printlogo


کد خبر: 278444تاریخ: 1403/1/18 00:00
در حسینیه امام‌خمینی(ره) توسط رهبر انقلاب اقامه شد
نماز بر شهدای قدس

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پنجشنبه شب بر پیکر ۷ شهید راه قدس نماز اقامه کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این مراسم که خانواده‌های شهیدان سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی‌رحیمی، حسین امان‌اللهی، سیدمهدی جلادتی، محسن صداقت، علی آقابابایی و سیدعلی صالحی‌روزبهانی حضور داشتند، رهبر انقلاب ضمن دعا برای این شهیدان، با خانواده‌های معظم این شهیدان از نزدیک گفت‌وگو کردند.
******
«وطن امروز» از شکست پروژه صهیونیستی جیش‌الظلم در راسک و چابهار گزارش می‌دهد
خودکشی پیش از انتقام
فتنه تروریست‌پرور ز.ز.آ
گروه سیاسی: ساعات اولیه بامداد پنجشنبه (16 فروردین‌) گروهک تروریست جیش‌الظلم (فعال با نام جیش‌العدل) در ۲ شهرستان چابهار و راسک علیه سپاه این ۲ شهرستان و دریابانی و کلانتری 11 اقدام به عملیات تروریستی کرد. این عملیات تروریستی که همزمان با حضور افراد مسلح در صفحات شبکه اجتماعی این گروهک تروریست در حال بازتاب بود، نخست با گشودن آتش از سمت ارتفاعات بیمارستان راسک به سمت مقر سپاه آغاز شد. در این بین برخی افراد مسلح قصد داشتند با ایجاد حفره بر دیوار مقر سپاه از طریق انفجار وارد سپاه شوند که با هوشیاری و درگیری سنگین نیروهای سپاه ناکام ماندند. این درگیری‌ها تا ظهر روز پنجشنبه به دلیل فرار تروریست‌ها به مناطق مسکونی و پرجمعیت ادامه داشت. گروهک جیش‌الظلم پس از شکست در انجام عملیات طراحی‌شده، در ساختمان‌های مسکونی اقدام به گروگان‌گیری کرده بود که همه افراد گروگان گرفته‌شده به سلامت آزاد شدند. 
حدود ظهر روز پنجشنبه «سیدمجید میراحمدی» معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگوی تلویزیونی از پایان درگیری‌ها در چابهار و راسک خبر داد. وی در این باره گفت: «به لطف پروردگار و در سایه شجاعت و شهامت و رشادت و شهادت‌طلبی نیروهای جان برکف سپاه، انتظامی، مرزبانی، دریابانی و همه حافظان امنیت، عملیات آنها با شکست کامل روبه‌رو شد». در همین رابطه روابط عمومی قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از هلاکت ۱۸ نفر از تروریست‌ها و اشرار مسلح وابسته به سرویس‌های بیگانه که با حمله به ۵ نقطه از اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی شهرهای چابهار و راسک، قصد برهم زدن امنیت را داشتند، خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «۱۰ نفر از نیروهای حافظ امنیت نیز به فیض عظیم شهادت نائل آمدند و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند». در پی شهادت سه نفر از پاسداران تیپ الغدیر سپاه در حادثه تروریستی راسک و چابهار امروز (هجدهم فروردین‌ماه) در استان یزد عزای عمومی اعلام شد.
* تروریست‌ها؛ از دمشق تا چابهار
حمله تروریستی راسک و چابهار تنها ۳ روز پس از حمله روز دوشنبه (13 فروردین‌) به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد که بنا به تحلیل بسیاری از کارشناسان با هماهنگی کامل بین صهیونیست‌ها و نیروهای تحت حمایت آنها بوده است. رژیم صهیونیستی پس از حمله به کنسولگری خود را وارد بحران جدیدی در منطقه کرد؛ ساعتی پس از این حمله تروریستی بود که روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران سرلشکر محمدرضا زاهدی و سرلشکر محمدهادی حاج‌رحیمی و 5 نفر از همراهان‌شان در حمله موشکی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد. ترورهای منطقه‌ای صهیونیست‌ها پس از عملیات 7 اکتبر و آغاز یک جنگ تمام‌عیار در سرزمین‌های اشغالی به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی که تاکنون پس از روشن شدن نشانه‌های شکست در صحنه نبرد عقب‌نشینی می‌کرد، حال چند ماه است در غزه در بحران به سر می‌برد؛ بحرانی که تاکنون تنها دستاوردش نسل‌کشی فلسطینی‌ها و کشته شدن چند اسیر صهیونیست بوده است. 
