printlogo


کد خبر: 278280تاریخ: 1402/12/28 00:00
قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار بین وزارت نفت و شرکت‌های ایرانی امضا شد
بهار نفتی ایران
با اجرایی‌شدن این قراردادها تولید نفت ایران روزانه ۴۰۰‌هزار بشکه افزایش خواهد یافت و زمینه اشتغال ۶۰ هزار نفر فراهم می‌شود

گروه اقتصادی: روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت و مدیران شرکت ملی نفت ۴ قرارداد جدید برای توسعه ۶ میدان نفتی آزادگان، آذر، مسجدسلیمان، سومار، سامان و دلاوران امضا شد. با اجرایی شدن این قراردادها تولید نفت ایران روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ افزایش خواهد یافت که برآورد می‌شود سالانه ۱۵ میلیارد دلار برای کشورمان عایدی داشته باشد. همچنین می‌‌تواند بستر اشتغال‌زایی برای بیش از ۶۰ هزار نفر را فراهم کند. به گزارش «وطن امروز»، با هدف اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کلان کشور، برنامه‌های 5 ‌ساله توسعه و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های مشترک، قرارداد طرح بهبود بازیافت و افزایش تولید وزارت نفت با شرکت‌های داخلی امضا شد. بیان این نکته ضروری است که ظرف ۲ سال اخیر میزان تولید نفت کشورمان بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. به موازات افزایش تولید نفت ظرفیت صادرات نفت کشورمان نیز افزایش یافته است و به گواه آمارهای بین‌المللی، ایران روزانه بیش از 1.3 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند. از سویی با گامی که روز گذشته در رابطه با توسعه میادین نفتی کشورمان برداشته شد، میزان ارزآوری نفتی افزایش دوچندان خواهد داشت.
* صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۲ هیچ وقفه‌ای نداشت
در آیین امضای قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی، وزیر نفت گفت: اگرچه ۱۴۰۲ سالی پرفراز و نشیب برای صنعت نفت بود اما به لطف الهی با پیدا کردن بازارهای جدید هیچ‌ وقفه‌ای در صادرات نفت ایران ایجاد نشد. جواد اوجی اظهار کرد: امسال رکوردهای مطلوبی در تولید و صادرات نفت داشتیم و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی هم در این صنعت انجام شد که یکی از بحث‌های کلیدی رشد اقتصادی همین سرمایه‌گذاری‌های در حال انجام است.
اوجی با بیان اینکه نزدیک ۱۳۰ پروژه نیمه‌تمام به ارزش 28.5 میلیارد دلار را در صنعت نفت تکمیل کردیم، گفت: ۵۰ پروژه تازه نیز با اولویت تأثیرگذاری بر رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده برای کشور در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت آغاز شده است.
* ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است
وی با اشاره به اتفاق‌های مطلوب صنعت نفت از جمله بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه و افزایش ظرفیت فرآورش تولید بنزین از ۹۷ میلیون لیتر در آغاز دولت سیزدهم به ۱۱۵ میلیون لیتر، تصریح کرد: 5 طرح پتروشیمی نیز آماده بهره‌برداری است که ظرفیت تولید محصولات این صنعت را ۸ میلیون تن اضافه می‌کند.
* افزایش  ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید با اجرای طرح‌های توسعه ۶ میدان نفتی
وی به امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با 4 پیمانکار اصلی داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در اسفند اشاره و اظهار کرد: امروز نیز قراردادهای توسعه ۶ میدان نفتی با هدف افزایش تولید روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه از این میدان‌ها امضا می‌شود که در مجموع ۱۵ میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود و با اجرای قراردادهای توسعه‌ای این ۶ میدان نفتی، از سال ۱۴۰۳ به تولید زودهنگام خواهیم رسید.
وزیر نفت تأکید کرد: قول می‌دهم وزارت نفت  سال آینده نیز رشد اقتصادی ۱۴۰۲ را با پروژه‌هایی که در بخش بالادست و پایین‌دست تعریف شده است، تکرار کند.
وزیر نفت از امضای قراردادهای توسعه ۶ میدان‌ نفتی به ارزش ۱۳ میلیار دلار و افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خبر داد که سبب اشتغال‌زایی بیش از ۶۰ هزار نفر می‌شود.
