printlogo


کد خبر: 278276تاریخ: 1402/12/28 00:00
تعداد خبرنگاران به شهادت رسیده در غزه چند برابر تمام جنگ‌های گذشته شده است
سال کشتار خبرنگاران

گروه بین‌الملل: یکی از عجیب‌ترین و البته دردناک‌ترین اعداد و ارقام امسال مربوط به تعداد خبرنگارانی است که در جنگ غزه به شهادت رسیدند؛ آماری که به گفته بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری در کل تاریخ معاصر جهان بی‌سابقه است و نشان می‌دهد اسرائیل از اینکه خبرنگاران سطح جنایات این رژیم در کشتار کودکان و زنان در غزه را منعکس می‌کنند، سخت عصبانی است و انتقام این اطلاع‌رسانی را از خبرنگاران در غزه می‌گیرد.  در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در رابطه‌ با محافظت از خبرنگاران در ژنو، عبدالله النعمه، دبیر سوم دپارتمان حقوق بشر وزارت خارجه قطر خواستار تحقیقات سریع، مستقل و بی‌طرفانه درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران مطابق استانداردهای بین‌المللی در نوار غزه شد.  این دیپلمات قطری اعلام کرد: مجموع کشته‌های روزنامه‌نگاران غزه از ۷ اکتبر تاکنون به بیش از ۱۳۰ خبرنگار رسیده، همچنین ۱۶ تن زخمی، ۴ نفر ناپدید و ۲۵ نفر دیگر بازداشت شده‌اند. وی تأکید کرد این تعداد احتمالا افزایش می‌یابد و جنگ در غزه به بزرگ‌ترین تلفات روزنامه‌نگاران در تاریخ جنگ مدرن منجر می‌شود. در ماه مبارک رمضان، رژیم صهیونیستی به عملیات‌های جنایت‌بار خود علیه نوار غزه ادامه می‌دهد که باعث شده است به خاطر نسل‌کشی علیه فلسطینیان، در دادگاه بین‌المللی دادگستری، عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل متحد حاضر شود. 
ناصر ابوبکر، رئیس سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی در جریان همایشی در شهر «دارالبیضا» واقع در مراکش گفت: پشت هدف قرار دادن خبرنگاران داستان‌های انسانی وحشتناکی وجود دارد که ۵۰۰ کودک را یتیم و خانواده‌های‌شان را بی‌خانمان کرده و ۱۰۰۰ تن از فرزندان روزنامه‌نگاران را نیز شهید کرده است. ناصر ابوبکر گفت روزنامه‌نگاران فلسطینی تحت‌الشعاع بمباران هواپیماها، منازل ویران‌شده و کشتار اعضای خانواده‌های‌شان فعالیت می‌کنند. وی از آغاز اقدامات حقوقی با هماهنگی برخی وکلا در لندن، پایتخت انگلیس برای ارائه پرونده‌ای از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه روزنامه‌نگاران به دادگاه بین‌المللی کیفری خبر داد. دی امسال بود که یک آمار جهان را تکان داد. البته این آمار مربوط به 3 ماه پیش است و آمار خبرنگاران شهید‌شده بسیار فراتر از آمار دی است اما نکته مهم این گزارش تحلیل یک مقایسه است. آمار خبرنگاران جان‌باخته در جنگ غزه در مقایسه با جنگ‌های بزرگ‌تر دیگر همچون جنگ دوم جهانی رقمی قابل تامل است و بر اساس گزارش بنیاد «انجمن آزادی» مستقر در واشنگتن، در طول 6 سال جنگ دوم جهانی (۱۹۴۵-۱۹۳۹) که خونین‌ترین جنگ جهان مدرن شناخته می‌شود و جان ده‌ها میلیون نفر را گرفت، ۶۹ روزنامه‌نگار جان خود را از دست دادند. 
به گزارش این انجمن، در جریان اشغال ویتنام توسط آمریکا که نزدیک به ۲۰ سال به طول انجامید هم ۶۳ روزنامه‌نگار و در جنگ شبه‌جزیره کره که 3 سال طول کشید ۱۷ روزنامه‌نگار کشته شدند. رژیم صهیونیستی در هفته‌های اول جنگ در بیانیه‌ای که مخاطب آن خبرگزاری‌های بین‌المللی بودند، اعلام کرد نمی‌تواند امنیت خبرنگارانی را که در نوار غزه فعالیت می‌کنند، تضمین کند. در حالی سال گذشته تنها 45 خبرنگار در جهان کشته شدند که این آمار در غزه طی 6 ماه چند برابر است. سایت میدل ایست‌ای در گزارشی که به سختی کار خبرنگاران و فیلمبرداران در جنگ غزه اشاره دارد، اعلام کرد برخی خبرنگاران و عکاسانی که در غزه هستند، ساعت‌ها از این طرف شهر به آن طرف می‌روند و برخی به دلیل کار زیاد و نبود غذای مناسب بیهوش می‌شوند. این سختی در کنار آن است که هر لحظه آماده کشته شدن توسط هواپیماها یا نیروهای زمینی اسرائیل در غزه هستند. احمد خیرالدین، عکاس خبری در یک روز 26 نفر از اعضای خانواده خود را از دست داد یا جمال المنطیر می‌گوید: بارها شاهد کشته شدن همکاران خود بودیم و هیچ کاری از دست ما برنمی‌آمد، جز اینکه گریه کنیم. او می‌گوید یکی از سخت‌ترین کارهای خبرنگاران و عکاسان این است که از کودکان یا زنانی که در بمباران تکه‌تکه شده و به شهادت رسیده‌اند، عکاسی کنند یا فیلم بگیرند. اسرائیل حتی به خبرنگاران در خارج از غزه هم رحم نکرد و در یک حمله هوایی 3 نفر از خبرنگاران و فیلمبرداران لبنانی را به شهادت رساند. عفو بین‌الملل در گزارشی رسمی اعلام کرد حمله اسرائیل به خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران مصداق جنایت جنگی است.

Page Generated in 0/0071 sec