کد خبر: 278261تاریخ: 1402/12/28 00:00
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش خبر داد
تکالیف مهارتمحور جایگزین «پیک نوروزی»
دیگر چون سالهای گذشته پیک نوروزی به دانشآموزان داده نمیشود و آنها در ایام تعطیل به جای پر کردن پیکهای نوروزی، تکالیف مهارتی را انجام میدهند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه سالهاست پیک نوروزی که توسط وزارت آموزشوپرورش یا استانها به طور متمرکز در اختیار مدارس قرار داده میشد حذف شده است، گفت: تکالیف دیگری جای پیک نوروزی را گرفته و امسال تصمیم بر این است تکالیف مهارتمحور و کارکردی جای تکالیف مرسوم نوشتاری را که به شکل رونویسی و گاهی تکالیف سنگین به بعضی دانشآموزان داده میشود، بگیرد. حمید طریفی با بیان اینکه نوعی تکالیف جدید جایگزین پیک نوروزی شده است، گفت: سالهاست پیک نوروزی عملاً وجود ندارد اما تکالیف نوروزی هم حذف نشده و به نوعی دیگر تکالیف مهارتمحور و کارکردی که در واقع اعمال نوعی مهارت پژوهشمحور و حل مساله خلاقانه در فرآیند یادگیری و یاددهی است را به عنوان یک فرصت و موقعیت متنوع در نظر میگیریم که بچهها میتوانند با این نوع تکالیف، یادگیریای را که در سطح مدرسه اتفاق افتاده افزایش دهند. وی با بیان اینکه اگر معلم و والدین از فلسفه وجودی و اصل این نوع تکالیف درک درستی داشته باشند میتوانیم به اهدافی که مد نظر آنهاست دست یابیم، افزود: تقویت قوای ذهنی بچهها، قوای شناختی و قوای جسمی باعث موفقیت در دنیای امروز نمیشود؛ دنیای امروز دنیای پیچیده و دائماً در حال تغییر و تحول است و دانشآموزان ما نیز باید برای رویارویی با چالشهایی که در محیط پیچیده در حال تغییر است، مجهز و آماده شوند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه باید محتوای آموزشی و راهبردهای یادگیری و یاددهی به گونهای تنظیم شود که در نهایت منجر به مجهز شدن دانشآموزان به شایستگیها و مهارتهایی شود که به صورت خلاقانه مسائلشان را حل کنند و ابزارهای حل مساله خلاقانه را مجهز کنند، ادامه داد: لازمه این کار درگیر کردن بچهها و تجربه کردن بچهها در موقعیتها و محیطهای متنوع و متفاوت یادگیری است که این موقعیتها باید منطبق بر شرایط محیطی و محیط طبیعی زندگی آنها رخ دهد. طریفی تکالیف کارکردی و مهارتمحور را به عنوان ابزار موثر و کارآمد در جهت هماهنگسازی جریان تعلیم و تربیت با نیازهای فردی دانشآموزان و منطبق با اقتضائات و شرایط جهان متغیر امروز دانست و به ایسنا گفت: موقعیتهایی را برای دانشآموزان فراهم میکنیم که بتوانند مهارتهای زندگی را یاد بگیرند و تجربه کنند. وی تکالیف را ابزاری برای توسعه موقعیتها، خلق فرصتهای متنوع یادگیری در داخل و خارج از مدرسه دانست.