printlogo


کد خبر: 278397تاریخ: 1403/1/16 00:00
زد و خورد خیابانی در برخی شهرهای ترکیه پس از انتخابات شهرداری‌ها
رجب در «وان» اعتراض

انتخابات شهرداری‌های ترکیه، تقریباً بدون حاشیه پایان یافت اما حالا 4 روز پس از انتخابات، اوضاع در چند شهر ترکیه عادی نیست. اعلام مقررات منع تردد و تنش و درگیری بین مردم و پلیس در شهر وان و همچنین کشته شدن یک نفر در جریان دعوا بین هواداران 2 حزب، از رویدادهای پساانتخاباتی ترکیه است و برخی مقامات محلی، عملاً به ناامنی دامن می‌زنند.
شواهد نشان می‌دهد حزب عدالت و توسعه ترکیه به‌ رهبری رجب طیب اردوغان، هنوز هم شوک شکست بزرگ را سپری نکرده است. این حزب پس از 22 سال، برای نخستین بار به رده دومین حزب ترکیه سقوط کرد.
رجب طیب اردوغان، رهبر حزب حاکم و رئیس‌جمهور ترکیه پس از اعلام شمارش آرا اعلام کرد به نظرات مردم کشورش احترام می‌گذارد و پیام مردم را دریافت کرده است اما حالا شواهد نشان می‌دهد بسیاری از شاخه‌های استانی و همچنین مقامات وزارت کشور، حاضر به پذیرش شکست نیستند و به‌ دنبال راهکارهایی می‌گردند تا دست‌کم، بخشی از شکست را جبران کنند.
هواداران حزب عدالت و توسعه در منطقه پرواری، یک دعوای خیابانی بزرگ با هواداران «علی باباجان» سیاستمدار منتقد دولت به ‌راه انداختند که در این نزاع، یک نفر کشته و 5 نفر مجروح شدند.
در شهر حاتای در نقطه حساس مرزی بین ترکیه و سوریه، نامزد مورد حمایت حزب عدالت و توسعه با یک اختلاف رأی ناچیز به ‌عنوان برنده اعلام شده است  که «اوزگور اوزل» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق اعلام کرد این فرد، با تخلفات گسترده حزب عدالت و توسعه برنده شده و لازم است آرای حاتای بازشماری شود.
در بتلیس و شرناخ نیز تنش‌هایی روی داده است اما اتفاقات وان، پیچیده‌تر از دیگر تنش‌های انتخاباتی است.
روز یکشنبه «عبدالله زیدان» به عنوان شهردار شهر وان ترکیه انتخاب شد. 2 روز بعد، هیات انتخاباتی محلی او را  به دلیل اتهاماتی در گذشته و حمایت از حزب کارگران کردستان موسوم به «پ‌ک‌ک» رد صلاحیت کرد. لازم به ذکر است ترکیه این حزب را یک «گروه تروریستی» می‌داند.
طبق گزارش راشا تودی، زیدان سال ۲۰۱۶ یک سال پس از اتهام «همدستی و تبلیغ» برای «پ‌ک‌ک» به زندان رفت و سال ۲۰۲۲ آزاد شد. دادستان‌ها می‌گویند محرومیت 3 ساله او از نامزدی هنوز به پایان نرسیده و همین امر باعث شده او برای انتخابات شهرداری واجد شرایط نباشد.
عبدالله زیدان پیش‌تر از سوی حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» نامزد پست شهرداری وان شد و صلاحیتش نیز توسط دادگاه عالی ترکیه مورد تایید قرار گرفته بود. او توانست با کسب بیش از ۵۵ درصد آرا پیروز این انتخابات شود.
حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» نه تنها رد صلاحیت زیدان را به عنوان «کودتای سیاسی» محکوم کرد، بلکه حامیان این سیاستمدار به خیابان آمده و سنگ و کوکتل مولوتف به سمت افسران پلیس پرتاب کردند و این افسران هم برای پاسخ به اعتراضات به گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش متوسل شدند.  برخی معترضان سنگرهایی را ایجاد کردند و سپس آنها را به آتش کشیدند. این ناآرامی‌ها و اعتراضات در وان و سایر شهرهای شرقی و همچنین در آدانا در جنوب و ازمیر در سواحل دریای اژه گزارش شده است.
«اکرم امام اوغلو» شهردار استانبول، «اوزگر اوزل» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، دبیرخانه حزب خوب و«علی باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسی، اقدام استانداری وان را محکوم کرده و خواهان آن شدند زیدان به‌ عنوان شهردار، فعالیت خود را شروع کند.
عبدالله زیدان که از سوی مردم به‌ عنوان شهردار کلانشهر وان انتخاب شده، سال‌هاست مشغول فعالیت سیاسی است و به ‌عنوان یکی از هواداران «عبدالله اوجالان» رهبر زندانی گروهک تروریستی «پ‌ک‌ک» شناخته می‌شود. پدر و برادر او قبلاً نماینده پارلمان بوده‌اند و خودش هم یک بار به‌ عنوان نماینده به پارلمان راه یافت اما پس از مدتی کوتاه، مصونیت قانونی او به ‌اتهام اقدام علیه امنیت ملی ترکیه لغو شد و به ‌مدت چند سال در ادیرنه در کنار «صلاح‌الدین دمیرتاش» زندانی شد. اگرچه دمیرتاش در زندان مانده است اما زیدان آزاد شد و در انتخابات اخیر موفق شد رأی بالایی از مردم وان بگیرد.

Page Generated in 0/0056 sec