printlogo


کد خبر: 278359تاریخ: 1403/1/15 00:00
بسیاری از کشورهای جهان حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند
رژیم ترور بی‌اعتبارتر شد
* در حمله به کنسولگری ایران سردار سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی‌رحیمی به همراه 5 مستشار نظامی دیگر کشورمان به شهادت رسیدند/ * شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه درباره حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران تشکیل جلسه می‌دهد/ * در حمله اسرائیل به کاروان کارمندان نهاد غیر دولتی بین‌المللی 7 نفر کشته شدند

گروه بین‌الملل: حوالی ساعت 17 دوشنبه 13 فروردین‌ 1403 رژیم اشغالگر قدس با استقاده از جنگنده‌های اف35 و با نقض حریم هوایی سوریه، به ساختمان کنسولگری کشورمان در شهر دمشق حمله کرد و موجب شهادت سردار سرلشکر «محمدرضا زاهدی» از فرماندهان سپاه قدس و همچنین شمار دیگری از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه شد؛ اقدامی که با سیلی از ابراز محکومیت‌های بین‌المللی همراه شد و چه کشورهای منطقه و چه محیط بین‌الملل، با قاطعیت آن را محکوم کردند. در این راستا، از همان نخستین ساعات پس از انجام این اقدام تروریستی، تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلفی درباره ابعاد و پیامدهای این حرکت مطرح شده و همچنان نیز می‌شود. برخی این مساله را مطرح می‌کنند که حمله به کنسولگری ایران، مطابق عرف بین‌المللی، به معنای حمله مستقیم به خاک کشورمان است و ایران نیز باید پاسخ و واکنشی متناسب را از خود نشان دهد. عده‌ای دیگر نیز تاکید دارند پاسخ ایران به جنایت اخیر صهیونیست‌ها تا حد زیادی بر معادلات مرتبط با بازدارندگی کشورمان علیه رژیم اشغالگر قدس اثرگذار است. در عین حال، عده‌ای دیگر هم این تحلیل را مطرح می‌کنند که پاسخ ایران باید دقیق و توأم با ارزیابی‌های راهبردی باشد و از افتادن ایران به دام و تله‌ای که صهیونیست‌ها برای کشورمان طراحی کرده‌اند، جلوگیری کند. در این رابطه، شورای عالی امنیت ملی تنها اندکی پس از حادثه تروریستی اخیر در دمشق علیه منافع ملی ایران تشکیل جلسه داد و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز اعلام کرد ایران جنایت صهیونیست‌ها را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. مقام معظم رهبری نیز در پیامی بر مجازات صهیونیست‌ها از سوی دلاورمردان کشورمان تاکید کردند؛ پاسخی که رژیم اشغالگر قدس را به نقطه پشیمانی خواهد رساند. در این راستا، جنایت اخیر صهیونیست‌ها در دمشق، بازتاب‌های بین‌المللی قابل توجهی در نشریات و وبگاه‌های خبری - تحلیلی معتبر جهان نیز داشت که در ادامه به گوشه‌ای از آنها اشاره می‌شود.
* فارن پالیسی: اسرائیل جنگ در سایه با ایران را تشدید کرد
وبگاه خبری - تحلیلی فارن پالیسی در مقاله‌ای به قلم «رابی گرَمر» به این نکته اشاره می‌کند که حمله اخیر صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت رساندن شماری از نظامیان ارشد کشورمان، جنگ در سایه میان ایران و اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه را تشدید خواهد کرد. رابی گرمر در گزارش خود به ۲ دلیل، حمله اخیر به کنسولگری کشورمان در دمشق را متفاوت توصیف می‌کند: اولا، در جریان این اقدام تروریستی، ژنرال «محمدرضا زاهدی» به شهادت رسید که چهره‌ای مهم و کلیدی در راهبری محور مقاومت در سوریه و لبنان بود؛ فردی که باید او را عالی‌رتبه‌ترین مقام ایرانی دانست که از زمان آغاز جنگ غزه، توسط رژیم اسرائیل ترور شده است. وی سردار زاهدی را چهره‌ای مهم و قابل توجه در برقراری ارتباط میان ایران و حزب‌الله لبنان ارزیابی کرد.