رهبر معظم انقلاب در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق و شهادت فرماندهان سپاه در پیامی موضع ایران نسبت به این اقدام تروریستی را روشن و تاکید کردند: «رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد؛ به حول و قوه‌ الهی».
از آن زمان وضعیت سرزمین‌های اشغالی بشدت به‌هم ریخت، سفارتخانه‌های منطقه‌ای این رژیم تعطیل شد و رژیم صهیونیستی در آماده‌باش کامل قرار گرفت. پیش‌بینی‌‌های کارشناسان دفاعی و امنیتی این بود که در روزهای پایان هفته ایران به یکی از مراکز مرتبط با رژیم صهیونیستی حمله می‌کند و آنها را هدف قرار می‌دهد. هر چند این یک احتمال قوی بود و برنامه انتقام ایران نزد فرماندهان ارشد ایرانی به امانت مانده است اما در همین روزهای پایان هفته و در ساعاتی که منطقه در حال تجربه شدیدترین عملیات‌های اطلاعاتی و امنیتی است، گروهک تروریست جیش‌الظلم با نفوذ به بخش جنوبی ایران، دست به اقدام تروریستی می‌زند. هرچند این اقدام با شکست مواجه شد اما به نظر می‌رسد این اقدام در راستای تمرکززدایی از نهادهای نظامی و امنیتی و خرید وقت برای آماده شدن رژیم صهیونیستی برای مقابله احتمالی با برنامه انتقام ایران انجام شده است. 
پس از دستگیری عبدالمالک ریگی و برادرش عبدالحمید و هلاکت تعدادی از سرکردگان گروهک جندالشیطان (فعال با نام جندالله)، باقیمانده‌های این گروهک تروریست در قالب گروهک جیش‌الظلم با استفاده از خاک پاکستان دست به برخی اقدام‌های کور تروریستی زدند. «عبدالمالک ریگی» سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور پس از دستگیری در اعترافات خود گفته بود: زمانی که در مراکش بوده، عوامل «آمریکایی و اسرائیلی» به وی لیستی از افراد در تهران را داده بودند تا وی آنها را ترور کند. پس از این موضوع بود که ارتباط تروریست‌های جنوب شرق با موساد و سیا برای افکار عمومی کاملا آشکار شد، خط ارتباطی‌ای که موجب شکل گرفتن جیش‌الظلم شد و در ادامه این افراد توسط موساد و سیا، تجهیز شدند و آموزش دیدند.
این گروهک تروریست اما در حوادث 1401 به شکلی جدید ظهور پیدا کرد! به گونه‌ای که افرادی که سابقه عملیات‌های مسلحانه تروریستی آنها در جنوب شرق ایران بویژه در سیستان‌وبلوچستان مشهود بود، از سوی رسانه‌های ضدانقلاب چون اینترنشنال به عنوان مبارز مدنی(!) معرفی و با دریافت تریبون رسانه‌ای به عنوان مبارز مدنی آزادی‌خواه معرفی شدند. رسانه‌های ضدانقلاب که در جریان حوادث 1401 در صدد تجزیه ایران برآمده بودند، نقش بسزایی در تصویر‌سازی از تروریست‌های جیش‌الظلم ایفا کردند و تحولات جنوب شرق را با سلسله اقدامات تروریست‌ها گره زدند. پس از آن در جریان حمله پیشین مسلحانه به مقر انتظامی شهرستان راسک نیز بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی با عنوان «جیش‌العدل چیست و چه می‌خواهد؟» این گروهک را صرفا یک «گروه اسلام‌گرای(!) مسلح مخالف دولت ایران» معرفی کرد! حتی در حمله اخیر این گروهک تروریست چهره‌های نزدیک و مبلغ عبدالحمید که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، از به کار بردن واژه «حمله تروریستی» که موجب زخمی شدن و گروگان گرفته شدن مردم سیستان‌وبلوچستان شده بود، خود‌داری و آنها را مبارزان مسلح معرفی کردند.
گروهک تروریستی که سال‌ها تلاش کرده است علیه پیشرفت مردم سیستان‌وبلوچستان اقدام و فعالیت‌های اقتصادی این استان را متوقف کند، حال در نزدیک‌ترین لحظات به برنامه انتقام ایران دست به عملیات مسلحانه می‌زند و برای سازمان تحت حمایت خود یعنی موساد وقت می‌خرد. باید عنوان کرد حمله تروریستی اخیر چابهار و راسک را نمی‌توان جدای مساله ایران برای انتقام از صهیونیست‌ها تحلیل کرد. ایران در میانه جنگی قرار گرفته است که تمام تلاش خود را می‌کند تا مرزهای خود را به منظور ایجاد امنیت در کشور، امن نگه دارد. وضعیت ایران در حالی است که رژیم صهیونیستی در آماده‌باش کامل قرار گرفته و به شهروندان خود توصیه می‌کند از غارت فروشگاه‌ها و تشکیل صف مقابل دستگاه‌های خودپرداز بانک خودداری کنند. یعنی دقیقا عکس وضعیتی را که در ایران جاری است در سرزمین‌های اشغالی شاهد هستیم، لذا پیش‌بینی‌پذیر بود که نیروهای تحت حمایت خود را به منظور تمرکززدایی از انتقام و خرید وقت به‌کار گیرند.
******
چرا تروریست‌ها ثبات و امنیت جنوب شرق ایران  را هدف قرار دادند 
ترور توسعه
گروه اقتصادی: بارگیری و انتقال ۱۵ میلیون تن کالا در سال در مسیر کریدورهای بین‌المللی، گسترش سکونتگاه‌ها و شهرهای موجود و ایجاد شهرهای جدید، گسترش زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی، تولید و انتقال ۱۷ هزار مگاوات برق، تأمین و انتقال ۳ میلیون متر مکعب آب شرب کشاورزی و صنعتی، ایجاد ۴۰۵۰ تخت درمانی و ایجاد ۵ منطقه پیشران اقتصادی در سواحل و توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی‌، معدنی و گردشگری، شیلات و کشاورزی، کشتی‌سازی و پشتیبانی بندری، صنایع الکترونیک و حمل‌ونقل  بخشی از مفاد مصوبه 13‌بندی دولت برای توسعه مکران است که 15 آذر 1402 توسط رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.
تاکنون چنین طرحی برای هیچ منطقه جغرافیایی ایران برنامه‌ریزی نشده است و دولت‌های مختلف پروژه‌ای به این بزرگی را برای توسعه یک منطقه کلنگ نزده‌اند. مسلما منتفع اول رسیدن به این اهداف مردم بومی منطقه هستند و رفته رفته امنیت بیش از پیش در مکران چتر خواهد گستراند و دیگر مافیای مشاغل غیر رسمی و غیر قانونی مانند قاچاق کالا، سوخت‌بری و قاچاق انسان از بین خواهد رفت.
حالا کمتر از 6 ماه از مطرح شدن این مصوبه شاهد سنگ‌اندازی معاندان و حسودانی هستیم که با تحریک جنبه‌های سیاسی، قومیتی و دینی به دنبال نا امن کردن و به زعم خود ناکام گذاشتن طرح توسعه مکران هستند. 
به گزارش «وطن امروز»، گروهک جیش‌الظلم بی‌پرده و بدون ملاحظه هدف خود را از اقدام تروریستی در راسک و چابهار ناکام گذاشتن طرح توسعه سواحل مکران اعلام کرده است. 
جیش‌الظلم در تشریح اهداف خود در بیانیه‌ای نوشت: «هدف از اجرای این عملیات تلاش برای ناکام گذاشتن بخشی از برنامه‌های مخرب طرح موسوم به «توسعه سواحل مکران» است. در این طرح پروژه‌هایی در حال اجراست که به صورت آشکار منافع مردم مسلمان بلوچ را هدف قرار می‌دهد. یکی از پروژه‌های این طرح آمایش سرزمینی و اسکان 7 میلیون شهروند غیربلوچ با مذهب شیعه در شهرهای سواحل بلوچستان است که مطابق تصریحات مجریان این طرح، هدف از اجرای این پروژه «ایجاد تمدن جدید علوی» است».
این بیانیه مدعی شد: «مجریان این طرح در نظر دارند شبه‌نظامیان فرقه‌گرای شیعه از جمله فاطمیون و زینبیون را در شهرهای ساحلی بلوچستان اسکان بدهند که این امر به صورت آشکار آینده بسیار تاریکی برای مردم مسلمان بلوچ و تمام شهروندان ایران در پی خواهد داشت. علاوه بر این رژیم ولایت فقیه طرح توسعه سواحل مکران را تبدیل به سکویی برای ترویج فرقه‌گرایی و گسترش حکومت خود به نام صدور انقلاب کرده است».
* چرا مکران مهم است؟
 سواحل مکران 70 هزار کیلومترمربع است که از جنوب‌شرق کشور آغاز می‌شود و شامل شهرستان‌های دشتیاری، چابهار، کنارک، زرآباد، لیردف، جاسک، سیریک و میناب است، همچنین شاهراه اتصال ایران به آب‌های آزاد و ارتباط با پاکستان، هند و کشورهای آسیای مرکزی است. مکران از 3500 روستا تشکیل شده که جمعیت کل آنها به یک‌میلیون نفر هم نمی‌رسد. با این وجود، ظرفیت‌های مکران چنان فراوان است که می‌تواند بخش عظیمی از اهداف اقتصادی ایران را تامین کند.
