printlogo


کد خبر: 278202تاریخ: 1402/12/27 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با مقداد مؤمن‌نژاد، تهیه‌کننده ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه یک سیما
برنامه‌ای به وسعت ایران دوست‌داشتنی

محمد محمدی: ویژه‌برنامه‌های لحظه تحویل سال در شبکه‌های تلویزیونی به دلیل مخاطب میلیونی همواره در زمره مهم‌ترین برنامه‌های رسانه ملی به حساب آمده‌اند، از همین رو سالیان سال است مدیران  و سیاست‌گذاران صداوسیما نسبت به ساخت و تولید ویژه‌برنامه‌های تحویل سال اهتمام ویژه دارند. از انتخاب تهیه‌کنند‌گان باتجربه و باسابقه گرفته تا حمایت‌های خاص و منحصر به فرد را می‌توان امتیازات ویژه این برنامه‌ها دانست؛ برنامه‌هایی که با انبوه مخاطبان‌شان می‌توان به جرأت گفت نقش تعیین‌کننده‌ای در رضایتمندی مردم از عملکرد رسانه ملی دارند.
نکته قابل توجه اینکه طی چند سال اخیر ویژه‌برنامه‌های تحویل سال برخلاف چند دهه اخیر محدود به ساعات و لحظات منتهی به سال تحویل نبوده و برای بهره‌مندی بیش از پیش مردم و مخاطبان، از چند روز مانده به تحویل سال نو میهمان خانه‌های مردم می‌شوند و روی آنتن می‌روند. امسال نیز رسانه ملی با تولید برنامه‌های متنوع در شبکه‌های مختلف قرار است سال بسیار پرمخاطبی را آغاز کند. از طرفی همزمانی نوروز با ماه مبارک رمضان امسال شرایط بسیار خاص و ویژه‌ای را برای رسانه ملی ایجاد کرده است. از انبوه برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی گرفته تا ویژه‌برنامه سال نو نوید یک شروع پرمخاطب در رسانه ملی را می‌دهد. در همین راستا شبکه یک سیما ویژه‌برنامه «ایران دوست‌داشتنی» را به تهیه‌کنندگی مقداد مومن‌نژاد از شب گذشته روی آنتن برده و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است این برنامه تا روز دوشنبه ساعت 19:30 روی آنتن برود و در روز سه‌شنبه این برنامه از 19:30 تا لحظه سال تحویل ادامه داشته باشد. 
فلورا سام، سیدمحمد معتمدی، امیرحسین مدرس و پدرام کریمی میزبانان «ایران دوست‌داشتنی» هستند؛ برنامه‌ای که قرار است میهمان‌هایش از سراسر ایران با اقوام، پوشش‌ها، فرهنگ‌ها و گویش‌های مختلف باشند. برای آگاهی بیشتر از این ویژه‌برنامه و روند تولید آن با مقداد مومن‌نژاد، تهیه‌کننده «ایران دوست‌داشتنی» به گفت‌وگو نشستیم.
* * *
* لطفا درباره برنامه «ایران دوست‌داشتنی» بگویید و اینکه امسال با توجه به همزمانی ماه مبارک و نوروز و پخش سریال‌های ماه مبارک چه تدابیری برای جذب مخاطبان اندیشیده شده است؟
با توجه به قسمت‌های قبلی «ایران دوست‌داشتنی» و تمرکز بر مناطق مختلف کشور عزیزمان، در این ایام هم همین مسیر طی می‌شود و علاوه بر آن نگاه ویژه‌ای به آیین‌های ماه مبارک رمضان و نوروز خواهیم داشت‌، زیرا این ۲ عید برای ما مردم ما بسیار مهم است و باید در راستای تقویت حال خوب‌شان و بازشناسی فرهنگ‌ها و آداب‌شان تلاش کنیم.
* یکی از ویژگی‌های شاخص برنامه «ایران دوست‌داشتنی» اهتمام ویژه نسبت به تمام اقوام است؛ درباره این ویژگی بگویید و اینکه دلیل پررنگ شدن این ویژگی در برنامه شما چه بود؟