دوم اینکه اسرائیل با حمله به کنسولگری ایران، عملا به نوعی شدیدترین پالس خصومت خود را به تهران ارسال کرده که این مساله نیز قابل تامل است. اسرائیلی‌ها پیش‌تر اقدام به هدف قرار دادن برخی چهره‌های نظامی ایران یا چهره‌های کلیدی محور مقاومت در مکان‌هایی غیر از مراکز سیاسی و دیپلماتیک می‌کردند. با این حال، حمله به یک مرکز دیپلماتیک، در نوع خود از اراده اسرائیل جهت تشدید تنش علیه تهران حکایت دارد. رابی گرامر پیش‌بینی  می‌کند ایران یک واکنش سنگین به جنایت اخیر صهیونیست‌ها در حمله به کنسولگری‌اش در دمشق ارائه خواهد کرد. 
* سی‌ان‌ان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق منطقه را در آستانه جنگ فراگیر قرار داده است
شبکه سی‌ان‌ان نیز در گزارشی، حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را عبور از یک خط قرمز بزرگ توصیف کرده که می‌تواند منطقه را پس از حادثه هفتم اکتبر و آغاز جنگ غزه، در آستانه یک جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای قرار دهد. سی‌ان‌ان سردار محمدرضا زاهدی را از جمله اهداف جدی رژیم اشغالگر قدس می‌داند که سال‌ها در لیست ترور این رژیم قرار داشت. این خبرگزاری تاکید می‌کند در ماه‌های اخیر، محور مقاومت به هر نحو ممکن سعی داشته از انفجار یک جنگ فراگیر منطقه‌ای جلوگیری کند. با این حال، اقدام اخیر صهیونیست‌ها در حمله به کنسولگری ایران در دمشق، از این ظرفیت برخوردار است که بسیاری از معادلات را تغییر دهد. 
* المانیتور: حادثه دمشق تداوم راهبردهای پیشین اسرائیل در رابطه با سپاه است
وبگاه المانیتور در گزارشی به قلم «آدام لوسنت»، حمله اخیر رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را تداوم راهبرد چند ماه اخیر اسرائیل در حمله به چهره‌های کلیدی ‌محور مقاومت در سطح منطقه ارزیابی کرده است؛ راهبردی که پس از آغاز جنگ غزه، ابعاد جدی‌تری را نیز به خود گرفته است. پیش از این حادثه، اسرائیل در جریان یک حمله به شهر حلب سوریه نیز موجب کشته شدن بیش از 40 نفر شد که در میان آنها 6 نیروی حزب‌الله لبنان هم حضور داشتند. آدام لوسنت ترور ژنرال محمدرضا زاهدی در جریان حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری کشورمان در دمشق را در ادامه ترور سردار شهید سیدرضی موسوی ارزیابی کرده که هدف غایی آن، تضعیف‌ محور مقاومت در سطح منطقه و حذف چهره‌های کلیدی فعال در این محور است. 
* آسوشیتدپرس: حمله اخیر اسرائیل به دمشق ناشی از کم‌صبر شدن این رژیم در برابر حملات حزب‌الله است
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی با اشاره به حمله اخیر رژیم اشغالگر قدس به کنسولگری کشورمان در دمشق، آن را نتیجه کم‌صبر شدن این رژیم در برابر حملات روزانه حزب‌الله لبنان به بخش‌های مختلف مناطق شمالی اراضی اشغالی توصیف کرده است. از این رو، این رژیم با به شهادت رساندن چهره‌های کلیدی و همکار با حزب‌الله لبنان به نوعی سعی در متوقف کردن این روند دارد. آسوشیتدپرس با توجه به موضع‌گیری‌های تهاجمی اخیر یوآو گالانت، وزیر جنگ صهیونیست‌ها به این مساله اشاره می‌کند که تل‌آویو از طریق حملاتی نظیر آنچه اخیرا به کنسولگری ایران در دمشق انجام داد، سعی دارد توان بازدارندگی خود در سطح منطقه را احیا کند.
