printlogo


کد خبر: 278282تاریخ: 1402/12/28 00:00
یادداشت
رسوایی در مهم‌ترین رکن ارتش اسرائیل

مهدی بختیاری: طی روزهای گذشته در جدیدترین رسوایی ارتش اسرائیل، یکی از افسران یگان اطلاعات در فرماندهی جنوب، به دلیل روابط جنسی با یکی از افسران زن این یگان که تحت امر خود او فعالیت می‌کرد، از کار برکنار شد.
این اتفاق با واکنش‌های مقامات نظامی این رژیم نیز مواجه شد و برخی رسانه‌های صهیونیستی نیز درباره رواج آن در وضعیت فعلی در کنار دیگر اتفاقات و حوادث در میان نظامیان هشدار دادند.
ارتش اسرائیل از بدو تشکیل یکی از مهم‌ترین ارکان در ساختار رژیم صهیونیستی بوده و در مقاطع بسیار نادری در طول این 8 دهه، ارتش تا حد امروز تضعیف شده است. پیش از شروع عملیات توفان الاقصی و نبرد سنگین اسرائیل با گروه‌های مقاومت فلسطینی، با شکل‌گیری اعتراضات گسترده داخلی به اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو (که مخالفان آن را کودتای قضایی می‌نامند) دامنه اعتراضات برای نخستین‌بار به شکلی گسترده به سازمان‌ها و نهادی نظامی و امنیتی نیز کشیده شد.
بسیاری از افسران شاباک و موساد و تعداد زیادی از نیروهای احتیاط بویژه در نیروی هوایی به جمع مخالفان دولت پیوستند و نظامیان زیادی اعلام کردند فعالیت خود را در ارتش به حالت تعلیق درخواهند آورد. بسیاری معتقدند یکی از علل اصلی غافلگیری اسرائیل در حمله 7 اکتبر حماس، همین درگیری‌های داخلی در درون سازمان‌های امنیتی و نظامی بود.
«رونن بار» رئیس شاباک (که سازمانش وظیفه رصد گروه‌های مقاومت و مقابله با آنها را برعهده دارد) در همان روزهای اول جنگ، مسؤولیت این شکست را پذیرفت و اعلام کرد ما نتوانستیم اقدامات و آماده‌سازی حماس برای انجام این عملیات را پیش‌بینی کنیم.
در میانه جنگ نیز درگیری نتانیاهو با «یوآو گالانت» وزیر جنگ، یکی از چالش‌های بزرگ رژیم بود. یادمان باشد که پیش از شروع این جنگ و در جریان درگیری‌های خیابانی علیه دولت، گالانت به دلیل مخالفت با سیاست‌های نتانیاهو (نخست‌وزیر) کنار گذاشته شد اما دولت مجبور شد مجددا او را بر سر کار برگرداند. اعتصاب نیروهای احتیاط در میانه جنگ و بعد از خروج از غزه هم دیگر اتفاقی بود که ارتش رژیم اسرائیل را در کوران درگیری‌های گسترده با چالش جدی مواجه کرد. پیش از آن، برخی نافرمانی‌ها در تیپ‌های مشهور زمینی ارتش نیز حاشیه‌ساز شد که سران رژیم مجبور به برخورد با تعدادی از افسران و نیروهای تحت امر آنها شدند. یگان اطلاعات ارتش (آمان) که ماجرای اخیر روابط جنسی افسران متعلق به آن است، یکی از مهم‌ترین یگان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی حتی در جاهایی مهم‌تر از موساد و شاباک محسوب می‌شود و ایجاد حواشی در این یگان (در میانه جنگ؛ آن هم در فرماندهی جنوب) نشان می‌دهد ارتش اسرائیل دیگر مانند دهه‌های گذشته آن اتوریته و اقتدار لازم را ندارد. نیروهای بی‌انگیزه در بسیاری از موارد و عملکرد ارتش در دادن تلفات زیاد در غزه و افزایش موج اعتراض‌ها و نافرمانی‌ها همگی حکایت از این موضوع دارد که مهم‌ترین رکن در ساختار رژیم صهیونیستی یعنی ارتش با یک بحران شدید روبه‌رو است و این بحران با پایان جنگ توفان الاقصی نیز یقه صهیونیست‌ها را رها نخواهد کرد.
مسؤولان وزارت جنگ و ارتش با توجه به اختلافات زیاد با سران سیاسی این رژیم نه توان اداره درست امور را دارند و نه تمایلی دارند خودشان را بیش از این فدای سیاست‌های غلط نتانیاهو کنند؛ نتانیاهویی که همگان متفق‌القولند توفان الاقصی تومار زندگی سیاسی او را در هم پیچیده اما با این حال هنوز هم نزدیکانش مانند «یائیر نتانیاهو» (پسر نخست‌وزیر) دست از تخریب فرماندهان ارشد ارتش (از جمله رئیس ستاد ارتش) برنمی‌دارند.
روزهای سختی در انتظار نتانیاهو و دولت اوست و این سختی ممکن است با اقدام آنها مبتنی بر حمله سنگین و گسترده به رفح تشدید هم شود.

Page Generated in 0/0067 sec