printlogo


کد خبر: 278204تاریخ: 1402/12/27 00:00
«وطن امروز» وضعیت اکران‌های نوروزی طی یک دهه گذشته در سینما را بررسی کرد
اکران نوروزی و جذب مخاطب در سینما

گروه فرهنگ و هنر: یکی از ویژگی‌های شاخص و بارز اکران نوروزی 1403 تنوع آثار با مضامین و محتواهای مختلف است؛ امری که طی چند سال گذشته بویژه در دولت یازدهم و دوازدهم تنها در انحصار برخی فیلم‌ها و پخش‌کنندگان خاص قرار گرفته بود اما در 2 سال گذشته و با توجه به اکران نوروزی 1403 شاهد تنوع در آثار سینمایی اکران شده در بازه عید نوروز به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین بازه‌های اکران فیلم‌های سینمایی هستیم.  
«تمساح خونی» در ژانر کمدی، «آسمان غرب» در ژانر دفاع ‌مقدس، «پرویزخان» در ژانر ورزشی، «نوروز» با محتوای آیین‌های نوروزی، «ایلیا جست‌وجوی قهرمان» در ژانر کودک و نوجوان و «بی‌بدن» در حوزه اجتماعی و جنایی در حالی 6 فیلم اکران نوروزی سال پیش رو را تشکیل می‌دهند که با توجه به مضامین این آثار می‌توان به جرأت اذعان کرد برخلاف سالیان گذشته، امسال مخاطبان در انتخاب آثار سینمایی با گزینه‌های مختلفی روبه‌رو هستند. البته که از ابتدای دولت سیزدهم چیدمان فیلم‌ها در اکران نوروزی وضعیتی کاملا متفاوت از سایر سال‌ها به خود گرفته است و تلاش شده است با تنوع در آثار به جذب بیش از پیش مخاطب اهتمام ورزیده شود؛ موضوعی که سال گذشته نیز روح‌الله سهرابی، مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی بر آن تاکید کرده بود. این مدیر سازمان سینمایی با اشاره به این موضوع که تنوع اکران نوروز به جذب مخاطب خواهد انجامید، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود انتظار می‌رود با ترکیب فیلم‌ها در ژانرهای مختلف همچون دفاع‌ مقدس، اجتماعی و کمدی در ایام نوروز و البته ایام ماه مبارک و بویژه شب‌های این ماه مبارک، شاهد رونق بیشتر سینماها و استقبال مخاطبان باشیم. این در حالی بود که به عنوان نمونه در اواسط دهه 80 و با اکران فیلم «اخراجی‌ها» در نوروز آن سال نه‌تنها شاهد موجی از مخاطب در ایام تعطیلات عید نوروز بودیم، بلکه با استناد به گزارش‌هایی که از استان‌های سراسر کشور در سالنامه آماری سینما ثبت شده است، سینماها و سالن‌ها مملو از مخاطبان  شده بود.
کافی است نگاهی داشته باشیم به وضعیت اکران‌های نوروز طی یک دهه گذشته تا نقش و سهم این بازه مهم را در بدنه  سینمای ایران به وضوح ببینیم.
سال 93 در حالی 5 فیلم «با دیگران»، «چ»، «خط ویژه»، «طبقه حساس» و «معراجی‌ها» در اکران عید روی پرده رفتند که استقبال مردم در پایان این بازه زمانی عددی حدود 2 میلیون 700 هزار مخاطب بود و این در حالی است که  از 12 میلیون مخاطب کل سال سینما، سهم اکران نوروزی حدود 22 درصد کل مخاطبان آن سال را شامل می‌شد.
در سال 94 چهار فیلم «رخ دیوانه»، «استراحت مطلق»، «ایران برگر» و «طعم شیرین خیال» در حالی جزو فیلم‌های اکران عید بودند که در مجموع یک میلیون و 700 هزار مخاطب در این بازه به تماشای این فیلم‌ها نشستند و با احتساب 13 میلیون مخاطب کل سینمای ایران می‌توان حدود 13 درصد مخاطبان سینما را مربوط به اکران عید دانست.
سال 95، هفت فیلم نوبت اکران نوروزی گرفتند؛ فیلم‌های «من سالوادر نیستم!»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «بادیگارد»، «ابد و یک روز»، «خشم و هیاهو»، «کفش‌هایم کو» و «کوچه بی‌نام» در مجموع 7 میلیون و 500 هزار مخاطب از 25 میلیون مخاطب آن سال را به خود اختصاص دادند و این یعنی 30 درصد مخاطبان کل سال در ایام نوروز سال 95 به تماشای فیلم‌ها رفتند. 
سال 96 فیلم‌های «ماجرای نیمروز»، «یک روز بخصوص»، «گشت ارشاد ۲»، «خوب، بد، جلف» و «اباجان» در اکران نوروز قرار گرفتند که این آثار نیز در مجموع 4 میلیون و 200 هزار مخاطب از 22 میلیون مخاطب کل سال را به خود اختصاص دادند و این یعنی 19 درصد مخاطبان سینما در سال 96 تنها در بازه عید به سینما رفتند.
سال 97 نیز مانند سال 95 هفت فیلم در اکران نوروزی قرار گرفتند؛ فیلم‌هایی چون «به وقت شام»، «لاتاری»، «فیلشاه»، «فراری»، «خرگیوش»، «مصادره» و «لونه زنبور» که در مجموع 7 میلیون و 200 هزار مخاطب به تماشای این فیلم‌ها نشستند؛ آثاری که با احتساب 28 میلیون مخاطب کل باید اذعان کرد 26 درصد مخاطبان کل سینما مخاطبان اکران نوروزی این سال بودند. 
سال‌های 98، 99 و 1400 اما با توجه به شیوع کرونا، وضعیت سینما به هیچ وجه قابل قیاس با سایر سال‌ها نبود ولی با فروکش کردن همه‌گیری در نوروز 1401، فیلم‌هایی چون «موقعیت مهدی»، «روز صفر»، «لامینور»، «مرد بازنده»، «علفزار»، «قدغن» و «شادروان» اکران شدند که این آثار در بازه عید نوروز حدود 900 هزار مخاطب را به خود اختصاص دادند که با توجه به  استقبال 14 میلیونی همچنان شاهد خسارت کرونا به سینما هستیم اما در اکران نوروز سال 1402 با رشد 400 هزار نفری این عدد از بین فیلم‌های «غریب»، «ملاقات با جادوگر»، «فسیل» و «عروس خیابان فرشته» مواجهیم و شاهد استقبال یک میلیون و 200 هزار مخاطب در ایام نوروز  بودیم که به نسبت سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. اکنون با توجه به حرکت رو به رشد سینما در حوزه مخاطب و ثبت رکورد طی 2 دهه اخیر در سینما و اهتمام ویژه مدیران در چیدمان و تنوع آثار، می‌توان انتظار داشت امسال ظرفیت اکران نوروزی بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد و شاهد اقبال و استقبال مخاطبان نه‌تنها در تهران، بلکه در سراسر کشور از فیلم‌های نوروزی باشیم. 

Page Generated in 0/0053 sec