printlogo


کد خبر: 278372تاریخ: 1403/1/16 00:00
مقامات آمریکا پس از پیام مهم ایران که از طریق سوییس منتقل شد به نوبت خود را به بی‌اطلاعی از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران می‌زنند!
کی بود؟ کجا بود؟

گروه سیاست خارجی: مقامات آمریکایی پس از پیام‌هایی که از تهران درباره مسؤولیت واشنگتن نسبت به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران دریافت کرده‌اند خود را به بی‌اطلاعی از وقوع چنین حمله‌ای می‌زنند.
به گزارش «وطن امروز»، دیپلمات‌ها و مقامات نظامی دولت بایدن از بیم پیامدهای دیوانگی صهیونیست‌ها در هدف قرار دادن کنسولگری ایران خود را به بی‌خبری ‌زده و عنوان می‌کنند اسرائیل آنها را مطلع نکرده است. این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که سابقه اقدامات صهیونیست‌ها نشان می‌دهد نزدیک به محال است که در رابطه با اینچنین موضوعات حساسی که پای ایالات متحده را نیز به میان می‌کشد، تل‌آویو بدون هماهنگی با کاخ سفید عمل کند.
نیویورک‌تایمز روز دوشنبه نوشت: با اینکه مقامات نظامی اسرائیلی به این روزنامه گفته‌اند این حمله کار آنها بوده است، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید ما در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم که کدام کشور این حمله را انجام داده است! نیویورک‌تایمز می‌نویسد: وقتی اسرائیل همه کارهایش را با سیا و پنتاگون و دولت آمریکا هماهنگ می‌کند، این نوع حرف زدن به معنای تایید غیرعلنی و سکوت علنی است. 
وانمود کردن آمریکایی‌ها به بی‌اطلاعی از حمله به کنسولگری ایران پس از آن انجام شد که نیمه‌شب دوشنبه از طریق سوییس پیام ایران به واشنگتن ارسال شد. تهران، دولت بایدن را مسؤول مستقیم این حمله و جنایت می‌داند.
در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران نوشت: «در پی حمله تروریستی رژیم اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت چند نفر از مستشاران رسمی نظامی کشورمان، مقام سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، ساعت ۴۵ دقیقه بامداد امروز (سه‌شنبه) توسط مدیرکل آمریکا به وزارت خارجه فراخوانده شد. در این احضار، ابعاد حمله تروریستی و جنایت رژیم اسرائیل تبیین و مسؤولیت دولت آمریکا مورد تاکید قرار گرفت. پیام مهمی به دولت آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد».
بعد از پیام مهم ایران به ایالات متحده، ژنرال جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد واشنگتن نقشی در حمله [رژیم] اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق نداشته است.
سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا انتظار دارد ایران حمله در دمشق را تلافی کند؟ پاسخ داد: «من نمی‌توانم تصمیم رهبر عالی ایران یا سپاه را پیش‌بینی کنم اما خیلی صریح می‌گویم ما هیچ نقشی در حمله دمشق نداشتیم و به هیچ‌وجه بخشی از آن نبودیم».
این سخنگوی دولت بایدن افزود: «بنابراین اظهارات وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه آمریکا باید مسؤولیت‌پذیر شود و ما را مقصر می‌داند، بی‌پایه و اساس است. ما مانند همیشه محافظت از نیروهای خود را بسیار جدی می‌گیریم. ما از نیروها و پایگاه‌های خود در عراق و سوریه محافظت خواهیم کرد».
پس از ژنرال کربی، نوبت معاون سخنگوی پنتاگون بود که اعلام کند کشورش از حمله اطلاعی نداشته است. سابرینا سینگ، روز سه‌شنبه ادعا کرد اسرائیلی‌ها درباره حمله یا هدف مورد نظر در دمشق، به آمریکا اطلاع نداده بودند. به گزارش اسپوتنیک، سینگ در یک جلسه مطبوعاتی گفت: واشنگتن از حمله به مراکز دیپلماتیک حمایت نمی‌کند. وی به خبرنگاران اظهار کرد: ما در کانال‌های خصوصی به ایران به صراحت اعلام کرده‌ایم مسؤول حمله‌ای که در دمشق رخ داد، نیستیم. من مجددا تاکید می‌کنم آمریکا هیچ دخالتی در آن حمله نداشت و ما از قبل اطلاعی درباره این حمله نداشتیم. معاون سخنگوی پنتاگون افزود: آمریکا با ایران تماس گرفت، زیرا می‌خواست عدم دخالت خود در این حمله را در میان تنش‌های بالا در منطقه به وضوح بیان کند.
پس از این 2 مقام دولت بایدن، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل هم در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت «واشنگتن هیچ دخالتی» در حمله به کنسولگری ایران در سوریه نداشته و «از این حمله خبر اولیه نداشته است». رابرت وود عصر سه‌شنبه به وقت محلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه در سخنانش از تایید دخالت اسرائیل در حمله خودداری کرد. معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل دیپلماتیک بودن ساختمان کنسولگری ایران را که دوشنبه مورد حمله قرار گرفت تایید نکرد اما گفت اگر درست باشد، این حمله برای آمریکا «نگران‌کننده» است.
دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: «همان‌طور که کاخ سفید پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، ایالات متحده هیچ نقشی در حمله روز دوشنبه به سوریه نداشته است و ما حتی پیش از وقوع این حمله از آن مطلع نبودیم. ما مستقیما این موضوع را به اطلاع ایران هم رساندیم». او همچنین افزود: «ما نمی‌توانیم هیچ اطلاعاتی را درباره این حادثه تایید کنیم».
دولتمردان آمریکایی بخوبی از اوضاع خود در منطقه و توان عملیاتی ایران آگاه هستند، بنابراین چاره را در نقش بازی کردن برای فرار از مسؤولیت خود در حمله جنون‌آمیز صهیونیست‌ها یافته‌اند. پیام تهران واضح است: هر کس سهم خود را می‌پردازد.

Page Generated in 0/0073 sec