با توجه به گستره مکران و دسترسی آن به دریا، این منطقه یکی از بهترین مناطق برای احداث انواع کارخانه‌های عظیم تولید محصولات فولادی است، از میلگرد و تیرآهن گرفته تا پروفیل و.... در حال حاضر هم کارخانه فولاد مکران راه‌اندازی شده و حدود 40 درصد در تکمیل پروژه پیشرفت داشته است. چنانچه این کارخانه به بهره‌برداری کامل برسد، می‌تواند سالانه 15میلیون تن فولاد تولید کند. در کنار آن، طبق برآورد شورای توسعه مکران، 2 میلیون تن آلومینیوم و 500 هزار تن مس نیز می‌توان در این منطقه تولید کرد.
* ظرفیت 8 میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال
پتروشیمی نگین مکران، بعد از ماهشهر و عسلویه، در مساحتی حدود 1200 هکتار، سومین قطب پتروشیمی کشور است. در شهرک این مجموعه، 18 واحد پتروشیمی مشغول به کار هستند. حجم کل سرمایه‌گذاری در این شهرک نیز تاکنون 15 میلیارد دلار بوده است. 
* 1000 کیلومتر صرفه‌جویی در مسیر کشتی‌ها
حالا اگر قرار باشد این محصولات صادر شوند، چنانچه بنادر مکران برای پهلوگیری کشتی‌های عظیم نفتکش و... تجهیز شوند، دیگر نیاز نیست کشتی مربوط به تنگه هرمز برود، بلکه با کاهش حدود 1000 کیلومتر مسیر می‌تواند در همان بنادر مکران پهلو بگیرد. به این ترتیب، در قیمت نهایی نقل و انتقال کالاها، به میزان هزار کیلومتر صرفه‌جویی خواهد شد. این صرفه‌جویی هم در نقل و انتقال تمام محصولاتی که برای صادرات به تنگه هرمز می‌روند، محسوس خواهد بود و هم در موضوع نفتکش‌ها. ضمن اینکه فاصله مکران تا بازارهای محصول (هند، پاکستان و آسیای مرکزی) هم دقیقا به همین میزان کمتر است.
* کاهش یک‌سوم قیمت انتقال کالا از طریق راهگذر
راهگذر (کریدور) شمال به جنوب می‌تواند از سوی شمال، خط اتصال روسیه و آذربایجان به کشورمان و از سمت جنوب، نقطه پیوند به هند و پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی باشد. درست است که 90 درصد کالاها در جهان از طریق نقل و انتقال دریایی انجام می‌شود اما چنانچه این راهگذر تکمیل و تجهیز شود، کالاها می‌توانند از شمال کشور به جنوب و سواحل مکران بیایند و از آنجا به هند و پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی بروند. در واقع به جای نقل و انتقال کالاها به بندرعباس، می‌توان مسیر را به مقدار زیادی کاهش داد. به گفته کارشناسان، این کاهش مسیر می‌تواند قیمت تمام‌شده انتقال کالا را تا یک‌سوم کاهش دهد.
* صرفه‌جویی 600 میلیون دلاری در واردات موز
سواحل مکران منطقه بسیار مناسبی برای کشت میوه‌های گرمسیری به شمار می‌رود، به طوری که می‌توان هر نوع میوه‌ای که در شبه قاره (هند، پاکستان و بنگلادش) تولید می‌شود را در این منطقه تولید کرد. همین حالا در مساحتی افزون‌ بر 7 هزار هکتار در این منطقه، موز کشت می‌شود اما برآوردها نشان می‌دهد ظرفیت تولید محصولات کشاورزی اعم از موز، خرما، انبه و... در این منطقه بسیار بالاتر از اینهاست. حتی در کوتاه‌مدت چنانچه سرمایه‌گذاری انجام شود، در همان تولید موز می‌تواند به 12هزار هکتار برسد. حالا اگر در همین محصول (یعنی موز) به واردات کشورمان نگاه کنیم، می‌بینیم ما سالانه 600 میلیون دلار صرف واردات موز می‌کنیم. پس چنانچه از ظرفیت‌های مکران برای کشت تنها همین محصول هم استفاده کنیم، می‌توانیم واردات موز را به صفر برسانیم و 600 میلیون دلار در این زمینه صرفه‌جویی کنیم.