* 3 تحلیل متفاوت از کارشناسان بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری الجزیره
جان آلترمن، تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری الجزیره تاکید کرد حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، ناشی از این درک راهبردی در اسرائیل بوده که این رژیم فکر می‌کند با انجام اقدامات اینچنینی می‌تواند حد بیشتری از امنیت را برای خود بخرد و ایجاد کند. در حقیقت، اسرائیل به این جمع‌بندی رسیده که هدف قرار دادن مداوم اهداف ایران و حزب‌الله لبنان می‌تواند حد بیشتری از امنیت را برای این رژیم به ارمغان آورد. استیو کوک نیز در گفت‌وگو با الجزیره به این مساله اشاره داشته که ایران امکان دارد در پی حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق، محدودیت‌ها برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در منطقه را برای نیروهای مقاومت کاهش دهد و در عین حال، زمینه را برای تشدید حملات حزب‌الله علیه اهداف اسرائیلی نیز فراهم کند. 
علی واعظ از گروه بین‌المللی بحران نیز در گفت‌وگو با الجزیره به این مساله اشاره داشته که اسرائیل در وضعیت کنونی ترور چهره‌های کلیدی جریان مقاومت و البته اقدام علیه اهداف ایرانی را یک بازی برد - برد برای خود ارزیابی می‌کند، زیرا از یک سو می‌داند راهبرد ایران جلوگیری از ورود به یک جنگ منطقه‌ای است و از سوی دیگر، اگر ایران اقدامی تلافی‌جویانه و گسترده انجام دهد، این می‌تواند زمینه را برای وقوع سناریویی فراهم کند که مطلوب اسرائیل است و آن گسترش دامنه جنگ و تنش در سطح منطقه است؛ مساله‌ای که اسرائیل از وجود آن در بحبوحه جنگ غزه سود می‌برد. 
* نشریه اسپکتیتور: احتمال به سرآمدنِ صبر راهبردی ایران وجود دارد
نشریه اسپکتیتور هم در گزارشی به قلم لیمور فیلپات به این مساله اشاره کرده که حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق می‌تواند صبر راهبردی ایران در برابر اسرائیل را به پایان برساند و واکنش‌های قابل‌توجهی را از سوی ایران برانگیزد. وی در ادامه خاطرنشان می‌کند حفظ توازن و بازدارندگی برای ایران علیه اسرائیل، از جمله اولویت‌هایی است که تهران نسبت به آن بی‌تفاوت نیست و از اهمیت زیادی برای ایران برخوردار است. از نگاه لیمور فیلپات، اسرائیل با حمله اخیر به کنسولگری ایران در دمشق و ترور شماری از فرماندهان عالی‌رتبه ایرانی، دست به قمار بزرگی‌ زده که می‌تواند تبعات سنگینی را برای آن به همراه داشته باشد. اکنون اهداف و منافع اسرائیل در اقصی نقاط جهان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. وی در ادامه خاطرنشان کرده که به طور خاص باید شاهد تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان در مجاورت مرزهای شمالی فلسطین اشغالی باشیم. فیلپات تصریح می‌کند اگرچه ایران به دنبال یک جنگ فراگیر منطقه‌ای نیست، با این حال، اسرائیل هم در وضعیتی نیست که بخواهد خود را در چنین جنگی وارد کند. 
از سویی بسیاری از کشورهای جهان این حمله را محکوم کردند. وزارت خارجه عراق بامداد دیروز در بیانیه‌ای حمله اشغالگران اسرائیلی به نمایندگی دیپلماتیک ایران در دمشق -‌پایتخت سوریه - را محکوم کرد. وزارت خارجه عراق در این باره گفت: «این حمله نقض واضح و آشکار حقوق بین‌الملل و حاکمیت سوریه است و به خطر نقض امنیت هیات‌های دیپلماتیک که برابر قوانین بین‌المللی از مصونیت دیپلماتیک برخوردارند، دامن می‌زند». بغداد اضافه کرد: «توسعه دامنه خشونت در منطقه منجر به هرج‌ومرج و بی‌ثباتی بیشتر خواهد شد». عراق همچنین از جامعه بین‌المللی خواست برای توقف کشتار و نابودسازی نوار غزه و حملات مداوم به خاک سوریه فورا اقدام کند. وزارت خارجه امارات عربی متحده نیز در واپسین ساعات شامگاه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق را محکوم کرد. سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم با ابراز نگرانی درباره حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها شد. رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه نیز حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را «اقدامی تروریستی» توصیف کرد. همچنین وزیر خارجه کوبا با محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، آن را غیرقابل قبول توصیف و تاکید کرد این اقدام خطر تشدید تنش‌ها و گسترش درگیری در منطقه را افزایش می‌دهد. وزارت خارجه چین نیز حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق را محکوم و بر حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و احترام به تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد. انصارالله یمن هم حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت سوریه دانست. همچنین سفارت روسیه در تهران در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، آن را نقض فاحش تمام مبانی حقوق بین‌الملل دانست.
