printlogo


کد خبر: 278188تاریخ: 1402/12/27 00:00
ادامه (بیداری آمریکایی با نسل‌کشی غزه)

...ادامه صفحه ۸

سیاست‌های اسرائیل در غزه را به چالش می‌کشیدند؛ این گفت‌وگو‌ها چگونه است؟
ما یک سی‌ان‌ان بین‌الملل داریم و یک سی‌ان‌ان داخلی. سی‌ان‌ان داخلی در حمایت از اسرائیل اتفاقا خیلی جدی عمل می‌کند اما سی‌ان‌ان بین‌الملل به این دلیل که رقابت می‌کند با شبکه‌های بین‌الملل دیگر و مردم آمریکا خیلی به آن دسترسی ندارند، لذا در این بحث‌ها آزادتر ورود می‌کند. به همین دلیل نباید تصور کنید آنچه شما در ایران به نام سی‌ان‌ان می‌بینید مردم آمریکا نیز همان را می‌بینند.
سبد مصرف رسانه‌ای آمریکا را می‌توانید بیشتر توضیح دهید؟ یعنی فضای رسانه در آمریکا تا حد خوبی کنترل شده است و جز تیک‌تاک نمی‌توان روزنه‌ای پیدا کرد. این درست است؟ اگر اینگونه است پیام غزه چگونه از میان این کنترل عبور کرده؟
شما سایت‌ها و گروه‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی دارید که محدود کردن آنها سخت است. از طرف دیگر جمعیت قابل توجه فلسطینی و مسلمان نسل دوم و سوم در آمریکا حضور دارند که اینها موثرند. از طرف دیگر خود آمریکایی‌هایی که واقعیت را درک کرده‌اند نیز وجود دارند و اینها در ارتباطات شخصی خود فعالیت تبلیغاتی دارند که قابل مدیریت نیست، بنابراین فعالیت‌های مردمی نیز بسیار مهم است.
درباره سیاست‌های خود آمریکا این کشور چرا هزینه‌های مذکور را می‌دهد؟
ببینید! مقام‌های دولت بایدن تفاوتی میان خود و اسرائیل نمی‌بینند. آمریکا شکست اسرائیل را شکست خود و پیروزی اسرائیل را پیروزی خود می‌داند. برخی مانند خود بایدن صهیونیست هستند، لذا هزینه می‌دهند، به همین دلیل است که اتفاقا حضور میدانی و جنگی دارند. بحث آمریکا و اسرائیل قابل تفکیک نیست. هنگامی که آمریکا در سازمان ملل قطعنامه علیه اسرائیل را وتو می‌کند، در واقع قطعنامه علیه خود را وتو می‌کند.
به عنوان سوال آخر؛ اگر ممکن است همین نسبت میان آمریکا و اسرائیل را بیشتر باز کنید. در واقع کدام دولت از دیگری تبعیت می‌کند و کدام‌یک را باید ذیل دیگری فهم کرد؟
اصلا اینها قابل تفکیک نیستند که بخواهیم بگوییم کدام‌یک از دیگری تبعیت می‌کند. اینها خودشان را یکی می‌دانند. این به آن معنی نیست که اختلاف وجود ندارد، میان بایدن و نتانیاهو ممکن است اختلاف باشد، همان‌گونه که در دل دولت‌های بایدن و نتانیاهو نیز می‌تواند اختلاف شکل بگیرد اما اینها اختلاف در تاکتیک است. در حمایت از اسرائیل هیچ اختلافی میان سیاستمداران آمریکایی وجود ندارد. به باور من دغدغه بایدن برای اسرائیل بیشتر از خود نتانیاهو است. نتانیاهو گرفتار منافع شخصی خود است. او می‌داند اگر الان دست از کشتار بکشد آینده سیاسی خود را از دست داده. ادامه جنگ به نفع نتانیاهو است، به هر میزان میان عملیات ۱۵ مهر (۷ اکتبر)  و پایان جنگ فاصله قرار گیرد نتانیاهو برده است. ادامه جنگ به نفع دولت بایدن نیست بویژه به واسطه هزینه‌هایی که پرداخت می‌کند اما خب! بایدن به باور من اشتباه کرد که تمام‌قد از نتانیاهو حمایت کرد و الان نیز چوب آن را می‌خورد.

Page Generated in 0/0057 sec