گروه فرهنگ و هنر: وعده رسیدن به 1000 سالن تا پایان دولت سیزدهم را باید جزو نخستین وعدههای دولت در حوزه فرهنگ و هنر دانست؛ وعدهای که برخی کارشناسان و مدیران آن را ناممکن تلقی میکردند اما با گذشت 550 روز از آغاز به کار دولت سیزدهم، اسفند 1402 بر اساس آمار اعلام شده توسط موسسه سینما شهر مشخص شد سازمان سینمایی طی ۲ سال گذشته تعداد سالنهای سینما را به 846 رسانده و تا 1000 سالن فاصله زیادی نمانده است، از این رو به نظر تحقق وعده دولت را باید محتملتر از هر زمان دیگری دانست. این آمار، ضمن آنکه گویای رشد حدود 50 درصدی سالنسازی به نسبت انتهای دولت قبل است، سرانه سینما برای مردم ایران را به یک سالن برای هر 104 هزار نفر رسانده است.
این آمار در حالی است که در انتهای دولت دوازدهم، به ازای هر 154 هزار نفر، یک سالن وجود داشت، در حالی که استاندارد جهانی این حوزه، وجود یک سالن سینما به ازای هر 10 هزار نفر است.
با وجود رشد 50 درصدی سالنسازی در کشور باید به این نکته نیز توجه داشت که 90 شهر بین 50 تا 100 هزار نفر و بیش از 50 شهر بالای 100هزار نفر، فاقد سینما هستند، البته هدفگذاریها به ترتیبی است که درصد بالایی از این شهرها طی 2 سال آینده از سالن سینما برخوردار شوند. همچنین برنامهریزیها و توافقات انجام شده به صورتی است که در دولت چهاردهم، فارغ از اینکه سکان سینمای کشور در دستان چه کسی خواهد بود، تعداد سالنهای سینما به 2 هزار سالن برسد، هر چند آمار مطلوب با توجه به جمعیت کشور ما، وجود 3 هزار سالن سینماست.
اما این نکته نیز نباید فراموش شود که تا پایان سال 1401، 635 سالن فعال سینما در کشور وجود داشت که با اضافه شدن 211 سالن در سال 1402، هماکنون تعداد سالنها به 846 سالن رسیده است. از طرفی در 2 سال اخیر بالغ بر 165 هزار صندلی به ظرفیت سینمای کشور اضافه شده که از این تعداد بیش از 52 هزار صندلی به استان تهران و بیش از 113 هزار صندلی نیز مربوط به سایر استانهاست.
با رسیدن عدد سالنهای سینما به هزار، به ازای هر 88 هزار ایرانی یک سالن سینما وجود خواهد داشت که نزدیکترین حالت به نرم استاندارد جهانی این حوزه محسوب میشود.
اما در کنار نهضت سالنسازی در دولت سیزدهم که یکی از ارزندهترین و دلسوزانهترین اقداماتی در حوزه سینما بود، رشد 50 درصدی مخاطبان در اکران نوروزی را میتوان نخستین خروجی نهضت سالنسازی در دولت سیزدهم دانست. یک مرور ساده بر آمار فروش و جذب مخاطب در استانها و شهرستانهایی که طی ۲ سال گذشته سالنهای سینما در آنها مورد بهربرداری قرار گرفته است، نشاندهنده استقبال مخاطبان از فیلمهای اکران نوروزی در این سالنهاست. به عنوان نمونه مجتمع سینمایی سیمرغ که جزو نخستین سالنهای بهرهبرداری شده در ابتدای دولت سیزدهم بود، امسال در اغلب سانسهای اکران نوروزی خود با ظرفیت 300 صندلی حدود 80 درصد از ظرفیت خود را تکمیل کرد آن هم در شرایطی که اغلب مخاطبان این مجتمع مسافران نوروزی بودند.
با توجه به آمارهای رسمی ثبتشده در سامانه سمفا در تعطیلات نوروز امسال مجموعا یک میلیون و 335 هزار و 875 نفر از هموطنان در 38 هزار و 177 سانس اکران برای دیدن فیلم مورد علاقه خود بلیت سینما تهیه کردهاند که این تعداد نسبت به نوروز 1402 بیانگر رشد حدود 50 درصدی تعداد مخاطبان سینما یعنی تقریبا 615 هزار و 592 نفر بیشتر از سال گذشته در سیزده روز ابتدای سال جاری بوده است.
در این زمینه آمارهای ثبتشده از تعداد مخاطبان نوروز 1402 نشان میدهد سال قبل در ایام تعطیلات نوروزی مجموعا 720 هزار و 283 نفر در 15 هزار و 71 سانس به سینما رفتند که این تعداد مخاطب طی دوره مورد نظر رقمی معادل 366 میلیارد و 894 میلیون و 375 هزار ریال به گیشهها پرداخت کردند. در دوره مشابه سال جاری میزان درآمد سینماها 867 میلیارد و 561 میلیون و 40 هزار ریال برای یک میلیون و 335 هزار و 875 مخاطب در 38 هزار و 177 سانس اکران بود.
از سوی دیگر بررسی میزان فروش 7 فیلم اکران نوروزی امسال یعنی تمساح خونی، بیبدن، پرویزخان، آپاراتچی، نوروز، ایلیا؛ جستوجوی قهرمان و آسمان غرب نشان میدهد جایگاه نخست برای پرفروشترین فیلم در دوره یادشده با سهم 76.72 درصدی از کل مخاطبان معادل یک میلیون و 24 هزار و 975 نفر مخاطب برای 2077 سانس اکران با درآمدی معادل 663 میلیارد و 713 میلیون و 940 هزار ریال در اختیار «تمساح خونی» به کارگردانی «جواد عزتی» قرار دارد.
«بیبدن» دومین جایگاه را با 155394 مخاطب معادل 11.63 درصد از کل مخاطبان نوروزی برای 6292 سانس اکران و درآمد گیشه 106 میلیارد و 491 میلیون و 970 هزار ریال به نام خود کرد. پرویزخان نیز با سهم 2.86 درصدی از کل مخاطبان معادل 38626 نفر برای 1635 سانس اکران و درآمد معادل 27 میلیارد و 12 میلیون و 955 هزار ریال سومین جایگاه را به دست آورد.
جایگاه چهارم نیز به «آپاراتچی» با سهم 3.17 درصدی معادل 42454 مخاطب برای 2892 سانس اکران و درآمدی معادل 26 میلیارد و 663 میلیون و 95 هزار ریال رسید. به دنبال آن نوروز با سهم 2.18 درصدی از کل مخاطبان نوروزی معادل 29140 نفر در 2541 سانس اکران، درآمدی معادل 18 میلیارد و 408 میلیون و 960 هزار ریال داشت تا جایگاه پنجم را به نام خود کند.
«ایلیا؛ جستوجوی قهرمان» نیز توانست در دوره مورد نظر 2.10 درصد از کل مخاطبان نوروزی یعنی 28066 نفر را برای 2822 سانس اکران به خود اختصاص دهد تا با درآمدی معادل 15 میلیارد و 577 میلیون و 920 هزار ریال در جایگاه ششم قرار گیرد. آسمان غرب هم با سهم 1.29 درصدی از کل مخاطبان حدود 60 برابر کمتر از جایگاه نخست این فهرست با 17246 نفر مخاطب برای 1218 سانس اکران و درآمد 9 میلیارد و 692 میلیون و 200 هزار ریال جایگاه هفتم را به خود اختصاص داد.