printlogo


کد خبر: 278422تاریخ: 1403/1/18 00:00
کمیته بین‌المللی المپیک ورزشکاران روس را محروم می‌کند اما جنایات رژیم صهیونیستی را نمی‌بیند
تبعیض در حد المپیک

کمیته بین‌المللی المپیک در حالی ورزشکاران روس را محروم کرده که هیچ موضعی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی نداشته است. روز پنجشنبه فدراسیون کشتی روسیه اعلام کرد عبدالرشید سعدالله‌یف (ملقب به تانک روس) دارنده مدال طلای جهان و المپیک در کشتی آزاد اجازه حضور در مسابقات کسب سهمیه المپیک را به دست نیاورده و نمی‌تواند در باکو روی تشک برود. در یک سایت خارجی به این عدم حضور اشاره و نوشته شده است: سعداله‌یف در افتتاحیه یک رویداد تبلیغاتی در حمایت از جنگ روسیه در اوکراین به نام تورنمنت کشتی آزاد جمهوری‌خواه به یاد سربازانی که کشته شده بودند، شرکت داشت. او میهمان افتخاری این مسابقات بود. وی پیش از این هم نتوانست در مسابقات قهرمانی اروپا شرکت کند تا این قهرمان کشتی جهان شانس کمی برای حضور در المپیک پاریس داشته باشد.
بر اساس اعلام فدراسیون کشتی روسیه، این تصمیم از سوی کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) گرفته شده، در حالی که اتحادیه جهانی کشتی تلاش خود را برای حضور سعدالله‌یف در مسابقات کرده بود. کمیته بین‌المللی المپیک همچنین اعلام کرد تعداد محدودی از ورزشکاران روس اجازه حضور در المپیک را دارند آن هم بدون سرود و پرچم ملی. آنها همچنین از شرکت در مراسم رژه افتتاحیه المپیک پاریس محروم هستند. حالا سوال اصلی اینجاست که چرا IOC سیاستی دوگانه در این باره داشته است؟ ورزشکاران روس که از جنگ با اوکراین حمایت کرده‌اند از حضور در المپیک محروم هستند اما رژیم اشغالگر قدس با اقدامات جنایتکارانه می‌تواند هم در المپیک شرکت کند و هم مسابقات مختلف؟ چرا کمیته بین‌المللی المپیک با وجود درخواست‌های متعدد ورزشکاران رژیم صهیونیستی را از مسابقات بین‌المللی محروم نکرده است؟ مگر آنها بارها به مردم غزه حمله نکرده‌اند؟ مگر سیاست آنها حمایت از جنگ نبوده است؟ کمیته بین‌المللی المپیک که بارها شعار جدایی سیاست از ورزش را مطرح کرده در اتفاقات اخیر موضعی عجیب داشته، به طوری که هیچ واکنشی نسبت به رژیم صهیونیستی نداشته اما ورزشکاران روس را محروم کرده است. حالا همه مردم جهان بخوبی می‌بینند نهادی در حد کمیته بین‌المللی المپیک چگونه توسط اهرم‌های سیاسی از سطوح بالا کنترل می‌شود.
* اوکراینی‌ها غیر از سعدالله‌یف خواستار محرومیت چه کسانی شدند؟
ظاهرا این تنها عبدالرشید سعدالله‌یف قهرمان شاخص روس نیست که اوکراینی‌ها نامش را برای عدم حضور در المپیک به IOC و UWW داده‌اند. بعد از آنکه اتحادیه جهانی به روس‌ها اعلام کرد نمی‌توانند از عبدالرشید سعدالله‌یف در مسابقات گزینشی اروپایی استفاده کنند، یکی از منابع خبری بین‌المللی طی گزارشی نوشت: وزارت ورزش اوکراین، کمیته ملی المپیک و فدراسیون کشتی این کشور پیش از این از کمیته بین‌المللی المپیک و اتحادیه جهانی کشتی خواسته بودند ورزشکاران روس را که از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت کرده بودند، از شرکت در مسابقات مقدماتی المپیک 2024 محروم کنند. در لیستی که اوکراین در درخواست خود به مراجع بین‌المللی به آن اشاره کرده است نام کشتی‌گیران بزرگ و عنوان‌داری چون عبدالرشید سعدالله‌یف، آرتورنایفونوف، رومن ولاسوف، سرگئی سیمینوف و انور الخیاروف دیده می‌شود.

Page Generated in 0/0052 sec