printlogo


کد خبر: 278353تاریخ: 1403/1/15 00:00
اخبار

وضعیت بازار گوشت قرمز در سال جدید
مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: بر اساس مستندات و با توجه به داشته‌ها و مهم‌تر از آن آسیب‌شناسی گذشته باید نقاط ضعف و اشتباهات چند سال گذشته را پذیرفت و برای آینده صنعت دام برنامه‌ریزی درست داشت. افشین صدردادرس درباره وضعیت گوشت در سال جدید افزود: بر اساس آمار فصل پاییز منتشر شده از سوی مرکز آمار، حدود ۴۰ میلیون رأس دام گوسفند در کشور موجود بوده که حدود ۳۰ میلیون رأس دام مولد و ماده بالغ است. اگر شرایط همین‌گونه پیش برود بر اساس برآورد امروز که به آینده هم می‌توان تعمیم داد، چون بر اساس آمار کشتار دام و تولید گوشت داخل نسبت به سال قبل و ماه قبل کاهش یافته، شرایط دشواری در حوزه دامپروری خواهیم داشت. وی اظهار کرد: دامدار چون آینده روشنی برای خودش در این شرایط نمی‌بیند و آستانه تاب‌آوری به لحاظ مالی و عملیاتی بین دامداران متفاوت است، بخشی تعطیل خواهند کرد. صدردادرس ادامه داد: برخی امیدوارند جمعیت دام افزایش  و وضعیت بهبود می‌یابد. میزان بارندگی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبلش ۳۷ درصد کاهش داشت. این امر تأثیر مستقیم در مراتع دارد. در مناطق نیمه جنوبی شرایط بدتر از نیمه شمالی است و خشکسالی فشار بیشتری می‌آورد. وی تاکید کرد: بر اساس مستندات و با توجه به داشته‌ها و مهم‌تر آسیب‌شناسی گذشته باید نقاط ضعف و اشتباهات ۶-۵ سال گذشته را پذیرفت و در ادامه برای آینده برنامه‌ریزی درست داشت. مدیر‌عامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور اظهار کرد: تصمیم‌گیران کافی است بررسی‌ای از وضعیت تولید و بازار گوشت سال گذشته داشته باشند؛ با وجود افزایش واردات، تولید کاهش یافت. برای تأمین امنیت غذایی پایدار باید توجه‌ها متمرکز بر  وضعیت تولید داخل باشد و در ادامه کمبودها با واردات جبران شود.
***
حذف کارت پایان خدمت از شروط دریافت وام
وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سال گذشته، تغییراتی مانند افزایش مبلغ و حذف کارت پایان خدمت به عنوان یکی از شروط دریافت وام داشته است. طبق اعلام بانک مرکزی، مشمولان وام فرزندآوری، والدین فرزندان متولدین یکم فروردین ۱۴۰۰ به بعد هستند و شروع اقساط آن با ۶ ماه دوره تنفس آغاز می‌شود. همچنین کارمزد این وام 4 درصد به صورت سالانه است. وثیقه مورد نیاز برای دریافت این وام شامل یکی از موارد داشتن حساب یارانه، سهام عدالت، سفته یک نفر ضامن و یک نفر از بستگان درجه اول می‌شود. همچنین داشتن کارت پایان خدمت برای دریافت این وام الزامی نیست. بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری ۱۴۰۳ متناسب با حجم مبلغ دریافتی محاسبه می‌شود. بر این اساس، مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ به‌ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان (۳ ساله)، فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان (۴ ساله)، فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان (۵ ساله)، فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان (۶ ساله) و برای فرزند پنجم به بعد ۲۰۰ میلیون با بازپرداخت 7 ساله درنظر گرفته شده است. والدین می‌توانند برای دریافت این وام ابتدا با مراجعه به آدرس www.ve.cbi.ir، در سامانه بانک مرکزی ثبت‌نام کرده و در مرحله دوم کد رهگیری از سامانه را دریافت کنند. پس از دریافت کد رهگیری، ۱۲ روز فرصت دارند به بانک مراجعه کرده و پس از مراجعه به بانک، متقاضیان ۶۰ روز فرصت دارند مدارک مورد نیاز را ارائه دهند.
***
۳۲ همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد
مدیرکل دفتر پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به میزان ۳۲ همت به ۴۳۱ هزار و ۴۰ متقاضی این تسهیلات از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون خبر داد. احمد خادمیان گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۰۱ متقاضی در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۶۵۱ متقاضی حائز شرایط شناخته شدند. وی ادامه داد: از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۸۱۲ متقاضی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن معرفی شدند. خادمیان افزود: از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم تاکنون بانک‌ها در مجموع ۳۲ همت به ۴۳۱ هزار و ۴۰ متقاضی وام ودیعه مسکن پرداخت کرده‌اند. وی در ادامه خاطرنشان کرد که بانک‌ها باید به پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن سرعت بخشند. به گفته خادمیان، ترتیب بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن شامل؛ بانک ملی با ۹۹ هزار و ۱۵۱ فقره، بانک ملت با ۸۱ هزار و ۴۵۵ فقره، بانک تجارت با ۵۹ هزار و ۷۳۵ فقره، بانک صادرات با ۵۱ هزار فقره، رفاه کارگران با ۳۵ هزار و ۴۶۰ فقره، سپه با ۳۴ هزار و ۴۶۰ فقره، آینده با ۱۴ هزار و ۴۳۵ فقره، پارسیان با ۱۰ هزار و ۸۹۸ فقره، سینا با ۱۰ هزار و ۵۶ فقره، پاسارگاد با ۸ هزار و ۹۰۲ فقره، شهر با ۶ هزار و ۵۷۰ فقره، سامان با ۴ هزار و ۲۹۵ فقره، پست ایران با ۳ هزار و ۶۹۹ فقره، موسسه اعتباری غیربانکی ملل با ۳ هزار و ۲۹۲ فقره، کارآفرین با ۲ هزار و ۷۹۵ فقره، اقتصاد نوین با ۲ هزار و ۵۰ فقره، گردشگری با یک‌هزار و ۴۸۸ فقره، ایران‌زمین با یک‌هزار و ۱۵۲ فقره، خاورمیانه با ۷۴ فقره و مسکن با ۳۰ فقره است.
 وی گفت: بانک سامان سال گذشته تعهد کرده بود تسهیلات ودیعه مسکن را به طور کامل پرداخت کند و تمام تلاش خود را در پرداخت کامل واحدهای معرفی شده انجام دهد که طبق آمارها از ۷ هزار و ۹۷۴ واحدی که به بانک سامان معرفی شد، این بانک به تقریبا نیمی از تعهد خود پایبندی نشان داد و به ۴ هزار و ۲۹۵ نفر تسهیلات ودیعه مسکن را پرداخت کرد. خادمیان ادامه داد: انتظار می‌رود در سال جدید همه بانک‌ها بویژه بانک سامان در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری بیشتری داشته باشند.

Page Generated in 0/0054 sec