printlogo


کد خبر: 278402تاریخ: 1403/1/16 00:00
از اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود
سوخت‌گیری فقط با کارت شخصی
* کارت «اضطراری» جایگاه‌ها باقی خواهد ماند

با وجود مساله ناترازی در تولید و مصرف انرژی بویژه بنزین، با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و شروع سفر‌های نوروزی، وزارت نفت بر آن شد برای رفاه حال مردم در ایام نوروز کارت‌های سوخت را در جایگاه‌ها افزایش دهد که شاهد بازگشت «کارت‌های سوخت نخی» به ازای هر نازل در پمپ بنزین‌ها بودیم.
حال با پایان یافتن تعطیلات و مسافرت‌های نوروزی، وزارت نفت خبر از اجرایی شدن دوباره استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها در روزهای آینده داده است، اگرچه به‌ نظر می‌رسد امکان استفاده 100درصدی از کارت سوخت شخصی در فرآیند سوخت‌گیری به دلایلی چون مدت‌زمان صدور کارت‌های سوخت المثنی برای اشخاصی که کارت سوخت ندارند و همچنین سهمیه‌های محدود (160 لیتر مجموع سهمیه بنزین 1500 تومانی و 3000 تومانی در هر کارت سوخت شخصی) برای دارندگان کارت سوخت، وجود ندارد.
* در روزهای آینده سوخت‌گیری فقط با کارت شخصی ممکن است
وزیر نفت گفت: ما به همکاران‌مان گفتیم اطلاع‌رسانی کنند در روزهای آینده دیگر عملیات سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی انجام شود که البته این مساله ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد.
جواد اوجی در حاشیه نشست هفتگی هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه مصرف بنزین نزدیک به 7 میلیون لیتر نسبت به سال گذشته رشد مصرف داشتیم اما با تلاش همکاران ما مردم دچار مشکل نشدند و بنزین را در تمام مبادی مصرف داشتیم.
وی افزود: در بودجه 1403، قانونگذار وزارت نفت را مکلف کرده در سال 1403 باید 95 درصد عملیات سوخت‌گیری توسط کارت سوخت شخصی انجام شود. ما در این ۲ هفته می‌دانستیم خیلی از هموطنان هنوز کارت سوخت شخصی را جدی نگرفته‌اند یا فراموش کرده‌اند همراه خود ببرند و به همین دلیل دستور دادیم در جایگاه‌ها تعداد کافی کارت سوخت موجود باشد. وزیر نفت خاطرنشان کرد: بنابراین خواهش ما این است که هموطنان جهت عملیات سوخت‌گیری از کارت شخصی خود  استفاده کنند.
اوجی ادامه داد: ما روزهایی را داشتیم که 152 میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم در حالی که در روز 115 میلیون لیتر تولید داشتیم و به همین دلیل باید مدیریتی در حوزه مصرف بنزین ایجاد شود.
وزیر نفت عنوان کرد: ما به همکاران‌مان گفتیم اطلاع‌رسانی کنند در روزهای آینده دیگر عملیات سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی انجام شود. این مساله ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد و ما در حال استفاده از روش‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف بنزین هستیم.
پیش از این نیز در نیمه نخست سال 1402 در قالب برنامه ساماندهی کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها، شاهد محدودسازی تعداد کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها بودیم و وزارت نفت به ‌دنبال این بود تا پایان شهریور 1402، استفاده از کارت سوخت شخصی به بیش از 90 درصد برسد.
اما در نیمه دوم سال، با کاهش یک‌باره سهمیه بنزین 3000 تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از 150 لیتر به 100 لیتر، دوباره تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها افزایش یافت و هدفگذاری استفاده 90 درصدی از کارت سوخت شخصی به بعد موکول شد.
* وجود محدود کارت‌های آزاد سوخت در جایگاه‌ها
مدیر‌عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: وضعیت کارت‌های سوخت اضطراری در جایگاه‌ها با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ محدود خواهد شد اما این به معنای جمع‌آوری کارت‌های اضطراری طی هفته جاری در جایگاه‌ها نیست.
 جعفر سالاری‌نسب با تاکید بر اجرای قانون بودجه ۱۴۰۳ اعلام کرد: وزارت نفت مکلف است حداقل ۹۰ درصد توزیع بنزین را توسط کارت شخصی مردم انجام دهد، همچنین فراجا مکلف شده است مقدمات لازم را جهت تحویل یک هفته‌ای کارت به مردم فراهم کند. وی افزود: کارت اضطراری برای جایگاه‌های سوخت کماکان تا تکمیل مقدمات وجود خواهد داشت. او با تاکید بر اینکه مردم نگران سوخت‌گیری نباشند، چراکه هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد، افزود: تدابیر لازم برای صدور کارت سوخت شخصی در نظر گرفته شده است و زمان صدور و تحویل با همکاری فراجا به یک هفته کاهش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: این موضوع هیچ ارتباطی با افزایش قیمت یا کاهش سهمیه بنزین ندارد و مردم به هیچ عنوان نگران این مساله نباشند.
* سامانه‌ای که نیامد و وعده‌ای که به ‌بعد موکول شد!
از سوی دیگر، هدفگذاری شده بود تا شروع بهمن 1402 امکان ثبت آنلاین درخواست صدور کارت سوخت فراهم شود که با گذشت بیش از ۲ ماه از این تاریخ، هنوز این مهم محقق نشده و معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وعده داده این کار تا پایان اردیبهشت‌ محقق می‌شود.
با آنلاین شدن امکان ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی، قرار است زمان صدور کارت سوخت المثنی از یک‌ ماه اعلامی وزارت نفت، به یک‌ هفته کاهش یابد.
این مساله، پیش‌نیاز اقدامی است که وزیر نفت اعلام کرده، چرا که بخشی از جامعه به‌ دلایل مختلف از جمله خرید خودروی نوشماره یا مفقود شدن کارت سوخت، کارت شخصی به ‌همراه ندارند و لازم است پیش از ضروری کردن استفاده از کارت سوخت شخصی و محدودسازی بیش از پیش استفاده از کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها، سامانه مربوط برای ثبت آنلاین درخواست صدور کارت سوخت و کاهش زمان صدور آن به یک‌ هفته، اجرایی شود.

Page Generated in 0/0056 sec