* نشست شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه سه‌شنبه به وقت محلی (نیویورک) برگزار می‌شود. «دیمیتری پولیانسکی» معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل دوشنبه‌شب به وقت محلی گفت: پس از حمله هوایی روز دوشنبه اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه، ایران برای محکوم کردن این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل نامه داد.
معاون نمایندگی روسیه تصریح کرد: به دنبال نامه ایران، ما درخواست جلسه توجیهی علنی شورای امنیت سازمان ملل را کرده‌ایم؛ این جلسه برای روز سه‌شنبه دوم آوریل ساعت ۱۵ به وقت نیویورک برنامه‌ریزی شده است.
پیش از این، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت، در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه از این شورا خواست این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و نشستی فوری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل برگزار کند.
***
وزارت خارجه: حمله به کنسولگری ایران در سوریه مغایر کنوانسیون وین است
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله موشکی عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ رژیم جعلی اسرائیل به ساختمان بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را با شدیدترین عبارات محکوم کرد. متأسفانه در این حمله هدفمند به یک مکان شناخته‌شده دیپلماتیک، تعدادی از مستشاران نظامی‌ ضدتروریسم جمهوری اسلامی ایران - دارای مصونیت دیپلماتیک - که همزمان با حمله مزبور، در برنامه صرف افطار ماه مبارک رمضان در این ساختمان حضور داشتند، به شهادت رسیدند. بی‌شک این حمله زبونانه و نفرت‌انگیز، نقض مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک - ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق - و در مغایرت آشکار با مقررات بین‌المللی بویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین، کنوانسیون راجع به پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران دیپلماتیک ۱۹۷۳ و‌ منشور ملل متحد است، فلذا انتظار این است که تعرض شنیع و خلاف حقوق بین‌الملل یادشده، از سوی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی تقبیح و شدیدا محکوم شود. در این راستا از سازمان ملل متحد بویژه شورای امنیت و دبیرکل آن سازمان انتظار می‌رود در مسیر مقابله با اعمال متخلفانه و ناقض مقررات بین‌المللی رژیم صهیونیستی اسرائیل، که تهدید‌کننده صلح و امنیت بین‌المللی تلقی می‌شود، واکنش لازم و سریع را داشته و اینگونه اعمال جنایتکارانه و تروریستی را محکوم و تقبیح کنند. این حمله تروریستی گویای اوج استیصال، درماندگی و سرگردانی راهبردی رژیم صهیونیستی در نتیجه شکست نظامی، سیاسی و اخلاقی در نوار غزه پس از ۶ ماه جنگ ظالمانه، جنایتکارانه اما بدون هرگونه پیروزی علیه جریان‌های مقاومت و ملت صبور و مقاوم فلسطین است. 
واضح و آشکار است صهیونیست‌های ناکام از توقف قدرت مقاومت در باریکه غزه، اکنون به هر تلاش مذبوحانه و زبونانه‌ای برای خروج از انزوای سیاسی و بین‌المللی خود در جهان متوسل شده‌اند. رژیم اسرائیل اکنون پس از قتل‌عام ده‌ها هزار زن و کودک و شهروند بی‌گناه فلسطینی و ناتوانی و شکست در تحقق اهداف اعلام شده خود در قبال ملت و جریان‌های مقاومت فلسطین، به طور خطرناک و بی‌خردانه‌ای تلاش می‌کند دامنه‌های جنگ در منطقه را توسعه داده و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را قربانی امیال شوم و جنگ‌طلبانه خود نماید. جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه و در کمال حکمت و درایت، رژیم متجاوز و مفلوک صهیونیستی را از جنایت جدید خود پشیمان خواهد کرد و این رژیم جعلی با توسل به اینگونه جنایات ددمنشانه، هرگز از شکست محتوم نجات نخواهد یافت.

 


Page Generated in 0/0133 sec