* ظرفیت تولید یک‌میلیون تن محصولات شیلاتی
طبق آخرین آمارها، 25 هزار صیاد در سواحل مکران مشغول به کار هستند و این منطقه تامین ۷۰ درصد صید صنعتی و تجاری کشور را عهده‌دار است. به دلیل نزدیکی به خط استوا و آب‎‌وهوای مطلوب، به گواه بسیاری از کارشناسان شیلاتی، این منطقه بهشت آبزی‌پروری ایران به شمار می‌رود. کارشناسان حتی گفته‌اند به خاطر آب‌وهوای مکران، در این منطقه 8 ماه از سال را می‌توان میگو پرورش داد که در جهان کم‌نظیر است. به همین دلیل در برنامه 5 ‌ساله اول توسعه مکران هم ظرفیت‌های تولید محصولات شیلاتی (انواع ماهی، میگو، خوراک دام و طیور و....) در نظر گرفته شده و برآورد شده میزان تولید این محصولات می‌تواند تا سالانه یک ‌میلیون تن باشد.
همان‌طور که اشاره شد ذی‌نفع اول توسعه مکران مردم بومی هستند که هم‌اینک در این منطقه ساکن هستند. باید به این مهم اذعان داشت که شرایط کنونی مکران نارسایی‌هایی دارد و اقدام جهادی برای توسعه آن مورد تاکید تمام حاکمیت است. 
از سوی دیگر گروه‌های مختلف مذهبی - قومیتی در سراسر ایران بدون هیچ محدودیتی و در کمال مودت در حال فعالیت هستند و هیچ‌گاه شاهد آن نبوده‌ایم که اهل تسنن یا اقوام از سمت دولت یا حاکمیت تحت فشار قرار گیرند.  
البته این موضوع را باید در نظر داشت که هیچ کدام از اسناد بالادستی توسعه مکران تاکید بر تغییر الگوی قومیتی یا مذهبی مکران ندارد و برجسته کردن این موضوعات تخیلات تروریست‌هایی است که از تل‌آویو هدایت می‌شود. آنچه برای این تروریست‌ها گران و آزاردهنده است، متصور شدن ایران قوی و قدرتمند است.
***
حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان
هفته دوم فرورین‌ماه بود که خبر ترور مهندسان چینی در مرز پاکستان و ایران از سوی رسانه‌های محلی اعلام شد. با وجود اینکه هیچ گروهی مسؤولیت این اقدام تروریستی را برعهده نگرفته، آنچه پیداست گروهی به دنبال ناامن کردن مرز ایران و پاکستان هستند.
شبکه جیو نیوز پاکستان در این باره نوشت: «یک مهاجم انتحاری در منطقه «شانگلا» واقع در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب این کشور خودروی حامل مهندسان چینی را هدف قرار داد. در این عملیات تروریستی 5 مهندس چینی و یک تبعه پاکستان کشته شدند».
این رسانه پاکستانی در ادامه گزارش خود آورده است: «معاون فرمانده پلیس ایالت خیبرپختونخوا به رسانه‌ها گفت: خودروی مهندسان چینی از شهر اسلام‌آباد عازم منطقه «داسو» جایی که طرح‌های زیرساختی و انرژی زیر نظر چین در دست احداث است، بود».
رویترز نیز در گزارشی در این رابطه نوشت: «در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله ۵ شهروند چینی در حمله انتحاری به خودروی حامل مهندسان چینی که در حال کار روی پروژه احداث یک سد در شمال غرب پاکستان هستند، سفارت پکن در اسلام‌آباد از شهروندان خود خواست تا تدابیر امنیتی را افزایش دهند.
این سومین حمله انتحاری ظرف یک هفته به منافع چین در این کشور واقع در جنوب آسیا محسوب می‌شود. ۲ حمله نخست به ترتیب به یک پایگاه هوایی نیروی دریایی پاکستان و بندری راهبردی در جنوب غربی استان بلوچستان انجام شد؛ بندری که چینی‌ها در آن در حال احداث پروژه‌های زیرساختی به ارزش میلیاردها دلار هستند».
******
صهیونیست‌ها از بیم پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری تهران به حالت آماده‌باش درآمدند
اسرائیل در وحشت انتقام
گروه بین‌الملل: چگونگی واکنش تهران به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و به شهادت رساندن جمعی از مستشاران نظامی ایران در سوریه باعث ایجاد وحشت بسیاری در بین سران رژیم صهیونیستی و همچنین شهرک‌نشین‌های این رژیم شده است، به حدی که اسرائیل به حالت آماده‌باش درآمده است. 
رسانه‌های عبری گزارش کردند رژیم صهیونیستی دیروز همزمان با روز جهانی قدس، از بیم حمله تلافی‌جویانه ایران یا حزب‌الله لبنان، وضعیت هشدار را به اوج رساند. رژیم صهیونیستی به دلیل ترس از پاسخ ایران به حمله تروریستی علیه بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، در نگرانی به ‌سر می‌برد.