از ابتدا قرار بر این بود که به همین شکل باشد؛ در«ایران دوست‌داشتنی» ما به گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ و فرهنگ انسانی و اسلامی کشورمان می‌پردازیم. این برنامه به مردم هر منطقه، اندیشمندان و هنرمندان می‌پردازد که خدمات زیادی به کشورمان داشته‌اند. پرداختن به اقوام و سنت‌های ایرانی در تلویزیون بسیار جای کار دارد و هر چقدر درباره آنها حرف بزنیم، باز هم زوایای پنهانی دارد که هر دفعه مخاطب با یک تصویر جدید از آن شهر یا شهرستان و استان روبه‌رو می‌شود و ایران را محدود به شهرهای بزرگ یا کلانشهرها نمی‌بیند و همین مقدمه‌ای است بر جذب توریست داخلی و اینکه سراسر ایران با این تنوع فرهنگی قابلیت گشت و گذار دارد.
* ویژه‌برنامه «ایران دوست‌داشتنی» از چند روز مانده به آغاز سال نو کار خود را آغاز کرده، آیا این بازه زمانی باعث بیات شدن و صد البته حجم سنگین کار نمی‌شود؟
حجم کار که سنگین‌ می‌شود اما دوست داشتیم‌ با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز روزهای بیشتری ویژه‌‌برنامه داشته باشیم تا بتوانیم لحظات خاطره‌انگیزی را در این ایام برای مردم عزیز و دوست‌داشتنی کشورمان به وجود آوریم. برنامه‌ریزی حضور میهمان‌های مختلف از مناطق مختلف و آیتم‌های متنوعی که طراحی شده است، فضای جذابی را به وجود می‌آورد که مطمئن هستیم به قول شما بیات نخواهد نشد.
* یکی از ویژگی‌های شاخص برنامه‌های تحویل سال بحث دکور برنامه است؛ لطفا درباره طراحی صحنه و دکور برنامه بگویید که امسال چگونه و توسط چه کسی طراحی شده و دارای چه ویژگی‌هایی است؟
مسیری که برای طراحی دکور شامل تحقیق و پژوهش و مشورت با افراد حرفه‌ای و اهل فن طی شد، ما را در موقعیت خوبی قرار داده است که بتوانیم آن را به بهترین شکل ممکن به سرانجام‌ برسانیم. آقای علی میرزایی از طراحان خوب، طراحی دکور را به عهده داشته‌اند و برای ویژه‌برنامه تمهیدات جذابی در بحث دکور و صحنه در نظر گرفته شده است‌.
* از جمله مواردی که هر چند سال یک بار به موضوع و دغدغه برخی منتقدان بدل می‌شود، استفاده زیاد از چهره‌ها در برنامه‌های سیما، بویژه حضور چهره‌هاست؛ لطفا نظر خودتان را به عنوان یکی از برنامه‌سازان سیما درباره این موضوع بگویید؟
این برنامه سلبریتی‌محور نیست و بیشتر به آیین‌ها و افراد شاخص ایران در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌پردازد تا صدای ایران به معنی واقعی کلمه باشد. شبکه اول سیما شبکه سراسری است و باید همه سلیقه‌ها را تحت پوشش داشته باشد. به هر شکل سلیقه مخاطب گاهی رویکرد هر برنامه مشخص را می‌کند و برنامه‌ساز هم ساده‌ترین راه را برای جذب مخاطب انتخاب می‌کند که آن هم حضور سلبریتی‌هاست، چون هم به افزایش مخاطب و هم بازنشر در فضای مجازی کمک می‌کند اما کماکان من معتقدم محتوای خوب و طراحی درست است که باعث جذب مخاطب می‌شود؛ حال می‌خواهد یک فرد غیرنام‌آشنا میهمان برنامه باشد یا یک فرد نام‌آشنا. مهم حرف‌هایی است که ‌زده می‌شود، نه اینکه چه کسی آن حرف‌ها را می‌گوید.

Page Generated in 0/0043 sec