printlogo


کد خبر: 278398تاریخ: 1403/1/16 00:00
اعضای شورای امنیت در نشست اضطراری حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردند
محاکمه در نیویورک
* از مؤاخذه غرب توسط مسکو تا هشدار صریح پکن

گروه بین‌الملل: نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه عصر سه‌شنبه به وقت نیویورک با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. این نشست در پی حمله روز دوشنبه اول آوریل ۲۰۲۴ / ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه برگزار شد که نمایندگی ایران در سازمان ملل برای محکوم کردن این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل نامه‌ای ارسال کرد و به دنبال آن، روسیه درخواست جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل را از کشور مالت که ریاست دوره‌ای این شورا را در ماه جاری میلادی (آوریل) برعهده دارد، کرد. نمایندگان کشورهای عضو در شورای امنیت سازمان ملل در نشست اضطراری این شورا به استثنای آمریکا، انگلستان و فرانسه، حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق پایتخت سوریه را محکوم کردند و درباره اقدامات این رژیم و آشوب‌های بیشتر در منطقه هشدار دادند. 
* انتقاد مسکو از تناقض غرب
معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: مسکو پیش‌نویس بیانیه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد که در آن حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق محکوم شده است. به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پولیانسکی گفت: این فرصتی دیگر برای آزمایش نیت واقعی همکاران غربی است. بیایید ببینیم کار روی این موضوع چگونه پیش می‌رود. وی ادامه داد: ما در این بیانیه ارزیابی خود را از اتفاقات رخ داده ارائه دادیم و در پایان از همکاران خود در شورای امنیت پرسیدیم اگر نمایندگی دیپلماتیک کشور دیگری مانند یک عضو شورای امنیت یا یک کشور غربی مورد حمله قرار می‌گرفت، چه می‌شد؟ آیا شما همچنان سخنانی در محکومیت این حمله بر زبان نمی‌آوردید و تسلیت نمی‌گفتید؟ به گفته پولیانسکی، نمایندگان کشورهای غربی هیچ پاسخی برای سوالات روسیه ندارند. آنها درباره هر چیزی صحبت کردند اما نه درباره حمله هوایی به یک مرکز دیپلماتیک. وی اظهار داشت: در بیانیه ارائه‌شده به شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرده‌ایم در صورت وخامت بیشتر وضعیت، مسؤولیت این امر برعهده آمریکا، انگلیس و فرانسه خواهد بود که هرگز قدرت محکوم کردن حمله اسرائیل را پیدا نکرده‌اند. وی یادآور شد: آخرین بار که شورای امنیت درباره چنین موضوعی بحث کرد ۲۵ سال پیش بود؛ زمانی که ساختمان سفارت چین در بلگراد بر اثر حمله ناتو ویران شد. دیپلمات روس از اینکه دبیرخانه سازمان ملل نه بیانیه‌ای در محکومیت اسرائیل صادر می‌کند و نه به ارزیابی مستقیم اقدامات تل‌آویو می‌پردازد، ابراز تأسف کرد. 
* فرافکنی حامیان اسرائیل
«جیمز کاریوکی»، معاون سفیر انگلیس در این نشست گفت کشورش پس از حمله روز گذشته به کنسولگری ایران در دمشق بر «اهمیت احترام به مصونیت اماکن دیپلماتیک» و کارکنان آنها تاکید می‌کند. وی در عین حال ادعا کرد: با این حال «اراده ایران در بی‌ثبات کردن منطقه» از طریق حمایت از گروه‌هایی که «حمله و تهدید می‌کنند»، غیرقابل قبول است. معاون سفیر انگلیس مدعی شد: به طور واضح گفته‌ایم اقدامات ایران در شرایط ثبات‌زدا در منطقه نقش داشته است. ایران به حمایت خود از یمنی‌ها، حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی ادامه می‌دهد. وی در سخنان خود ادعا کرد انگلیس از همان اول خواستار توقف بشردوستانه درگیری‌ها در غزه بوده و کشورش بشدت نگران احتمال تشدید تنش در منطقه است. رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان‌ملل نیز عصر سه‌شنبه به وقت محلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه در سخنانش از تایید دخالت اسرائیل در حمله خودداری کرد. معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «ما نمی‌توانیم هیچ اطلاعاتی را درباره این حادثه تایید کنیم. وقتی جزئیات را کنار هم می‌گذاریم یک نکته روشن است. جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش باید از تشدید تنش‌ها در منطقه خودداری کنند». نماینده آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: «در واقع از زمان حملات 7 اکتبر حماس به اسرائیل، ایالات متحده بارها به جمهوری اسلامی ایران نسبت به سوءاستفاده از موقعیت پیش‌آمده برای تشدید جنگ نیابتی با اسرائیل و دیگر بازیگران هشدار داد». 
