printlogo


کد خبر: 278346تاریخ: 1403/1/15 00:00
پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشورپیش‌بینی کرد: فروردین و اردیبهشت پربارانی داریم؛ ورودی قابل توجه آب به سدهای کشور
بارش‌های فرانرمال در راه است
سدهای قشلاق و زیویه در کردستان سرریز شدند؛ آب در سد کرخه از تراز نیروگاهی فراتر رفت

گروه اجتماعی: بارش‌های قابل توجه روزهای ابتدایی سال، در واقع عیدی آسمان به زمین بود. در روزهای آغازین بهار اغلب استان‌های کشور بویژه مناطق شمال، شمال غرب، غرب و جنوب کشور با بارش‌های فراوان باران مواجه شدند. حجم بارندگی‌ در برخی شهرها باعث آبگرفتگی معابر، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها شد و میزان میانگین ورود آب به سدهای کشور را فقط در 5 روز ابتدای سال بیش از 5 درصد افزایش داد. میزان پرشدگی سدها که تا پایان سال گذشته 47 درصد بود طی 5 روز به 52 درصد رسید. بارندگی‌هایی که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی همچنان ادامه دارد. بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به جز هفته آینده که بارش کشور کمتر از نرمال است، تا پایان اردیبهشت بارش کشور در محدوده نرمال با گرایش به بیش از نرمال است. دمای هوای کشور (به جز شمال ‌غرب) در 2 هفته آینده کمتر از نرمال است، پس از آن تا هفته پایانی اردیبهشت بیشتر از نرمال خواهد بود. میانگین بارش در هفته اول (۱۳ تا ۱۹ فروردین) کمتر از نرمال است. در بخش‌هایی از شمال‌ غرب، شمال ‌شرق و مناطقی از استان کرمان نرمال پیش‌بینی شده است، همچنین بارش هفته دوم در سطح کشور بیشتر از نرمال است. در امتداد زاگرس از شمال ‌غرب تا جنوب‌ غرب با احتمال بین ۵۰ تا ۷۵ درصد بارش انباشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد می‌‌شود. بارش هفته سوم در سطح کشور در حدود نرمال پیش‌بینی می‌شود. بارش هفته چهارم در شمال ‌شرق کمتر از نرمال و در سایر مناطق نرمال با گرایش به کمتر از نرمال خواهد بود. بارش هفته پنجم در شمال ‌شرق نرمال با گرایش به کمتر از نرمال و در سایر مناطق نرمال خواهد بود. بارش هفته ششم در سطح کشور نرمال با گرایش به بیشتر از نرمال برآورد می‌شود. دمای هوای هفته اول (۱۳ تا ۱۹ فروردین) در شمال ‌غرب، 2 سوی نیمه غربی البرز و استان‌های واقع در 2 سوی زاگرس میانی و شمالی بین یک تا ۵ درجه بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود که بیشترین افزایش بین ۳ تا ۵ درجه در نوار غربی رخ خواهد داد، همچنین دمای هوا در شرق کشور بین یک تا ۳ درجه کمتر از نرمال و در سایر مناطق تا یک درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. دمای هوای هفته دوم در شمال‌ شرق، سواحل خزر و شمال‌ غرب نرمال و در سایر مناطق تا ۳ درجه کمتر از نرمال خواهد بود. دمای هوای هفته سوم در نوار ساحلی خلیج‌فارس، جنوب ‌شرق و شرق کشور نرمال و در سایر مناطق بین یک تا ۳ درجه بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، دمای هوا برای هفته‌های چهارم و پنجم در سطح کشور بین یک تا ۳ درجه بیشتر از نرمال برآورد می‌شود و در ادامه در هفته ششم قدری متعادل خواهد شد.
* ششمین سد استان کردستان سرریز شد
در پی بارندگی‌های چشمگیر اخیر، سد زیویه کامیاران با دبی یک مترمکعب بر ثانیه سرریز شد. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان دیروز (۱۴ فروردین) در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق، گفت: به دلیل بارش‌های موثر و مناسب، سد زیویه شهرستان کامیاران به عنوان ششمین سد در استان کردستان سرریز شد و موجبات خوشحالی اهالی و کشاورزان منطقه را فراهم آورد. آرش آریانژاد افزود: این سد روی رودخانه شاهینی قرار دارد و آخرین سرریز آن ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۹۷ بود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان به اهداف ساخت این سد نیز اشاره کرد و افزود: این سد با هدف جلوگیری از خروج آب‌های مرزی، تأمین آب کشاورزی پایاب سد، توسعه کشاورزی، افزایش اشتغال، بهبود دامداری و ارتقای زیست محیطی منطقه، کنترل سیلاب‌های رودخانه شاهینی و تأمین آب شرب روستاهای مجاور احداث شده و شبکه آبیاری و زهکشی این سد نیز یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایین‌دست را تحت پوشش قرار داده است. وی با توجه به سرریز سد به بروز خطرات احتمالی در حاشیه رودخانه و پایین‌دست آن نیز اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش دبی رودخانه شاهینی و اضافه شدن دبی سرریز، از مردم، کشاورزان و گردشگران گرامی تقاضا می‌شود از نزدیک شدن به جریان سیلابی رودخانه و سرریز سد جداً خودداری کنند.