روزنامه یدیعوت آحارانوت اذعان کرد ایران اگرچه هنوز یک پهپاد هم در واکنش به هدف قرار دادن کنسولگری خود ارسال نکرده اما در جنگ روانی دستاوردی را رقم‌ زده است. این روزنامه در گزارشی به قلم «یوسی یهوشع» تحلیلگر امور نظامی خود فاش کرد فضای ترس و وحشت بر اراضی اشغالی حاکم است، زیرا «اسرائیلی‌ها سردرگم هستند آیا ابتدا باید به شبکه‌های مواد غذایی حمله کنند یا دستگاه‌های خودپرداز».
تحلیلگر اسرائیلی با اشاره به شتاب شهرک‌نشینان برای خرید ژنراتور از ترس قطع برق برای دوره‌های طولانی در صورت گسترش جنگ، افزود: «فروشندگان ژنراتور سود خوبی به جیب می‌زنند».
این روزنامه درباره ترس و واهمه شهرک‌نشینان افزود: آنها شروع به اعمال فشار به مقامات محلی برای باز کردن پناهگاه‌ها کرده‌اند. این روزنامه همچنین تاکید می‌کند تهران در واکنش به هدف قرار دادن کنسولگری خود نظاره‌گر و بی‌تفاوت نخواهد ماند. یدیعوت آحارانوت توضیح داد ترس شهرک‌نشینان ناشی از این واقعیت است که واحد اطلاعاتی ارتش صهیونیستی از بدترین بحران در تاریخ خود رنج می‌برد. این روزنامه ادامه داد: پس از ارزیابی نادرست درباره حمله گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، اعتماد شهروندان به واحد اطلاعاتی کاملا از  دست رفته است.
در همین ارتباط «عمیت ساعر» رئیس تیپ تحقیقات در سازمان اطلاعات نظامی ارتش رژیم اسرائیل (امان) پنجشنبه با برعهده گرفتن مسؤولیت شکست اطلاعاتی این رژیم در حمله حماس در روز ۷ اکتبر، از سمت خود استعفا کرد. طبق گزارش خبرگزاری سما، این دومین استعفا در تیپ تحقیقاتی امان طی چند ماه اخیر است. رسانه‌های اسرائیلی تصریح کردند سرتیپ ساعر عالی‌ترین افسر صهیونیستی است که تاکنون در بین مسؤولان شکست‌ها و ناکامی‌ها در جنگ غزه به ماموریت خود پایان داده است. در این میان طی روزهای گذشته خبری منتشر شد که اسرائیل به برخی سفارتخانه‌های خود دستور تخلیه داده است. 7 سفارتخانه رژیم صهیونیستی از بیم واکنش ایران به هدف قرار گرفتن ساختمان کنسولی این کشور در دمشق، تخلیه شده است. در همین رابطه، روزنامه یدیعوت آحارانوت گزارش داد سفارتخانه‌های اسرائیل در کشورهای بحرین، مصر، اردن، مراکش و ترکیه تخلیه شده است. رژیم صهیونیستی روز دوشنبه ساختمان کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جنوب غرب دمشق را مورد حمله هوایی قرار داد که در نتیجه آن، بخشی از ساختمان کنسولی سفارت و اقامتگاه سفیر تخریب شد.
وب‌سایت اسرائیلی واللا نیز روز پنجشنبه گزارش داد «اسرائیلی‌ها بعد از تهدید ایران به انتقام به سمت فروشگاه‌ها هجوم آورده و در حال ذخیره مواد اساسی مورد نیاز خود هستند». طبق گزارش این رسانه، ساکنان اراضی اشغالی فلسطین در سراسر این منطقه در حال ذخیره کردن کالاهای اساسی از جمله آب و غذاهای کنسروشده هستند. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل دیروز در یک نشست خبری برای کاستن از هراس اسرائیلی‌ها گفت: «نیازی به خرید ژنراتور، ذخیره غذا و برداشت پول از عابربانک‌ها توسط اسرائیلی‌ها نیست». وی اضافه کرد: «در صورتی که تغییری در وضعیت ایجاد شود، به صورت رسمی و فوری آن را اعلام خواهیم کرد».
همچنین آلوم دیوید، خبرنگار صهیونیست طی پیامی در فضای مجازی نوشت محافل امنیتی و نظامی اسرائیل هر آن منتظر آغاز شلیک موشک از داخل خاک ایران به سوی اسرائیل هستند. سیما شاین، از مسؤولان سابق موساد نیز در واکنش به اقدام وحشیانه رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در شهر دمشق، اخیرا گفت: ایران از توانایی لازم برای پاسخ و وارد کردن ضربه‌ای دردآور به اسرائیل از طریق طراحی یک عملیات بزرگ برخوردار است: توصیه می‌کنم قدرت ایران را دست‌کم نگیرید. از سوی دیگر پیام عبری توئیتر رهبر معظم انقلاب برای صهیونیست‌ها بسیار مهم بود. در پیامی که در صفحه رسمی رهبر انقلاب در شبکه اجتماعی ایکس به زبان عبری منتشر شد، آمده است: به یاری خداوند، صهیونیست‌ها را از جنایت تجاوز به کنسولگری ایران در دمشق پشیمان خواهیم کرد.