* هشدار چین
معاون نمایندگی چین در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت با محکوم کردن اقدامات اسرائیل در غزه نسبت به منجر شدن این اقدامات به آشوب‌های بیشتر در منطقه هشدار داد. نماینده چین در نشست شورای امنیت گفت: اقدام اسرائیل نقض تمامیت ارضی سوریه است و چین به طور قاطع این اقدام را محکوم می‌کند. معاون نمایندگی چین در سازمان ملل گفت: 25 سال پیش سفارت چین در یوگسلاوی هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت و تعدادی کشته شدند. ما این درد و غمی را که بر اثر حادثه روز گذشته بر مردم ایران وارد شد، عمیقا درک و با آنان ابراز همدردی می‌کنیم. وی تصریح کرد: اقدام اسرائیل نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۸ وین است. نباید اجازه داد این دست اقدامات بی‌محابا علیه اماکن دیپلماتیک صورت پذیرد. 
* ایران: حق پاسخ محفوظ است
زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سازمان ملل گفت: متأسفانه فقدان پاسخگویی و انفعال شورای امنیت تنها موجب تشویق و جرأت‌بخشی به رژیم صهیونیستی شده تا به تخلفات خود ادامه دهد. زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت ضمن پذیرش مسؤولیت خود، به تهدید واقعی صلح و امنیت بین‌المللی رسیدگی کند. شورای امنیت باید به سرعت به وظایف خود در قبال سرپیچی‌های بی‌پروای رژیم اسرائیل عمل کند. باید تدابیر فوری و قابل اجرا برای وادارسازی این رژیم به اجرای تعهداتش اتخاذ شود. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خویشتنداری معتنابهی از خود به نمایش گذاشته است اما باید اذعان کرد چنین بردباری‌هایی توأم با محدودیت است. رژیم اشغالگر باید مسؤولیت کامل عواقب جنایات خود را بپذیرد. جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات مذموم محفوظ می‌دارد. سفیر و معاون نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد همچنین در پاسخ به ادعا‌های نمایندگان آمریکا و انگلیس بیان کرد: نمایندگان آمریکا و انگلیس بار دیگر با مقصر دانستن ایران تلاش کردند مسؤولیت خود را در قبال اوضاع کنونی سوریه و منطقه انکار کنند. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قویا این اتهامات را رد می‌کند، تصریح کرد: ایران هرگز به دنبال کمک به سرریز مناقشه در منطقه نبوده و به دنبال تشدید یا گسترش تنش به کل منطقه نیست. به‌رغم ابراز نگرانی از سرریز تنش در منطقه، آمریکا تلاش می‌کند از این وضعیت برای بی‌ثبات کردن سوریه و منطقه سوءاستفاده کند. ارشادی با بیان اینکه ایالات متحده مسؤول تمام جنایات رژیم اسرائیل است، گفت: اقدامات وحشیانه و نسل‌‌کشی در غزه بدون رضایت صریح و حمایت همه‌جانبه سیاسی، مالی و نظامی، همچنین مشارکت آمریکا امکان‌پذیر نبود. 
نماینده ایران ادامه داد: باعث تعجب است که ایالات متحده درباره حمایت از غیرنظامیان در غزه صحبت می‌کند و همچنین نگرانی‌های خود را درباره نقض قوانین بشردوستانه ابراز می‌کند اما در عین حال بیش از ۶ ماه است شورای امنیت را از اقدام فوری و مناسب برای توقف جنگ در غزه بازداشته است. 
دیپلمات ارشد ایرانی گفت: اگر ایالات متحده واقعا به غیرنظامیان اهمیت می‌دهد باید از سرزنش ایران خودداری و در عوض رژیم اسرائیل را مجبور به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس کند. نماینده ایران همچنین در واکنش به اتهامات انگلیس خاطرنشان کرد: انگلیس به جای انداختن تقصیر به گردن دیگران، باید اشتباهات خود را بپذیرد و سیاست‌های زیانبار خود را که بر مردم منطقه تأثیر منفی گذاشته است، اصلاح کند.

Page Generated in 0/0315 sec