printlogo


کد خبر: 278248تاریخ: 1402/12/28 00:00
دور دنیا

ارائه نسخه نهایی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای غزه
یک رسانه عبری‌زبان اعلام کرد در نسخه نهایی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره غزه، با عملیات نظامی زمینی علیه رفح مخالفت شده و شامل آتش‌بس فوری و دائمی در این منطقه است. روزنامه معاریو نوشت: برخی منابع سیاسی در اراضی اشغالی شامگاه شنبه نسخه جدیدی از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت درباره غزه را منتشر کردند که پیش‌نویس جدید شامل آتش‌بس فوری و دائمی در غزه و مخالفت با عملیات نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی در رفح است. 
به نوشته معاریو، پیش‌نویس جدید برخلاف متن قبلی، حاوی متن دقیق‌تری درباره 2 موضوع آتش‌بس و رفح است. در پیش‌نویس قبلی تنها به خطرات اقدام نظامی در رفح برای غیرنظامیان ساکن آنجا با توجه به شرایط موجود پرداخته شده بود. به گفته منابعی سیاسی در رژیم صهیونیستی که نسخه به‌روزرسانی‌ شده را دریافت کرده‌اند، پیش‌نویس پیشنهادی بارها دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شده و در حال حاضر در شکل نهایی خود است و دیگر قابل تغییر نیست. انتظار می‌رود نسخه فعلی پیش‌نویس قطعنامه یاد شده در شورای امنیت به رای گذاشته شود. روزنامه معاریو در ادامه نیز به نقل از منابع اسرائیلی نوشت: «اصلاحات جدید پیش‌نویس نهایی قطعنامه‌ای که آمریکایی‌ها جهت ارائه فوری آن برای رای‌گیری در شورای امنیت تهیه کردند، وخامتی جدی در تنظیم و لحن برای اسرائیل است». منابع یاد شده تاکید کردند: «در تنظیم نهایی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا اجازه مانورهای نظامی زمینی به ارتش اسرائیل داده نشده و در آن ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به احتمال اجرای عملیات زمینی در رفح، تاکید شده مانور ارتش اسرائیل در منطقه رفح خطر جدی نقض قوانین بین‌المللی انسانی را با خود به همراه دارد». 
***
افزایش شمار شهدای غزه به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن
در یکصدوشصت‌وسومین روز تجاوزات اشغالگران در غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در دیرالبلح انجام داد و خانه‌ای در محله بشاره را هدف قرار داد که منجر به شهادت تعدادی شد. وزارت بهداشت غزه روز گذشته گزارش داد: اشغالگران طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ کشتار در نوار غزه انجام دادند که ۹۲ شهید و ۱۳۰ زخمی برجا گذاشت. وزارت بهداشت غزه همچنین آمار کلی قربانیان تجاوز صهیونیست‌ها به غزه از هفتم اکتبر را ۳۱ هزار و ۶۴۵ شهید و ۷۳ هزار و ۶۷۶ مجروح اعلام کرد. هلال‌احمر فلسطین دیروز با انتشار کلیپی از انتقال شهدا و مجروحان به بیمارستان شهدای الاقصی در نتیجه بمباران خانه‌ای در دیرالبلح در مرکز نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی خبر داد. یک مقام هلال‌احمر اعلام کرد: کارکنان ما ۹ شهید و ۲۱ مجروح را به بیمارستان منتقل کردند. بر اساس گزارش‌ها، بر اثر بمباران صهیونیست‌ها در ساعات اولیه روز یکشنبه علیه خانه‌ای در محله بشاره در شهر دیرالبلح ۱۲ نفر شهید و تعدادی زخمی شدند. منابع پزشکی نیز اعلام کردند در نتیجه بمباران خانه متعلق به خانواده ثابت در دیرالبلح دست‌کم ۱۲ شهروند که بیشتر آنها کودک و زن بودند، شهید و تعدادی دیگر زخمی شدند. 
***
ارتش اسرائیل: با بزرگ‌ترین مشکل روانی از سال ۱۹۷۳ مواجهیم
در پی افزایش قابل توجه بیماری‌ها و اختلالات روانی میان نظامیان صهیونیست بعد از آغاز جنگ غزه، ارتش اسرائیل در گزارشی اذعان کرد این ارتش امروز با بزرگ‌ترین مشکل روانی از سال 1973 تاکنون مواجه است. «لوسیان لئور» رئیس بخش سلامت روان ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه عبری هاآرتص اعلام کرد حدود 1700 نظامی اسرائیلی تاکنون تحت درمان قرار گرفته‌اند و مجددا به ارتش بازگشته‌اند.  همچنین حدود هزار نظامی هم به دلیل علائم شوک نیاز به درمان فشرده داشتند که 75 درصد آنها به ارتش بازگشتند. این مسؤول ارتش صهیونیستی در ادامه گفت انتظار می‌رود بعد از جنگ تعداد بسیار بیشتری از نظامیان برای درمان روانی مراجعه کنند. منابع مطبوعاتی رژیم صهیونیستی هم اعلام کردند از زمان آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر تاکنون حدود 3000 نظامی ارتش اسرائیل با شکایت از اختلالات روانی به بخش سلامت روان مراجعه کرده‌اند. «یحال لویچز» رئیس کلینیک بخش بیماری‌های روانی در ارتش اسرائیل نیز در گفت‌وگو با سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اشغالگر اعلام کرد نزدیک به 3 هزار نفر از نظامیان ارتش از جمله نیروهای عادی و ذخیره به افسران بخش سلامت روان مراجعه کرده‌اند. در حالی که با گذشت مدت کوتاهی از جنگ غزه هشدارهای زیادی درباره فروپاشی نظام سلامت روان صهیونیست‌ها مطرح شده بود، ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا فاش کرد 30 هزار نظامی درباره اختلالات روانی ناشی از مشارکت در جنگ غزه صحبت می‌کنند. 
***
زاخارووا: مکرون دست از حمایت از تروریسم بردارد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به پیشنهاد مکرون برای احتمال آتش‌بس در اوکراین در جریان بازی‌های المپیک، به وی تاکید کرد ارسال سلاح و حمایت از «تروریسم» را متوقف کند. روز شنبه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به رسانه‌های اوکراینی گفت پاریس از مسکو می‌خواهد در جریان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ مساله آتش‌بس در اوکراین را مدنظر قرار دهد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز با اشاره به این موضوع گفت: من یک پیشنهاد برای مکرون دارم؛ از ارسال سلاح به اوکراین که برای کشتار غیرنظامیان به کار می‌رود و همچنین حمایت از تروریسم دست بردار! وی خطاب به رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد پیشنهاد مشابهی را به طرف‌های درگیر در این منطقه ارائه کند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه توضیح داد: خیلی چیزها به گفته‌های فرانسه بستگی دارد. بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ آگوست برگزار خواهد شد. 

Page Generated in 0/0062 sec