printlogo


کد خبر: 278410تاریخ: 1403/1/18 00:00
اخبار

«تاکسیدرمیست» به جشنواره مسکو راه یافت
فیلم کوتاه «تاکسیدرمیست» از تولیدات سازمان سینمایی سوره، به عنوان تنها نماینده سینمای کوتاه ایران در چهل‌وششمین دوره جشنواره مسکو با دیگر آثار کوتاه جهان به رقابت خواهد پرداخت. این فیلم کوتاه به کارگردانی سوسن سلامت و بهزاد علوی، از تولیدات سازمان سینمایی سوره، سال گذشته تولید شده و برای نخستین بار در جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد. جشنواره مسکو از ۱۹ تا ۲۶ آوریل در پایتخت روسیه برگزار خواهد شد.
***
زندگی «ابوجهاد» به روایت فتح
مستند زندگی پرفراز و نشیب احمد جبرئیل، دبیرکل فقید جبهه خلق برای آزادی فلسطین با عنوان «ابو‌جهاد، پدر جهاد» بر اساس مصاحبه‌ای اختصاصی با وی، توسط بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید شده است. احمد جبرئیل دبیرکل هم‌پیمان راهبردی ایران و سوریه، عضو بیشتر ائتلاف‌های فلسطینی و مخالف رویکرد سازش و مذاکره با رژیم صهیونیستی بوده است. وی از نظر رژیم صهیونیستی یکی از سرسخت‌ترین دشمنان آن به شمار می‌آمده و به همین دلیل نیز بارها برای ربودن و ترور وی تلاش شده است. این مستند پرتره به همت گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح تهیه شده است.
***
پخش برگزیده جشنواره تلویزیونی مستند از سیما
پخش مجموعه مستند «پرندگان ایلام» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی نورمحمدی برگزیده ششمین جشنواره تلویزیونی مستند از ۱۷ فروردین آغاز شد. مجموعه مستند ۴ قسمتی «پرندگان ایلام» به سفارش سیمای استان ایلام تولید شده و علاوه بر شناسایی و معرفی پرندگان ایلام، به اهمیت وجود این موجودات و نقش آنها در چرخه حیات می‌پردازد. این مجموعه مستند به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی نورمحمدی برگزیده ششمین جشنواره تلویزیونی مستند است که از جمعه ۱۷ فروردین ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند رفت. پرندگان ایلام در نخستین پخش تلویزیونی‌اش جمعه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ است.
***
دنی ویلنوو «تلماسه ۳» را می‌سازد
پس از موفقیت «تلماسه: قسمت دوم»، کارگردان آن دنی ویلنوو ۲ پروژه بعدی خود را پیدا کرده است.
این فیلمساز در حال مذاکره است تا با همکاری دوباره با کمپانی «لجندری» از کتاب برنده جایزه پولیتزر «جنگ هسته‌ای: یک سناریو» نوشته آنی یاکوبسن را اقتباس کند. این کمپانی همچنین تایید کرد برای ساخت سومین فیلم «تلماسه» با ویلنوو همکاری می‌کند. «لجندری» امتیاز ساخت یک فیلم بلند از کتاب غیرداستانی یاکوبسن را در دست دارد و ویلنوو در حال مذاکره با این استودیو برای تولید، اقتباس یا کارگردانی آن است.
کتاب یاکوبسن که ۲۶ مارس منتشر شد به بررسی سناریویی می‌پردازد که در صورت وقوع یک جنگ هسته‌ای رخ می‌دهد. در این کتاب ده‌ها مصاحبه اختصاصی با متخصصان نظامی و غیرنظامی که سلاح‌ها را ساخته‌اند انجام شده است.
در همین حال «تلماسه: قسمت دوم» ساخته ویلنوو همچنان در گیشه سینماهای جهان می‌فروشد و فروش آن تاکنون به ۶۳۰ میلیون دلار رسیده است. در این دنباله تیموتی شالامه، زندایا و شماری از دیگر بازیگران درجه یک هالیوود بازی کرده‌اند. این فیلم تا به اینجا پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۴ است.
نخستین فیلم «تلماسه» ویلنوو که سال ۲۰۲۱ اکران شد، ۴۰۲ میلیون دلار در سطح جهان فروخت.
***
«ماتریکس ۵» با یک تغییر بزرگ ساخته می‌شود
برادران وارنر اعلام کرد پنجمین فیلم «ماتریکس» در حال ساخت است و این نخستین قسمت بدون حضور لانا‌یا لیلی واچوفسکی به عنوان کارگردان خواهد بود؛ در عوض درو گدارد، فیلمنامه‌نویس «مریخی» وظایف فیلمسازی را برعهده خواهد داشت.
لانا واچوفسکی که کارگردانی آخرین قسمت «ماتریکس» یعنی «رستاخیزها» در سال ۲۰۲۱ را برعهده داشت، به عنوان تهیه‌کننده اجرایی حضور دارد.
هنوز مشخص نیست «کیانو ریوز» و «کری آن ماس» که در تمام فیلم‌های قبلی در نقش‌های نئو و ترینیتی مقابل دوربین رفتند، در قسمت پنجم حاضر خواهند بود یا خیر. جزئیات داستان «ماتریکس ۵» فاش نشده است اما «جسی ارمن» رئیس تولید موشن پیکچرز برادران وارنر اذعان می‌کند داستان، دنیای فانتزی این فیلم را بدون فاصله گرفتن از چیزی که باعث موفقیت این مجموعه فیلم شده است، پیش خواهد برد.
«درو گدارد» که کارگردانی«ماتریکس ۵» را برعهده خواهد داشت، برای نوشتن فیلمنامه «مریخی»، اقتباس علمی - تخیلی به کارگردانی ریدلی اسکات و با بازی مت دیمون، نامزد دریافت جایزه اسکار شد. از دیگر فیلم‌های بلند او می‌توان به نگارش فیلمنامه «کلورفیلد» و «جنگ جهانی زد» و نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های «کلبه‌ای در جنگل» و «زمان‌های بد در آل‌رویال» اشاره کرد.
4 قسمت فیلم «ماتریکس» در مجموع به فروش 1.8میلیارد دلار در گیشه جهانی دست یافته است.

Page Generated in 0/0065 sec