از سوی دیگر، تارنمای صهیونیستی واللا گزارش داد مقام‌های منطقه «غوش دان» در مرکز فلسطین اشغالی، از ترس حمله تلافی‌جویانه ایران، باز کردن پناهگاه‌ها را برای صهیونیست‌ها بررسی می‌کنند. از سوی دیگر، عاموس یادلین، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی گفته است: ایران می‌تواند اسرائیل را با موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک یا پهپاد هدف قرار دهد. وی با بیان اینکه ایران در کوتاه‌مدت پاسخ خواهد داد، گفت: من اصلا تعجب نمی‌کنم اگر ایران ما را از داخل خاک خود بمباران کند. از سوی دیگر مقامات اسرائیلی به وبگاه آمریکایی آکسیوس گفتند: اسرائیل به ایالات متحده گفته اگر ایران به تلافی حمله مرگبار اخیر اسرائیل به سوریه حمله‌ای را از خاک خود علیه اسرائیل انجام دهد، با واکنش شدید اسرائیل مواجه خواهد شد و درگیری کنونی را به سطح دیگری خواهد برد. بنا بر این گزارش، مقامات ایرانی علنا تهدید کرده‌اند اقدام اسرائیل را به خاطر حمله‌ای که منجر به کشته شدن یک مقام ارشد نظامی ایرانی شد، تلافی خواهند کرد. مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند دولت بایدن و دولت اسرائیل بسیار نگرانند ایران برای یک حمله قریب‌الوقوع آماده شده باشد.
  بنا به نوشته اکسیوس، «نیروهای نیابتی» ایران در لبنان، سوریه، عراق و غزه به اسرائیل حمله کرده‌اند اما تاکنون حمله‌ای از خاک ایران به اسرائیل انجام نشده است. حمله مستقیم ایران به اسرائیل بی‌سابقه خواهد بود و می‌تواند به جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه منجر شود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل گفت: ایران سال‌هاست علیه اسرائیل «هم مستقیم و هم از طریق نیروهای نیابتی‌اش عمل می‌کند، بنابراین اسرائیل علیه ایران و نیروهای نیابتی‌اش، هم به صورت تهاجمی و هم به صورت تدافعی عمل می‌کند». وی گفت: «ما می‌دانیم چگونه از خود دفاع کنیم و هر کس به ما آسیب می‌زند یا قصد آسیب رساندن به ما را دارد، ما به او آسیب خواهیم رساند». جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در تماس روز پنجشنبه خود درباره تهدیدات عمومی ایران علیه اسرائیل گفت‌و‌گو کردند. کاخ سفید اعلام کرد: پرزیدنت بایدن به صراحت گفته ایالات متحده قویا از اسرائیل در مواجهه با این تهدیدات حمایت می‌کند.
از سویی شبکه خبری الجزیره چهارشنبه‌شب گزارش داد ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: به عنوان بخشی از ارزیابی وضعیت ارتش، تصمیم به تقویت و جذب سربازان ذخیره در سامانه‌های پدافند هوایی گرفته شد. در همین راستا، منابع عبری به «اوج هوشیاری پس از تهدیدات ایران» و «برآورد دستگاه‌های امنیتی مبنی بر اینکه ایران از طریق سازمان‌های نیابتی خود به حمله به کنسولگری پاسخ خواهد داد» اشاره کردند. شبکه دولتی کان اسرائیل نیز نوشت: سیستم امنیتی و ارتش اسرائیل برای آخر هفته در حالت آماده‌باش هستند. این در سایه تهدید مستقیم ایران به انتقام پس از ترور ژنرال محمدرضا زاهدی، یکی از اعضای ارشد سپاه پاسداران در اوایل هفته جاری در حمله به اسرائیل در سوریه است. سناریو‌هایی که سیستم امنیتی برای آنها آماده می‌شود از این قرار است:
- تلاش شبه‌نظامیان شیعه مستقر در لبنان، سوریه، عراق و یمن برای حمله به اسرائیل با شلیک موشک، پهپاد و راکت.
- تلاش ایران برای شلیک مستقیم موشک‌های بالستیک به سمت اسرائیل از فاصله بیش از هزار کیلومتری
- تلاش گروه‌ها برای نفوذ به اسرائیل از مرز‌های نزدیک آن.
