printlogo


کد خبر: 278228تاریخ: 1402/12/27 00:00
اخبار

صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی
بر اساس اعلام گمرک، در ۱۱ ماهه امسال درآمد صادراتی از کالاهای غیرنفتی ۸,۸۷ درصد کاهش داشته و ارزش واردات کشور ۱۱,۱۱ درصد بیشتر شده است. همچنین چین بزرگ‌ترین مقصد صادرات و امارات عربی متحده بزرگ‌ترین مبدا واردات بخش غیرنفتی به کشور بوده است. در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۲۴۷۵۶ هزار تن و به ارزش ۴۴ میلیون و ۸۹۰ هزار دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش ۱۱,۴۲ درصدی و کاهش ۸,۸۷ درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت با افزایش ۶,۴۰ درصدی در وزن و ۱۱,۱۱ درصدی در ارزش دلار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ارقام ۳۵۷۶۶ هزار تن و ۵۹ میلیون و ۸۸۴ هزار دلار رسیده است.  طی ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲، بیشترین میزان صادرات به مقصد چین، با رقمی بالغ بر ۱۲ میلیون و ۶۵۴ هزار دلار و سهم 28.19 درصدی از کل ارزش صادرات، کشور عراق با 8 میلیون و ۵۷۶ میلیون دلار و سهم 19.11 درصدی، امارات عربی متحده با 5 میلیون و ۹۲۳ هزار دلار و سهم 13.20 درصدی، ترکیه با 3 میلیون و ۸۱۹ هزار دلار سهم 8.51 درصدی و کشور هند با ۲ میلیون دلار و سهم 4.46 درصدی، صورت انجام شده است. امارات عربی متحده با اختصاص ۱۸ میلیون و ۷۶۶ هزار دلار و سهم 31.34 درصدی از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله واردات قرار دارد. همچنین کشور چین با ۱۶ میلیون و ۷۵۴ هزار دلار و سهم 27.98 درصدی، ترکیه با 6 میلیون و ۷۷۵ هزار دلار و سهم 11.31 درصدی، آلمان با یک میلیون و ۹۳۴ هزار دلار و سهم 3.23 درصدی و هند با یک میلیون و ۷۷۳ هزار دلار و سهم نزدیک به ۳ درصدی از کل ارزش واردات، کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند. همچنین در ۱۱ ماه نخست سال جاری، میزان ترانزیت خارجی کشور با وزن ۱۶۱۲۲ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل 34.46 درصد رشد داشته است.
***
صف‌های طولانی خرید گوشت تنظیم ‌بازاری
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد به دلیل تفاوت قیمت گوشت تنظیم بازاری با نرخ آزاد، صف‌های طولانی در مراکز عرضه گوشت تشکیل می‌شود. خانوارهایی که توان خرید گوشت گران را ندارند در صف‌های طولانی مراکز عرضه گوشت تنظیم بازاری که ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از نرخ بازار است، ساعت‌ها در صف می‌ایستند. علیرضا پیمان‌پاک می‌گوید گوشت تنظیم بازاری کیلویی ۲۹۹ هزار تومان عرضه می‌شود و این اختلاف قیمت باعث تشکیل صف‌های طولانی می‌شود. این در حالی است که قیمت گوشت در بازار کیلویی ۵۰۰ هزار تومان است. هفته گذشته فیلمی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد که حاکی از صف‌های بسیار طولانی برای خرید گوشت تنظیم بازاری بود و آنهایی که در صف ایستاده بودند از این وضعیت ناراضی بودند. پیمان‌پاک گفته بود این صف‌ها مربوط به مرکز عرضه گوشت در میدان بهمن تهران بود اما اکنون وضعیت اصلاح شده است. وی افزود: در حال حاضر با توجه به نیاز بازار روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم وارد بازار می‌شود و برای ماه‌های اسفند و فروردین هم ۳۰ هزار تن گوشت گرم و منجمد برای کاهش قیمت بازار وارد خواهد شد. هنوز برای بسیاری این سوال وجود دارد که چرا با وجود واردات گسترده، قیمت گوشت در بازار چند نرخی است؟ برای تامین نیاز داخل در سال‌های معمولی سالانه ۱۰۰ هزار تن گوشت وارداتی مورد نیاز است اما در 2 سال گذشته خشکسالی‌های طولانی، کمبود و گرانی نهاده تولید گوشت داخلی را کاهش داده است.
***
رشد بخش صنعت نصف شد
بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد بخش صنعت در 9 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نصف شد. رشد بخش صنعت در 9 ماه نخست سال گذشته 8.1 درصد بود که در 9 ماه نخست امسال به 4.2 درصد کاهش یافته است. همچنین در پاییز سال گذشته رشد بخش صنعت 11.6 درصد بود که در پاییز امسال به 4.9 درصد کاهش یافته است. تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات هم که جزو عملکرد بخش صنعت در حوزه سرمایه‌گذاری است در 9 ماه نخست سال قبل 17.7 درصد رشد کرده بود که در مدت مشابه سال جاری به 7.1 درصد افت کرده است. بدین ترتیب سهم صنعت از رشد تولید ناخالص داخلی ایران که در 9 ماه نخست سال گذشته به 1.1 درصد ارتقا یافته بود، در 9 ماه نخست امسال به 0.6 درصد کاهش یافته است.

Page Generated in 0/0052 sec