* سد قشلاق سنندج هم سر ریز شد
سد زیویه کامیاران در حالی روز گذشته سرریز شد که در پی بارش‌های اخیر، سد قشلاق سنندج نیز اوایل هفته جاری پس از ۴ سال سرریز کرد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در این باره اظهار کرد: بامداد ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ سد قشلاق سنندج با دبی ۳۰۰ لیتر بر ثانیه سرریز کرد و احتمال افزایش حجم سرریز این سد دور از ذهن نیست. وی گفت: این سد با حجم ۲۱۵ میلیون مترمکعب پس از ۴ سال سرریز کرد. آریانژاد تصریح کرد: حجم مخزن سد قشلاق سنندج سال گذشته همین موقع ۱۳۶ میلیون مترمکعب و در حال حاضر این عدد ۲۱۵ میلیون مترمکعب بوده که منجر به سرریز آن شد. در حال حاضر حجم ذخیره آب سدهای استان بالغ بر ۶۷ درصد است که سال گذشته ۵۷.۸۲ درصد بود. وی افزود: اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری تاکنون در سایه الطاف الهی و بارش‌های نزولات آسمانی سدهای چراغ ویس سقز، گاران مریوان، سبدلو بانه، عباس‌آباد بانه، آزاد و قشلاق سنندج سرریز کرده‌‌اند.
* آب در سد کرخه از تراز نیروگاهی فراتر رفت
رئیس حوضه آبریز کرخه گفت: در مجموع طی بارش‌های رخ داده از ۲۷ اسفند تا ۱۲ فروردین ۵۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کرخه رسیده که ۴۰ درصد کل آورده در ۷ ماه گذشته است. شاپور رجایی در گفت‌وگو با فارس، ضمن اشاره به آخرین وضعیت سد کرخه در جنوب غرب کشور اظهار داشت: با بارندگی‌های نوروزی تراز سد کرخه به 191.5 متر رسید. رئیس حوضه آبریز کرخه گفت: با توجه به افزایش تراز، هم اکنون سد کرخه از تراز نیروگاهی عبور کرده است. وی تاکید کرد: بارندگی علاوه بر افزایش ذخیره سدها به دلیل واقع شدن در پایاب سد سبب شد نیاز به رهاسازی آب برای کشت کشاورزان 250 میلیون مترمکعب کاهش داشته باشد و به معنای دیگر از خروجی 250 میلیون مترمکعب آب از سد جلوگیری شود. رئیس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب بیان کرد: این بارندگی‌ها در مجموع به بهبود 760 میلیون مترمکعبی ذخیره سد کرخه ختم شد و با توجه به عبور از تراز نیروگاهی امکان کسب انرژی از حدود 300 میلیون مترمکعب آب نیز فراهم است. 
***
رگبار باران در نقاط مختلف کشور
بارش باران در مناطق مختلف کشور همچنان ادامه دارد، به طوری که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار باران و وزش باد در نقاط مختلف کشور خبر داده است. صادق ضیاییان گفت: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی چهارشنبه (۱۵ فروردین‌ماه) در برخی نقاط استان‌های مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، شمال و شرق فارس، نیمه غربی کرمان و ارتفاعات مرکزی البرز رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. وی در ادامه افزود: پنجشنبه (۱۶ فروردین‌) در شمال سیستان‌وبلوچستان، کرمان و جنوب یزد، جمعه (۱۷ فروردین‌) در شمال شرق کشور و شنبه (۱۸ فروردین‌) در شمال غرب و غرب سواحل دریای خزر در برخی ساعات بارندگی، رعدوبرق، گاهی وزش باد شدید و گردوخاک دور از انتظار نیست. ضیاییان اضافه کرد: طی روزهای آینده در شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید، گاهی گردوخاک خواهیم داشت و شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود. وی درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده اظهار کرد: آسمان تهران چهارشنبه (۱۵ فروردین‌) صاف تا قسمتی ابری، طی ‌پنجشنبه (۱۶ فروردین) کمی ابری تا نیمه ابری پیش‌بینی می‌شود.

Page Generated in 0/0055 sec