printlogo


کد خبر: 278288تاریخ: 1403/1/14 00:00
نگاهی به بخش کتاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم
سال دیگر شرکت نمی‌کنیم!

محمد‌رضا اسماعیلی: «سال دیگر شرکت نمی‌کنیم!» گزاره‌ای پرتکرار از سوی ناشرانی است که سابقه حضور در بخش کتاب نمایشگاه قرآن را داشته‌اند. «سال بعد دیگر در این بخش شرکت نمی‌کنیم»؛ حرفی بود که مدیر روابط عمومی یکی از ناشران فعال در حوزه تاریخ شفاهی بعد از احوالپرسی در سال گذشته زد و امسال این ناشر وعده خود را عملی و از حضور در بخش کتاب نمایشگاه قرآن صرف‌نظر کرد.
بخش ناشران مکتوب سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن همانند سال گذشته در رواق شرقی مصلای امام خمینی(ره) از یکم فروردین‌ماه به مدت 2 هفته آغاز به کار کرد و در این دوره بنا به گفته مسؤولان نزدیک به 160 ناشر شرکت کرده‌اند.
جاگذاری غرفه‌ها در این دوره نسبت به سال گذشته با نظم و ترتیب بهتری انجام شده است و دیگر برای غرفه‌ها از سازه‌های اسپیس استفاده نکرده‌اند. در این دوره از پروفیل به عنوان سازه و موکت برای دیواره و پوشش استفاده شده و غرفه‌ها در این دوره همسان و هم‌شکل هستند.
ناشران بزرگی که در نمایشگاه امسال شرکت کرده‌اند به تعداد انگشتان ۲ دست نمی‌رسد؛ موسساتی چون نشر معارف، کتابستان، جمکران، انقلاب اسلامی و... شرکت کرده‌اند که البته نه‌‌تنها این ناشران، بلکه همه ناشران هم آمده‌اند که فقط فروشی داشته باشند، چرا که هیچ‌گونه طراحی زیبا و مخاطب‌پسندی اجرا نکرده‌اند، طوری که غرفه‌ای فقط محل فروش آثار نشر معارف، شهید کاظمی و... است.
پیش از این امکان فروش کتاب، غیر از کتاب‌های مرجع دینی در نمایشگاه قرآن میسر نبود اما ناشران در سال‌های اخیر می‌توانند کتاب‌های مرتبط را در این نمایشگاه بفروشند. 
نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی بخش کتاب نمایشگاه را جزیره‌ای کوچک می‌داند و درباره آثاری که در این دوره به فروش می‌رسد می‌گوید: «ناشران خیلی کم به کتاب‌هایی با محوریت قرآن و مسائل دینی پرداخته‌اند و بیشتر آنها کتاب‌های متفرقه به فروش می‌رسانند. برخی ناشرانی که در اینجا حضور دارند به اسم ناشر کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند ولی کتاب‌های آنان مناسب این سن نیست و برای بزرگسالان است».
ناشرانی چون ستاره‌ها، شهید کاظمی، کتابستان و... ناشران تخصصی دینی نیستند و در حوزه‌های ادبیات دفاع‌مقدس و رمان فعال هستند. البته نادر قدیانی درباره حضورش در سال آینده می‌گوید اگر وضعیت به این شکل پیش برود، ناگزیرم سال‌های آینده در نمایشگاه حضور پیدا نکنم.
بخش کتاب کودک و نوجوان در شبستان اصلی نمایشگاه است و از بخش ناشران مکتوب در رواق شرقی جدا شده است که این امر می‌تواند در بخش فروش عادلانه به سایر ناشران ضربه بزند. البته این بخش در جاگذاری هم موفق نبوده است طوری که فقط از یک راهرو به این بخش ورودی داده شده و از ۳ جهت دیگر بسته است. 
ایرادی که سال گذشته بود و امسال نیز به قوت خود پابرجاست، نبود تبلیغات و راهنمایی مناسب برای مخاطبان است. مثلا شما در شبستان برای رسیدن به بخش کودک و نوجوان حتما باید از راهنما بپرسید یا در گردشی که دارید اتفاقی ببینید.
سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن از یکم فروردین 140۳ به مدت 2 هفته آغاز به کار کرده است. در این دوره بنا به گفته مسؤولان نزدیک به 160 ناشر شرکت کرده‌اند.

Page Generated in 0/0064 sec