printlogo


کد خبر: 278197تاریخ: 1402/12/27 00:00
ادامه (غروب گفتمان غربی در غزه)

...ادامه صفحه ۱۵

ارقام در گرو جنگ پیش رو
۳ نظرسنجی جداگانه نشان می‌دهد برداشت‌های اعراب به طور چشمگیری درباره جنگ اسرائیل علیه غزه تغییر کرده و عواطف عمومی به سمت دولت‌ها و بازیگرانی که به طور فعال از اهداف فلسطین حمایت می‌کنند، معطوف شده است.
سال 2024 میلادی با ۲ رویداد مهم آغاز شد؛ نخستین مورد عقب‌نشینی نیروهای ذخیره اسرائیل از غزه بود، خواه این به دلیل خواست واشنگتن باشد خواه به دلیل تلفات و آسیبی که به نیروهای اشغالگر وارد آمده است. دومین مورد، ترور تکان‌دهنده صالح العاروری رهبر حماس و 6 نفر دیگر در بیروت لبنان در روز 2 ژانویه بود.
همه نشانه‌ها حاکی از آن است که جنگ اسرائیل نه تنها ادامه خواهد یافت، بلکه به منطقه سرایت خواهد کرد. سازوکار جدید نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ، دیگر بازیگران بین‌المللی را به این چالش کشانده و تل‌آویو نیز حزب‌الله لبنان را به شدیدترین شکل تحریک می‌کند.
با این وجود اگر تقابل بین این ۲ محور تشدید شود، تصورات اعراب تقریبا به طور قطع از جانب سلطه‌گران قدیمی به سمت آنهایی متمایل می‌شود که مایل به مقاومت در برابر تجاوز آمریکا و اسرائیل به منطقه هستند.
با گسترش جنگ، هیچ آرامشی برای واشنگتن و متحدانش وجود نخواهد داشت. هر چه بیشتر برای شکست حماس و نابودی غزه تلاش می‌کنند و هر چه بیشتر به یمن، عراق و سوریه موشک می‌زنند و محور مقاومت را در محاصره تنگ‌تری قرار می‌دهند، جمعیت بیشتری از اعراب  از تقابل‌های سنی - شیعه، عرب - ایرانی و سکولار - مسلمان شانه خالی خواهند کرد، یعنی روایت‌هایی که منطقه را برای دهه‌ها متفرق و در تضاد نگه داشته است. فوج فوج حمایتی که با رویارویی صالحانه علیه بزرگ‌ترین ستمگران منطقه بسیج می‌شود، غیرقابل توقف است، افول غرب در منطقه اکنون امری محتوم است؛ اگرچه تا همین جا هم گفتمان غربی نخستین قربانی این جنگ بوده است.
-----------------------
* محقق لبنانی‌تبار مسائل راهبردی خاورمیانه و عضو ارشد پیشین دانشگاه آکسفورد که به عنوان خبرنگار و تحلیلگر با بسیاری از رسانه‌های جریان اصلی مثل نیویورک‌تایمز، گاردین، یو اس‌ای تودی، هافینگتون پست، امریکن کانسرویتیو، آرتی روسیه، الاخبار لبنان و الجزیره قطر همکاری دارد.

Page Generated in 0/0058 sec