اوجی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در اسفندماه امسال به‌ منظور استفاده از ظرفیت داخلی ۳۳ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های توانمند ایرانی و بخش بومی کشور امضا شد، افزود: افزون بر آن در آغاز سال ۱۴۰۳ شاهد گشایش 5 مجتمع پتروشیمی با افزایش ظرفیت سالانه ۸ میلیون تن در کشور خواهیم بود.
وزیر نفت ادامه داد: وزارت نفت در سال ۱۴۰۲ توانست به رشد اقتصادی بیش از ۲۰ درصد در کشور دست‌ یابد که در رشد اقتصادی کل کشور بسیار مؤثر است.
* قرارداد توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان امضا شد
قرارداد توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد دلار دیروز با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت دشت آزادگان اروند متشکل از ۹ شرکت حقیقی امضا شد.
میدان نفتی آزادگان در منطقه دشت آبادان در۸۰ کیلومتری جنوب غرب اهواز و در امتداد مرز ایران و عراق در مساحتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد. این میدان بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک ایران به ‌شمار می‌رود. از طرفی این میدان را دهمین میدان بزرگ نفتی جهان برمی‌شمارند. این میدان مهم‌ترین مخزن جوان (گرین‌فیلد) و کمتر توسعه‌‌یافته کشور است که ظرفیت بالایی برای افزایش تولید نفت کشور دارد. ایران و عراق به‌ طور مشترک از این میدان بهره‌برداری می‌کنند. عراق این میدان را با نام مجنون می‌شناسد.
آنطور که ارزیابی‌ شرکت‌های مختلف نشان می‌دهد، این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت درجا دارد که در 4 مخزن سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان جا گرفته است. پیش‌تر توسعه بخش ایران این میدان در قالب 2 میدان مجزای آزادگان شمالی و جنوبی دنبال می‌شد.
با توجه به حجم قابل توجه نفت‌ خام درجا بویژه نفت‌خام فوق‌سنگین، وجود مخازن متعدد، قرارگیری در منطقه تالاب هورالعظیم و شرایط خاص اقلیمی و زیست‌محیطی این تالاب، منطقه مرزی ایران و عراق، وجود مهمات و تجهیزات باقیمانده از 8 سال دفاع‌مقدس در منطقه و از طرفی فعالیت‌های توسعه‌ای کشور همسایه در میدان مشترک مجنون، توسعه آن ضمن اهمیت ویژه، با پیچیدگی‌های فنی، اجرایی و مدیریتی خاصی همراه است.
* قرارداد گام دوم توسعه میدان نفتی آذر امضا شد
گام دوم توسعه میدان نفتی آذر با امضای قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۳۶ میلیون دلار از سوی شرکت ملی نفت ایران به یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد.
قرارداد گام دوم توسعه میدان نفتی نیز با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و جواد اوجی، وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و توسعه سروک‌آذر امضا شد.
از مزایای این طرح، توسعه و افزایش برداشت از میدان مشترک نفتی آذر (مشترک با کشور عراق)، جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه از بخش غیردولتی، برآورد عواید ۷ میلیارد دلاری برای دولت با اجرای طرح و پس از کسر هزینه‌های نفتی و دستمزد پیمانکار و الزام پیمانکار در قرارداد به استفاده از توان فنی و مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی کشور بر اساس قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور است.
همچنین در عملیات حفاری، اجرایی و احداث تأسیسات روزمینی، از تمام ظرفیت‌های تأمین‌کنندگان دکل‌های حفاری، شرکت‌های ساخت و نصب (EPC)، سازندگان داخلی کالاها و تجهیزات، همچنین شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی استفاده خواهد شد.
با توجه به مشترک بودن میدان و با هدف کنترل مهاجرت نفت، پس از شروع تولید از میدان و با هدف نگهداشت تولید، همچنین نظارت و مدیریت مخزن، عملیات‌های مختلف درون‌چاهی و سرچاهی انجام شد. مجموع تولید انجام‌شده از میدان آذر تاکنون ۷۵ میلیون بشکه و دبی تولیدی آن حدود ۲۹ هزار بشکه است.
* امضای قرارداد گام دوم توسعه قدیمی‌ترین میدان نفتی ایران
قرارداد گام دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار با هدف برداشت حداکثری از این میدان نفتی بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ انرژی‌گستر سینا امضا شد.
قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری یال شمالی میدان نفتی مسجدسلیمان با هلدینگ انرژی‌گستر سینا پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده همسو با برنامه و سیاست‌های کلان کشور در دولت سیزدهم، برنامه‌های 5 ‌ساله توسعه و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی، نهایی و امضا شده است. مدت این قرارداد ۱۴ سال است و در طول دوره قرارداد تولید تجمعی حدود ۲۱ میلیون بشکه نفت خام برآورد می‌شود. این قرارداد به ‌منظور برداشت حداکثری از میدان نفتی مسجدسلیمان، ایجاد اشتغال بویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز و با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان خوزستان و همسو با سیاست‌های دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میدان‌ها و خدمت به مردم محروم منطقه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت. عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم 259.9 میلیون دلار شامل حفاری ۱۵ حلقه چاه جدید (۱۳ حلقه چاه افقی تولیدی و ۲ حلقه چاه توصیفی - تولیدی)، تعمیر، تکمیل و تولیدی کردن 5 چاه موجود، نصب ۷۰ دستگاه پمپ درون‌چاهی در چاه‌های میدان در طول دوره قرارداد، تعمیر و راه‌اندازی واحد بهره‌برداری موجود، احداث جاده و محل چاه، احداث تأسیسات روزمینی شامل تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و تفکیک‌گر و به‌روزرسانی مدل‌های شبیه‌سازی مخزنی است.
از مزایای این طرح می‌توان به جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میدان، برآورد عواید حدود ۱۳۵۰ میلیون دلاری در دوره قرارداد اشاره کرد.
تفاهمنامه اولیه مطالعه توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ انرژی گستر سینا اسفند ۱۴۰۰ امضا و طی آن با مطالعات و مذاکرات متعدد، این قرارداد با هدف تولید روزانه ۹ هزار بشکه از این میدان نهایی شد.
میدان نفتی مسجدسلیمان، نخستین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه در استان خوزستان و ۸۵ کیلومتری شمال‌شرق شهر اهواز قرار دارد. حجم نفت درجای میدان نفتی مسجدسلیمان 6.3 میلیارد بشکه بوده که حجم درجای نفت‌خام بخش یال شمالی آن حدود 1.2 میلیارد بشکه است.
شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد به ‌منظور افزایش سطح رفاه مردم و در قالب اجرای مسؤولیت‌های اجتماعی (CSR)، ۲ میلیون دلار برای بهبود زیرساخت‌های منطقه هزینه‌ کند.
* قرارداد توسعه میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران امضا شد
طرح توسعه میدان‌های‎‌ نفتی سومار، سامان و دلاوران نیز بین شرکت ملی نفت ایران و ۲ شرکت «ول سرویسز ایران» و «توسعه خدمات چاهی پترو ایرانیان اروند» امضا شد.
قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران به ‌منظور برداشت حداکثری از این 3 میدان‌، ایجاد اشتغال بویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان‌های ایلام و کرمانشاه همسو با سیاست‌های دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میدان‌ها و خدمت به مردم محروم منطقه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و امضا شد. مدت این قرارداد ۲۰ سال است و در طول دوره قرارداد تولید تجمعی حدود 40.4 میلیون بشکه نفت خام برآورد می‌شود.
عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم 245.1 میلیون دلار شامل حفاری ۱۰ حلقه چاه جدید شامل ۶ حلقه چاه تولیدی (۲ حلقه چاه در سومار، ۳ حلقه چاه در سامان و یک حلقه چاه در دلاوران) و ۳ حلقه چاه توصیفی - تولیدی (هرکدام از میدان‌ها یک حلقه) و یک حلقه چاه توصیفی (در سومار)، تعمیر، تکمیل و تولیدی کردن ۲ چاه موجود در سامان و دلاوران، نصب ۳ پمپ درون‌چاهی در چاه‌های میدان دلاوران، مین‌روبی، احداث جاده و محل چاه، احداث تأسیسات روزمینی شامل تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و تفکیک‌گر و به‌روزرسانی مدل‌های شبیه‌سازی مخزنی است.
از مزایای این طرح می‌توان به جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران، برآورد عواید ۱۶۰۰ میلیون دلاری برای دولت در دوره قرارداد و تأمین پایدار و مطمئن خوراک پالایشگاه کرمانشاه با نفت خام سبک و بازگرداندن شرایط عملیاتی به شرایط طراحی و کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه اشاره کرد.

Page Generated in 0/0069 sec