیای سیاسی را در هم ریخت
یمنی‌ها با به دست گرفتن جریان اصلی سنت عربی «عصبیه» یا همان «همبستگی اجتماعی»، به دنبال قربانی کردن همه چیز پای اخلاق جمعی جهانی هستند تا به نسل‌کشی در غزه پایان دهند

په‌په اسکوبار*:
«وقتی شرایط کلی تغییر می‌کند
گویی کل خلقت تغییر کرده 
و تمام دنیا دگرگون شده
گویی خلقتی جدید و مکرر است
جهانی که از نو پدید آمده است». 
 ابن‌خلدون 
نیروهای مقاومت انصارالله یمن از همان ابتدا به صراحت اعلام کردند حصر باب‌المندب و جنوب دریای سرخ را فقط علیه کشتی‌های خطوط دریایی متعلق به اسرائیل یا به مقصد آن (فلسطین اشغالی) به راه می‌اندازند. هدف واحد آنها متوقف ساختن نسل‌کشی غزه بود و خواهد ماند؛ کشتاری که بر اساس روان‌پریشی انجیلی بنی‌اسرائیلی انجام می‌گیرد. 
ایالات متحده، ارباب جنگ جهانی ترور، در واکنش به این فراخوان اخلاقی مبنی بر پایان دادن به نسل‌کشی انسانی، حوثی‌های یمن را بر اساس یک دسته‌بندی مجدد به عنوان یک «سازمان تروریستی» معرفی کرد و بمباران زنجیره‌ای تاسیسات زیرزمینی انصارالله را - با فرض اینکه دستگاه اطلاعات آمریکا جای آنها را بداند- آغاز کرد و یک ائتلافچه از مشتاقان را که شامل بریتانیا، کانادا، استرالیا، هلند و بحرین(!) می‌شود، تشکیل داد. 
مجلس انقلابی یمن بدون اینکه دست از ماشه بردارد، دولت‌های آمریکا و انگلیس را «شبکه‌های تروریستی جهانی» معرفی کرد. 
 
بیایید درباره راهبرد صحبت کنیم
با یک حرکت، مقاومت یمن با کنترل واقعی یک تنگه ژئواکونومیک (جغرافیای اقتصادی) کلیدی به نام «باب‌المندب» مزیتی راهبردی به دست آورد. از این رو، آنها می‌توانند مشکلاتی جدی را در بخش‌های زنجیره تامین جهانی، تجارت و مالی ایجاد کنند. 
البته انصارالله این پتانسیل را دارد که در صورت لزوم ضرباتش را 2 برابر کند. بازرگانان خلیج‌ فارس، بدون اعتراف صریح، پچ‌پچ‌های جدی  درباره این تصور را دارند که یمن ممکن است به تحمیل طرح «مثلث ‌الاقصی» بیندیشد که نام مناسبی پس از عملیات مقاومت فلسطین در 7 اکتبر، با هدف از بین بردن لشکر غزه ارتش اشغالگر و اسیر‌گیری به عنوان اهرم فشار در منطقه برای توافق جامع مبادله زندانیان است. 
چنین اقدامی نه تنها به معنای مسدود کردن مسیر باب‌المندب و دریای سرخ به کانال سوئز است، بلکه حتی بستن تنگه هرمز و قطع تحویل نفت و گاز به اسرائیل از سوی قطر، عربستان سعودی و امارات را در پی خواهد داشت هرچند بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت رژیم صهیونیستی در واقع آذربایجان و قزاقستان هستند. 
یمنی‌ها از هیچ چیز نمی‌ترسند. آیا آنها قادر بودند طرح مثلث را - در این مورد فقط با هدایت مستقیم ایران - تحمیل کنند که نشان‌دهنده «طرح قدس» قاسم سلیمانی،[ژنرال به شهادت رسیده توسط آمریکا]  بر استروئیدهای کیهانی است؟ این طرح دارای پتانسیل واقع‌بینانه برای فروپاشی نهایی هرم صدها تریلیون دلاری غرب به اجزای خرد و در نتیجه کل سیستم مالی غرب است. 
با این حال، حتی با وجود کنترل یمن بر دریای سرخ و کنترل ایران بر تنگه هرمز، مثلث الاقصی تنها یک فرضیه در دست اقدام باقی مانده است. 
به حصر سلطه خوش آمدید
حوثی‌ها با یک راهبرد ساده و روشن کاملا دریافتند هرچه عمیق‌تر آمریکایی‌های محروم از راهبرد را به باتلاق ژئوپلیتیک غرب آسیا بکشانند، در شرایط «جنگ غیراعلانی»، آنها بیشتر و بیشتر می‌توانند دردی جدی را به اقتصاد جهانی تحمیل سازند؛ دردی که جنوب جهانی آن را از چشم سلطه می‌بیند. 
امروز ترافیک کشتیرانی دریای سرخ در مقایسه با تابستان 2023 به نصف کاهش یافته است. زنجیره‌های تامین متزلزل هستند. کشتی‌های حامل مواد غذایی مجبور به دور زدن آفریقا هستند و تازه خطر تحویل محموله پس از تاریخ انقضای آن وجود دارد. به شکلی قابل پیش‌بینی، تورم به سرعت در سراسر حوزه کشاورزی وسیع اتحادیه اروپایی (به ارزش 70 میلیارد یورو) در حال افزایش است. با این حال، هرگز یک امپراتوری را دست‌کم نگیرید. 
غول‌های بیمه مستقر در غرب کاملا قوانین محاصره محدود انصارالله را درک می‌کردند: برای مثال کشتی‌های روسی و چینی در دریای سرخ عبور آزاد دارند. شرکت‌های بیمه جهانی فقط از پوشش کشتی‌های آمریکا، بریتانیا و اسرائیل خودداری کرده‌اند، دقیقا همانطور که یمنی‌ها می‌خواستند. 
بنابراین ایالات متحده به طور قابل پیش‌بینی، روایت را به یک دروغ بزرگ و فربه تغییر داد: انصارالله به کل اقتصاد جهانی حمله می‌کند!
تحریم‌های توربوشارژ واشنگتن، بمباران را افزایش داد که البته چون مقاومت یمن از تامین مالی اسلامی استفاده می‌کند، موضوع مهمی نیست. به نام مقدس «آزادی دریانوردی» - که همیشه به صورت گزینشی اعمال می‌شد - آمریکا شرط خود را بر «جامعه بین‌المللی» از جمله رهبران جنوب جهانی گذاشت ...
ادامه در صفحه ۲۱

Page Generated in 0/0050 sec