printlogo


کد خبر: 278304تاریخ: 1403/1/14 00:00
کاهش تعداد فوتی‌های حوادث رانندگی در نوروز امسال؛ 821 کشته تصادفات جاده‌ای نوروز پارسال به 740 فوتی در تعطیلات امسال رسید
جان‌هایی که حفظ شد
رفع 725 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های سراسر کشور

گروه اجتماعی: با آنکه آمار جان‌باختگان سوانح رانندگی در ایام نوروز امسال نسبت به سال گذشته تا حدی کاهش یافته است اما پلیس و مسؤولان تاکید دارند مرگ حتی یک نفر نیز در تصادفات جاده‌ای زیاد و دردناک است؛ تصادفاتی که بخش عمده آن در روزهای پرتردد با حجم ترافیک بالای بین‌شهری بویژه در ایام تعطیلات نوروز اغلب ناشی از عوامل انسانی است. در همین راستا فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران دیروز از ثبت ۹۳ هزار تصادف، جان باختن بیش از ۷۴۰ نفر و مصدومیت ۱۹ هزار نفر در سفرهای نوروزی خبر داد. سردار سرتیپ احمدرضا رادان عصر دوشنبه سیزدهم فروردین در گفت‌وگویی دلیل این حجم از تصادفات را سرعت غیرمجاز، توجه‌ نکردن به جلو، انحراف به چپ و رعایت‌ نکردن مقررات برشمرد و اظهار داشت: طی این روزها ۴۷۹ میلیون تردد بین‌استانی و شهری انجام شده است؛ انجام سفرهایی که خیلی از نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای نسبت به سال گذشته رفع شده است، به طوری که 725 نقطه در جاده‌های کشور رفع مشکل شده‌اند و طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی در بقیه مناطق پرخطر جاده‌ای نیز بتدریج برطرف خواهد شد. آمار جان‌باختگان تصادفات نوروزی امسال در حالی بالاست که طبق گزارش‌های موجود، این آمار نسبت به سال گذشته  که ۸۲۱ نفر در صحنه تصادفات رانندگی از ۲۴ اسفند تا ۱۳ فروردین جان خود را از دست دادند کمتر بوده است.
* ۱۳۰۰۰ تصادف رانندگی منجر به جرح و مرگ
طبق اظهارات رئیس پلیس راهور فراجا، 13 هزار تصادف رانندگی منجر به جرح و مرگ در سفرهای نوروزی امسال رخ داده است. سردار سیدتیمور حسینی دیروز در بازدید از محورهای مواصلاتی استان قزوین اظهار داشت: در پی بازگشت مسافران نوروزی، جاده چالوس از سمت شمال به جنوب یک‌طرفه شده است، همچنین در آزادراه قم و آزادراه قزوین بار ترافیکی پرحجم است. وی با بیان اینکه سفرهای مسافران نوروزی روز 14 و ۱۵ فروردین ادامه دارد، افزود: ۱۳ هزار تصادف منجر به جرح و فوت افراد در این ایام رخ داده که ۹۰ درصد از خودروهای دخیل از نوع خودروهای داخلی و ۱۰ درصد از نوع خودروهای خارجی بودند. رئیس پلیس راهور فراجا ادامه‌ داد: سهم شماره‌گذاری خودروهای داخلی ۸۸ درصد و خودروهای خارجی ۱۲ درصد است و این آمار ۹۰ درصدی تصادفات نشان می‌دهد خودروهای داخلی ۲ درصد بیشتر از سهم شماره‌گذاری دخالت داشتند. سردار حسینی یادآور شد: سهم انواع خودروها در تصادفات مشخص است؛ به طور مثال انواع پژو ۳۰ درصد سهم تصادف داشتند، در حالی که سهم شماره‌گذاری آنها ۲۷ درصد است. وی عنوان کرد: باید در یک گفت‌وگوی ویژه پس از جمع‌بندی طرح نوروزی به دقت سهم هر خودرو با در نظر گرفتن شماره‌گذاری، عامل انسانی و مولفه راه را در تصادفات جاده‌ای بررسی و اطلاع‌رسانی کنیم. رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بیش از ۱۳ هزار تصادف رانندگی منجر به جرح و مرگ در سفرهای نوروزی رخ داده است.
* مسافران زمان بازگشت از سفر را مدیریت کنند
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه گفت: مسافرانی که قصد بازگشت به شهرهای خود را دارند، زمان سفرشان را مدیریت کنند. سردار حسینی درباره وضعیت تصادفات و راه‌های کشور در آخرین روز از نوروز ۱۴۰۳ اظهار کرد: با شرایط پیش رو و موج بازگشت مسافران به شهرهای مقصد، تعداد آمار ترددها در سطح جاده‌های کشور افزایش پیدا کرده که بر همین اساس ممکن است با محدودیت‌های ترافیکی در بعضی از محورهای مواصلاتی مانند شمال به جنوب جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال اعمال محدودیت تردد را شاهد باشیم. وی با تاکید بر رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان وسایل نقلیه بیان داشت: از ابتدای طرح ترافیکی نوروزی (۲۴ اسفند) تا صبح روز ۱۳ فروردین ۷۴۰ تن از هموطنان در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و حدود ۱۹ هزار و ۳۲۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند. رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: با توجه به حجم تردد در جاده‌ها مسافرانی که قصد بازگشت به شهرهای خود را دارند، زمان سفرشان را مدیریت کنند و در طول مسیر از سرعت و سبقت غیرمجاز اجتناب کنند.
* ۵ برابر شدن میانگین مبلغ جرایم رانندگی برای اصلاح رفتار رانندگی
طبق اظهارات پلیس، افزایش میزان تصادفات و آمار بالای وقوع سوانح جاده‌ای و خیابانی دلایل متعددی دارد که جریمه پایین تخلقات رانندگی تاثیر بالایی بر افزایش میزان تصادفات دارد با این وجود رئیس پلیس راهور فراجا هفته گذشته ضمن خبر افزایش جرایم رانندگی، هدف از این اقدام را بازدارندگی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر رانندگان دانست و گفت: با توجه به مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر افزایش مبلغ جرایم، نرخ جریمه‌ها به طور متوسط 5 برابر شده به طوری که جرایم رانندگی متخلفانی که اقدام به تخلف کرده و از رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی امتناع می‌کنند، ۳ تا ۴ درصد افزایش خواهد داشت. رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اهمیت موضوع افزایش جرایم رانندگی و تاثیر آن بر اصلاح رفتار رانندگی و کاهش آمار جان‌باختگان سوانح رانندگی افزود: مردم باید بدانند افزایش جریمه‌های تخلفات رانندگی تنها برای افرادی است که مرتکب تخلف شده‌اند، بنابراین اگر کاربران ترافیکی و رانندگان رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، مطمئنا مورد اعمال جریمه قرار نخواهند گرفت، در واقع اگر فردی تخلف نکند جریمه هم نخواهد شد.

Page Generated in 0/0061 sec