printlogo


کد خبر: 278430تاریخ: 1403/1/18 00:00
ورود سامانه جدید بارشی به کشور از امروز؛ بارش‌ها در برخی مناطق کشور شدید خواهد بود
هشدار سیل برای نیمی از استان‌ها

گروه اجتماعی: به دنبال ورود سامانه بارشی به کشور از امروز، سازمان هواشناسی برای 16 استان هشدار سیل و آبگرفتگی صادر کرد. طبق پیش‌بینی  سازمان هواشناسی بارش‌ها در برخی استان‌های غرب کشور از شدت بالایی برخوردار خواهد بود و مردم و سازمان‌ها باید آمادگی لازم را برای چنین بارش‌هایی در روزهای پیش رو داشته باشند. مطابق پیش‌بینی سازمان هواشناسی با ورود سامانه بارشی به کشور نیمی از استان‌های کشور در معرض آبگرفتگی و سیلاب قرار می‌گیرند و احتمال خسارت به سازه‌های موقت همچنین خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد. بر این اساس بارش‌ها در ماه جاری و اردیبهست در برخی استان‌ها و مناطق کشور نرمال و فراتر از نرمال پیش‌بینی شده است و به نظر می‌رسد علاوه بر رونق کشاورزی، منابع آبی کشور را هم تقویت می‌کند. در همین ارتباط به دلیل بارش‌های اخیر از ابتدای سال ورودی آب به سدها بیشتر شده و میانگین پرشدگی سدهای کشور حدود 7 درصد طی این مدت افزایش یافته است.
در چند روز گذشته جوی نسبتا آرام در کشور حاکم بود اما سامانه بارشی جدیدی امروز از غرب وارد کشور می‌شود و اغلب استان‌های کشور با بارش باران مواجه خواهند شد. با فعالیت این سامانه، احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال و محصولات کشاورزی وجود دارد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا آخرین وضعیت جوی استان‌های کشور را تشریح کرد. صادق ضیاییان در توضیح بیشتر اظهار کرد: روز شنبه (امروز ۱۸ فروردین) در برخی مناطق شمال غرب و غرب کشور و سواحل غربی دریای خزر بارش پراکنده رخ می‌دهد. وی ادامه داد: یکشنبه (۱۹ فروردین) نیز در مناطقی از شمال غرب، غرب، جنوب غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوب البرز مرکزی و غربی رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود. در روز دوشنبه (۲۰ فروردین) نیز علاوه بر شمال غرب، غرب و جنوب غرب در مناطقی از شمال شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمالی و سه‌شنبه (۲۱ فروردین) در نیمه غربی کشور بارش رخ خواهد داد. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، دریای عمان روز شنبه 18 فروردین دریای خزر یکشنبه و دوشنبه به نسبت مواج خواهد بود. ضیاییان درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز گفت: آسمان تهران شنبه ۱۸ فروردین کمی ابری تا نیمه‌‌ابری، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد و طی روز یکشنبه (۱۹ فروردین) نیمه‌ابری تا ابری و بارش پراکنده، گاهی رعد و برق و در بعدازظهر وزش باد شدید، با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. وی در پایان گفت: طی امروز و فردا اهواز با دمای ۳۵ و ۳۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۲- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند. گفتنی است سازمان هواشناسی هشدار داده است، با ورود سامانه جدید بارشی به کشور احتمال آب‌گرفتگی معابر، سیلاب و خسارت به سازه‌ها و محصولات کشاورزی برای ۱۶ استان وجود دارد، بنابراین توصیه شده است در سفرهای برون‌شهری، توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها انجام شود و در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، انجام فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر احتیاط شود.
* میزان پرشدگی سدهای کشور به ۵۸ درصد رسید
به دنبال بارش‌های قابل توجه نیمه نخست فروردین، ورودی آب به سدها افزایش یافت به طوری که میانگین 6 درصد به ذخایر آبی سدهای کشور آب اضافه شده است. حال با توجه به بارش‌های پیش رو در هفته جاری بی‌تردید میزان ورودی آب به سدها افزایش می‌یابد. سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت سدهای کشور گفت: میزان پرشدگی سدها بسته به تمرکز بارش در مناطق مختلف کشور متفاوت است، اما با بهبود نسبی بارش‌ها در شرایط مساوی با سال گذشته، ۵۸ درصد مخازن سدهای کشور پر است. فیروز قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: میزان پرشدگی سدهای کشور با بهبود نسبی در بارش‌های اخیر در شرایط مساوی با سال گذشته قرار گرفت و ۵۸ درصد مخازن سدهای کشور در حال حاضر پر است. وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، میزان بارش در کشور بر اساس شبکه ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو، دارای کاهش ۱۷ درصدی نسبت به شرایط نرمال است و همین امر در کنار تداوم 4 سال کم‌بارش، باعث کاهش ۱۱ درصدی ورودی به مخازن سدهای کشور نسبت به سال گذشته شده است. سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه میزان پرشدگی سدها بسته به تمرکز بارش در مناطق مختلف کشور متفاوت است، افزود: این تفاوت بارش به نوعی است که حدود ۲۰ درصد سدهای مهم کشور دارای پرشدگی بالای ۹۰ درصد هستند و حدود ۲۵ درصد سدها زیر ۲۰ درصد پرشدگی دارند. وی خاطرنشان کرد: سدهای استان تهران در حال حاضر دارای ۱۶ درصد پرشدگی و با کاهش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه هستند، لذا مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در آب برای شهروندان تهرانی توصیه می‌شود.

Page Generated in 0/0081 sec