printlogo


کد خبر: 278208تاریخ: 1402/12/27 00:00
دور دنیا

مایک پنس: از ترامپ حمایت نمی‌کنم
معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا گفت از بازگشت رئیس سابقش دونالد ترامپ به کاخ سفید حمایت نمی‌کند. مایک پنس جمعه‌شب تاکید کرد: نباید تعجب کرد که من امسال از دونالد ترامپ حمایت نخواهم کرد. وی که با شبکه فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد، گفت ترامپ «دستور کاری را دنبال و ترویج می‌کند که با دستور کار محافظه‌کارانه‌ای که ما در دوره چهار ساله حکومت خود دنبال می‌کردیم، تضاد دارد». اظهارات پنس ۶۴ ساله در حالی است که ترامپ و جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات داخلی احزاب خود توانستند آرای کافی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را کسب کنند. هر چند نامزدهای سایر احزاب نیز در انتخابات شرکت دارند اما پنس از اعلام حمایت خود از آنها خودداری و در عین حال تاکید کرد در انتخابات ماه نوامبر به بایدن نیز رای نخواهد داد. رسانه‌های آمریکایی اظهارات تازه پنس را «بمب» و «شگفت‌انگیز» توصیف کردند. این در حالی است که میان وی و ترامپ پس از ترک کاخ سفید فاصله زیادی ایجاد شده است. ترامپ در اواخر دوره خود تلاش کرد پنس را تحت فشار قرار دهد که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را که به نفع بایدن رقم خورده بود لغو کند اما پنس از این اقدام خودداری کرد. 
***
فرار بیش از ۲۵۰ هزار صهیونیست پس از عملیات توفان الاقصی
منابع رسانه‌ای عبری‌زبان از فرار بیش از ۲۵۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست از خانه‌های غصبی‌شان در پی عملیات توفان الاقصی پرده برداشتند. روزنامه یدیعوت آحارانوت در این باره فاش کرد: یک گزارش دولتی حاکی از آن است که بیش از ۲۵۰ هزار شهرک‌نشین پس از 7 اکتبر فرار کرده‌اند. طبق این گزارش، مقامات رژیم اشغالگر از ۱۶۴ هزار صهیونیست خواستند محل سکونت خود را ترک کنند و علاوه بر آنها ۱۵۰ هزار شهرک‌نشین دیگر بدون دریافت چنین دستوری تصمیم به فرار و ترک چند منطقه در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی گرفتند. در این گزارش آمده است صهیونیست‌ها از ترس حملات موشکی مقاومت فلسطین و حزب‌الله لبنان از شهرک‌های مرز لبنان و منطقه «غلاف غزه» فرار کرده‌اند. این رسانه صهیونیست همچنین از آغاز روند بازگشت این شهرک‌نشینان به خانه‌های‌شان خبر داد. اخیراً رسانه‌های عبری فاش کردند شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌های غصبی‌شان نیستند و می‌گویند کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر توجهی به سرنوشت آنها نداشته و آنها را رها کرده است. پیش‌تر «ایتان داویدی»، رئیس شهرک «مرگلیوت» در شمال فلسطین اشغالی در این باره گفته بود: اگر واقعیت را تغییر ندهیم یک نفر هم آماده زندگی در شهرک‌های نوار مرزی نخواهد بود. 
***
ایتالیا: اعزام سربازان ناتو به اوکراین به معنی جنگ سوم جهانی است
وزیر خارجه ایتالیا در پی اظهارات جنجالی مکرر رئیس‌جمهور فرانسه درباره احتمال اعزام سربازان ناتو به اوکراین هشدار داد چنین کاری خطر وقوع جنگ سوم جهانی را در پی خواهد داشت. «آنتونیو تاجانی» وزیر خارجه ایتالیا در مصاحبه‌ای که در یک گردهمایی در شهر ورونا در شمال ایتالیا انجام داد، گفت: «فکر می‌کنم ائتلاف ناتو نباید وارد اوکراین شود. چنین اتفاقی یک اشتباه خواهد بود. لازم است ما به اوکراین در زمینه دفاع از خودش کمک کنیم اما ورود به این کشور به منظور راه انداختن جنگی علیه روسیه به معنی ایجاد ریسک جنگ سوم جهانی است». اظهارات وزیر خارجه ایتالیا بعد از آن مطرح می‌شود که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اوایل اسفند اظهاراتی جنجالی درباره این احتمال که نظامیان غربی برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه به خاک این کشور فرستاده شوند مطرح کرد؛ پیشنهادی که با مخالفت اکثر اعضای اصلی ناتو مواجه شد. وزیر خارجه ایتالیا در ادامه خاطرنشان کرد: «ارتش ما ماموریت خود را خوب انجام می‌دهد، از جمله محافظت از کشتی‌های ما در دریای سرخ یا خوب انجام دادن اقدامات در لبنان، آفریقا و عراق. آنها پرچمداران صلح و آزادی هستند». تاجانی در ادامه به اظهار نظر درباره جنگ در نوار غزه پرداخت و گفت ایتالیا باید با آنچه او «کشورهای مسلمان میانه‌رو» همچون مصر خواند به منظور انعقاد یک توافق صلح برای نوار غزه همکاری کند. او بیان داشت: «مصر یکی از عوامل حیاتی در مسیر تلاش برای یافتن توافقی است که بتواند صلح را در نوار غزه برقرار کند. مصر، همچون قطر یک کشور با اهمیت اساسی برای ثبات این منطقه و دریای مدیترانه است». 
***
حمله انتحاری در پاکستان 5 نظامی کشته شدند
گزارش منابع خبری پاکستان از یک حمله بزرگ به نیروهای امنیتی در منطقه «وزیرستان شمالی» و همچنین عملیات انتحاری‌ای حکایت دارد که منجر به کشته شدن 5 نفر از نیروهای نظامی پاکستان شده است. به گزارش رسانه‌های پاکستانی، یک مرکز نظامی در بخش کادی واقع در منطقه «وزیرستان شمالی» هدف عملیات انتحاری و سپس یورش عناصر تروریستی قرار گرفت. روابط عمومی ارتش پاکستان روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: یورش عناصر تروریستی به مرکز نظامی و همزمان وقوع چند حمله انتحاری باعث جان باختن ۵ نظامی پاکستان شد. در این بیانیه آمده است: در پی عملیات پاکسازی در منطقه ۶ تروریست کشته و 2 افسر درجه‌دار ارتش (یک سرهنگ و یک ستوان) نیز جان خود را از دست دادند. تارنمای خبری خوراسان دایری در پاکستان نیز نوشت یک گروه شبه‌نظامی وابسته به «حافظ گل بهادر» مسؤولیت حمله انتحاری به نیروهای امنیتی در وزیرستان شمالی را بر عهده گرفته است‌. منابع بیمارستانی به رسانه‌ها گفتند ۱۲ نفر از نظامیان زخمی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که وضعیت برخی از آنان بحرانی است و احتمال افزایش شمار تلفات وجود دارد. 

Page Generated in 0/0052 sec