printlogo


کد خبر: 278418تاریخ: 1403/1/18 00:00
دور دنیا

شمار شهدای غزه باز هم افزایش یافت
وزارت بهداشت غزه ظهر دیروز در بیانیه‌ای از افزایش شمار شهدای فلسطینی خبر داد. این وزارتخانه اعلام کرد ارتش اسرائیل طی 24 ساعت گذشته 5 کشتار گروهی جدید در نوار غزه انجام داده که منجر به شهادت و مجروحیت ده‌ها فلسطینی دیگر شد؛ 54 شهید و 82 مجروح به بیمارستان‌های غزه منتقل شده‌اند. وزارت بهداشت غزه همچنین اعلام کرد شمار شهدای غزه در مجموع به 33 هزار و 91 نفر افزایش یافته و تعداد مجروحان نیز به 75 هزار و 750 نفر رسیده است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز گذشته اعلام کرد بیمارستان‌های غزه به دنبال حملات ارتش اسرائیل به آوار تبدیل شده‌اند و افرادی که در زمینه ارائه خدمات بشردوستانه در این منطقه فعالیت دارند، در جنگ کشته می‌شوند. این کمیته همچنین درباره فروپاشی نظام سلامت در نوار غزه هشدار داده و خواستار ورود کمک‌های پزشکی به این منطقه شده بود. ارتش رژیم اسرائیل با حملات گسترده به نوار غزه بسیاری از تاسیسات این منطقه از جمله تاسیسات درمانی، آموزشی و عبادتگاه‌ها را ویران کرده است. مردم غزه تحت محاصره نیروهای اسرائیلی هستند و نیاز مبرمی به دارو و مواد غذایی دارند. نظامیان اسرائیلی به کامیون‌های حاوی کمک‌های بشردوستانه به‌سختی اجازه ورود به غزه را می‌دهند و این کامیون‌ها بعد از بازرسی‌های سختگیرانه به صورت محدود وارد غزه می‌شوند. 
***
احتمالاً ۷۰۰۰ فلسطینی زیر آوارها جان باخته‌اند
سازمان ملل اعلام کرد احتمالا بیش از ۷۰۰۰ فلسطینی که از زمان آغاز جنگ غزه زیر آوارها مانده‌اند به شهادت رسیده‌اند. به گزارش ایسنا، «جرمی لورنس» سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: در حالی که ۶ ماه از جنگ غزه می‌گذرد ما از ویرانی گسترده در غزه و تعداد کشته‌شدگان بسیار ناراحت هستیم. بیش از ۳۳ هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک هستند، کشته و بیش از ۷۵ هزار نفر زخمی شده‌اند. دست‌کم ۷۰۰۰ نفر نیز که زیر آوارها مانده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند. به نقل از روسیا الیوم، رژیم صهیونیستی از 7 اکتبر با حمایت آمریکا جنگی ویرانگر، فاجعه‌ای انسانی و ویرانی عظیمی را در نوار غزه به راه انداخته که ده‌ها هزار قربانی غیرنظامی که اکثر آنها کودک و زن هستند، برجا گذاشته است. در حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون بیش از ۳۳ هزار نفر شهید شده‌اند که اغلب آنها کودک و زن هستند. 
***
افزایش ۹۵۰ درصدی درخواست حمایت روانی صهیونیست‌ها
انجمن حمایت روانی رژیم صهیونیستی اعلام کرد از ابتدای عملیات توفان الاقصی در هفتم اکتبر، تعداد افرادی که خواهان حمایت روانی هستند، ۹۵۰ درصد افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، منابع عبری ژانویه گذشته از فروپاشی سیستم سلامت روان در اراضی اشغالی پس از هفتم اکتبر خبر دادند. در همین زمینه، روزنامه عبری «هاآرتص» نوشت: ده‌ها روانپزشک شاغل در سیستم بهداشت عمومی به تازگی به انگلیس مهاجرت کرده‌اند. هاآرتص افزود: موج خروج از اراضی اشغالی در شرایطی است که تقاضا برای کمک در زمینه بهداشت روانی در سایه جنگ رو به افزایش بوده و اکنون سیستم سلامت روان با مشکل واقعی مواجه است. به نوشته وبگاه اینترنتی فلسطین الیوم، ارتش صهیونیستی اخیرا اذعان کرده است در پی جنگ با گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه از زمان عملیات توفان الاقصی، با بزرگ‌ترین مشکل سلامت روانی از سال ۱۹۷۳ روبه‌رو است، همچنین «لوسیان لیور»، رئیس بخش سلامت روان در ارتش اسرائیل به روزنامه هاآرتص گفت: حدود ۱۷۰۰ نظامی تحت درمان روانی قرار گرفتند. او افزود: حدود هزار نظامی به دلیل عوارض شوک نیاز به درمان‌های فشرده داشتند. 
***
اقامه نماز ۱۲۰ هزار فلسطینی در مسجدالاقصی
۱۲۰ هزار نمازگزار فلسطینی دیروز همزمان با روز جهانی قدس، به رغم کارشکنی‌های اشغالگران، آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را در صحن‌های مسجدالاقصی اقامه کردند. هزاران فلسطینی در حالی برای اقامه آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان وارد مسجدالاقصی شدند که نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی محدودیت‌هایی را برای ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی در قدس اشغالی اعمال کردند. اشغالگران از ورود هزاران نمازگزاری که از کرانه باختری آمده بودند به شهر قدس جلوگیری کردند. نظامیان اشغالگر دیروز محدودیت‌هایی را برای ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی اعمال و هویت جوانان را در ورودی‌های منطقه قدیمی و ورودی‌های مسجد بررسی کردند و مانع ورود تعدادی از آنها شدند. همچنین به نمازگزاران در منطقه باب الاسباط مسجدالاقصی حمله کرده و سه مرد جوان را بازداشت کردند و ده‌ها سالمند را که قصد  عزیمت به مسجدالاقصی را داشتند به بهانه عدم کسب مجوزهای لازم برای ورود، بازگرداندند. 
***
بازداشت ۸ نفر در ترکیه به اتهام همکاری با موساد
آنکارا اعلام کرد دیروز 8 نفر به اتهام همکاری با سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند. به گزارش ایسنا، در عملیات مشترک سازمان اطلاعات ملی ترکیه و پلیس استانبول، 8 نفر به اتهام ارتباط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) بازداشت شدند. «علی یرلیکایا» وزیر کشور ترکیه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد مظنون‌ها از شهروندان و شرکت‌های هدف در ترکیه اطلاعات جمع‌آوری کرده و برای موساد ارسال می‌کردند. ۲ نفر از این افراد اکنون در بازداشت به سر می‌برند و ۶ نفر از آنها تحت کنترل قضایی موقتا آزاد شده‌اند. رسانه‌ها می‌گویند برخی اعضای جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در ترکیه مستقرند و مقامات این کشور سعی دارند با تشدید تدابیر امنیتی و تلاش برای شناسایی جاسوسان موساد، از هدف ‌گرفتن آنها توسط رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند. 

Page Generated in 0/0053 sec