printlogo


کد خبر: 278390تاریخ: 1403/1/16 00:00
اخبار

پساب وارد بورس می‌شود
از ابتدای سال ۱۴۰۲ تمام مجوزهای قانونی واگذاری و فروش پساب در بستر بورس اخذ شد و اکنون اعلام شده آمادگی صددرصدی برای عرضه در بازار بورس وجود دارد که به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد. در تبصره ۸ قانون ۱۴۰۲، تامین آب شرب برای صنایع پیش‌بینی  شده بود که وزارت نیرو باید از طریق استفاده حداکثری از پساب بهداشتی و همچنین آب دریا، آب صنایع را تامین کند؛ این موضوع این امکان را به وجود می‌آورد که منابع آب بیشتری در اختیار صنایع قرار بگیرد و صنایع نیز بتوانند تولید بیشتری داشته باشند. بر اساس برآوردهای انجام شده، این موضوع می‌تواند بیش از 2 میلیارد مترمکعب آب را برای صنایع تامین کند و صنایع آب‌بر نیز موفق به اجرای طرح‌های خود شوند. علاوه بر این از طریق آزاد‌سازی پساب می‌توان نیاز مناطق دیگری را که نیاز به آب شرب دارند تامین کرد. بر اساس قانون باید شرایط رقابتی ایجاد شود و قرار شده از طریق بورس، ظرفیت پساب بهداشتی در اختیار صنایع قرار گیرد. مطابق اعلام عباسعلی مصرزاده،  مدیرعامل شرکت فاضلاب شهر تهران، نخستین مجوز اخذ شده برای ۱۰ میلیون متر مکعب پساب در سال است؛ هر میزان صنایع مصارف غیرشرب و بهداشتی را به سمت استفاده از پساب سوق دهند، این پساب در شهر تهران به اندازه کافی وجود دارد و می‌تواند نیاز کل صنایع را در این بخش تامین کند. صنایعی که پایین‌دست تصفیه‌خانه‌ها قرار می‌گیرند برای تامین نیاز ۱۰۰ درصد آنها پساب وجود دارد و مشکلی از این جهت وجود ندارد. بستر و زیرساخت فراهم شده عرضه پساب در بازار بورس می‌تواند شروع خوبی برای تسری به این هدف باشد. سازه‌ها و تأسیسات شبکه جمع‌آوری فاضلاب تماماً زیر زمین دفن می‌شود و روی زمین هیچ چیزی مشاهده نمی‌شود، بر این اساس مصالح ساختمانی زیادی در زیر زمین دفن شده که قابل مشاهده نیست و خروجی آن دریچه‌ای هم‌سطح آسفالت شده که از کنار آن رد می‌شویم و در قسمت پایین دیده نمی‌شود. امروز که در خیابان قدم می‌زنید، دریچه منهول‌دار در محل‌هایی که شبکه فاضلاب کار شده، قابل مشاهده است. ما در خطوط اصلی و انتقال و تونل‌ها، سازه‌های بزرگی را زیر زمین ایجاد کردیم که بتواند جریان فاضلاب را در زیر زمین کنترل  یا نحوه انتقال را هدایت کند. از 2 سال پیش ورود پساب به بورس مطرح شده بود که سرانجام نتیجه داد و به‌نظر می‌رسد با اجرای این طرح نه‌تنها نیاز بخش صنعت برطرف می‌شود، بلکه گامی نیز در راستای حفظ منابع آبی کشور برداشته خواهد شد.
***
قیمت تخم‌مرغ پوسته سفید کاهش یافت
سال گذشته بازار تخم‌مرغ کشور کمترین نوسان را داشت. به گفته مدیرعامل اتحادیه تخم‌مرغ میهن، سرمایه گردش مالی تولیدکنندگان این حوزه در سال ۱۴۰۲ به ۶ برابر رسید. سیر صعودی تولید سبب شد صادرات ۲۰ هزار تن تخم‌مرغ به ۱۳۵ هزار تن به ارزش ریالی حدود ۱۷۰ میلیون دلار رشد پیدا کند. همچنین در بخش تولید، سال گذشته میزان تولید به یک‌میلیون و ۳۳۰ هزار تن تخم‌مرغ صنعتی رسید که در کنار این آمار تولید محصولات بومی (تخم‌مرغ محلی) بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن است. در چنین فضایی که کمترین نوسان را در بازار داخل داشتیم هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده رضایت کافی داشتند، ضمن اینکه بازار صادراتی هم رشد داشت. بر اساس نرخ‌نامه مصوب سازمان مدیریت میادین میوه و تر‌بار، قیمت تخم‌مرغ پوسته سفید کاهش یافته است. قیمت هر کیلو تخم‌مرغ غیربسته‌بندی ۳۰ عددی در میادین میوه و تربار ۵۲ هزار تومان است و هر شانه ۳۰ عددی بسته‌بندی شانه‌های خمیری شیرینگ‌شده  نیز با قیمت ۱۰۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. گفتنی است هر شانه تخم‌مرغ ۲۴ عددی بسته‌بندی شانه‌های خمیری دردار یا بسته‌بندی با 2 شانه خمیری و شرینگ‌شده ۹۳ هزار تومان، ۲۰ عددی ۷۸ هزار تومان، ۱۵ عددی ۵۶ هزار تومان، ۹ عددی ۳۴ هزار تومان و ۶ عددی ۲۲ هزار تومان در میادین میوه و تربار به فروش می‌رسد.
***
صادرات ۱۸۶ هزار تن انواع آبزیان  در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲
سازمان شیلات ایران اعلام کرد در 11 ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸۶ هزار تن انواع آبزیان و فرآورده‌های شیلاتی صادر شد که دارای ارزش بیش از 337.7 میلیون دلار بود. مطابق آمار منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات انواع آبزیان و فرآورده‌های شیلاتی در 11 ماهه ۱۴۰۲ به بیش از ۱۸۶ هزار تن رسید که ارزش آن بیش از 337.7 میلیون دلار بود که از نظر وزنی 15.3 درصد و از نظر ارزشی ۶,۵ درصد نسبت به دوره زمانی مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است. مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان درباره کالاهای اصلی شیلاتی که سهم بالایی در سبد صادرات 11 ماهه ۱۴۰۲ داشته‌اند، گفت: ۶۶ هزار تن انواع ماهیان دریایی به ارزش 118.5 میلیون دلار، ۴۸ هزار تن انواع خوراک آماده آبزیان به ارزش 40.5 میلیون دلار، 26.8 هزار تن میگو به ارزش 89.4 میلیون دلار، 25.2 هزار تن کپور ماهیان به ارزش 33.5 میلیون دلار و 12.8 هزار تن قزل‌آلا به ارزش 32.3 میلیون دلار بیشترین سهم را در سبد صادراتی داشتند. عباس مختاری افزود: بیشترین سهم ارزشی صادرات بعد از انواع ماهیان که 35.04 درصد کل ارزش صادراتی با ارزش 118.5 میلیون دلار را داشته است، به میگو با سهم 26.49 درصد از ارزش کل و به ارزش قریب به ۹۰ میلیون دلار می‌رسد و پس از آن خوراک آبزیان با سهم 12.01 درصدی و با ارزش 40.5 میلیون دلار جایگاه سوم صادرات را از آن خود کرده است. وی ادامه داد: از نظر ارزش صادرات بین ۶۲ کشور که محصولات آبزیان و فرآورده‌های جمهوری اسلامی ایران را وارد کرده‌اند، امارات عربی متحده با ارزش نزدیک به ۷۰ میلیون دلار و سهم 20.63 درصد از کل ارزش صادراتی در مقام اول، عراق با ارزش نزدیک به ۶۷ میلیون دلار و سهم 19.82 درصدی از کل ارزش صادراتی در مقام دوم و چین با ارزش صادراتی 63.5 میلیون دلار و سهم 18.82 درصد از کل ارزش صادراتی در مقام سوم کشورهای هدف صادرات آبزیان و فرآورده‌های آبزیان جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

Page Generated in 0/0074 sec