همچنین «جان کربی» سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در پی گفت‌وگوی تلفنی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد: اگر شاهد تغییر سیاست‌های اسرائیل نباشیم، رویکرد ما تغییر خواهد کرد. سخنگوی دولت بایدن ادامه داد: سیاست ما در مقابل غزه بر اساس تغییراتی خواهد بود که اسرائیل  انجام می‌دهد. ما خواهان موافقت اسرائیل با ورود قابل توجه کمک به غزه و بازگشایی نقاط مرزی بیشتر در روز‌های آینده هستیم.
کاخ سفید تصریح کرد: بایدن نیاز اسرائیل را برای اعلام و اجرای یک سری اقدامات مشخص و قابل اندازه‌گیری برای رسیدگی به آسیب‌ها به غیرنظامیان، رنج‌های بشردوستانه و ایمنی امدادگران را به صراحت بیان کرد. وی تصریح کرد سیاست آمریکا در قبال غزه با ارزیابی ما از اقدام فوری اسرائیل در قبال این موضوعات تعیین خواهد شد.  به گفته کاخ سفید «بایدن تاکید کرد آتش‌بس فوری برای تثبیت و بهبود وضعیت انسانی و حفاظت از غیرنظامیان بی‌گناه ضروری است و از نخست‌وزیر اسرائیل خواست به مذاکره‌کنندگان خود اجازه دهد بدون تاخیر توافقی را برای آزادی اسرا منعقد کنند». کاخ سفید ادامه داد: «۲ مقام همچنین درباره تهدیدات عمومی ایران علیه اسرائیل و شهروندان اسرائیل گفت‌وگو کردند. بایدن تصریح کرد آمریکا قاطعانه از اسرائیل در مواجهه با این تهدیدات حمایت می‌کند». این، نخستین گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو پس از حمله هوایی مرگبار اسرائیل است که منجر به کشته شدن 7 امدادگر سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» شد. همچنین این گفت‌وگو پس از حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه انجام می‌شود که منجر به شهادت 2 نفر از مستشاران ارشد نظامی ایران و ۵ افسر همراه آنان شد. یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: پس از این حمله، بایدن «عصبانی» و «به طور فزاینده‌ای ناراضی» است. یک مقام دیگر آمریکایی نیز گفت بایدن قرار است همه این موارد را در گفت‌وگوی تلفنی خود به نتانیاهو بگوید.
***
وزارت جنگ اسرائیل هک شد
یک گروه هکری روز پنجشنبه با انتشار اسناد و اطلاعاتی اعلام کرد به سامانه‌های وزارت جنگ اسرائیل نفوذ کرده است. این گروه هکری که با نامNethunter خود را معرفی کرده است، در کانال تلگرامی به آدرس t.me/Nethunt3r اعلام کرد موفق به دستیابی به زیرساخت‌های وزارت جنگ  اسرائیل شده است. این گروه برای اثبات ادعای خود فیلم نفوذ به سامانه‌ها و شبکه‌های داخلی وزارت جنگ صهیونیست‌ها را هم منتشر کرد. این گروه همچنین گفته  به اسناد محرمانه‌ این وزارتخانه از جمله برخی نقشه‌های ساخت ابزارهای جنگی، سلاح و قطعات تجهیزات نظامی و حتی اسناد مرتبط با سامانه پدافندی گنبد آهنین نیز دست یافته است. دسترسی به اسناد شرکت‌های داخلی و خارجی که با این وزارتخانه همکاری می‌کنند نیز بخش دیگری از اطلاعات افشا شده‌ این گروه است. از سویی هکرهای حنظله نیز اعلام کردند شرکت ArrowNet بازوی فنی یگان ۸۲۰۰ اسرائیل را هک کرده‌اند و اطلاعاتی درباره صاحب این شرکت که هیچ عکسی از آن در وب پیدا نمی‌شود، افشا خواهند کرد. حنظله تصاویر و اطلاعات جدیدی را از مدیر جنایتکار این شرکت و همسر کودک‌کش او منتشر کرده است.
******
روایت قابل تأمل معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور از پیام ایران به آمریکا
کنار بکش تا نخوری!
آمریکا در پاسخ از ایران درخواست کرد اهداف آمریکایی را نزند
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار متنی در شبکه ایکس، محتوای پیام مکتوب جمهوری اسلامی ایران به کاخ سفید را در رابطه با هشدار درباره پاسخ سخت به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق بازتاب داد.  محمد جمشیدی نوشت: «جمهوری اسلامی ایران در پیامی مکتوب به آمریکا هشدار داد در دام نتانیاهو نیفتد: کنار بکش تا ضربه نخوری». به نوشته او «در پاسخ، آمریکا از ایران درخواست کرد اهداف آمریکایی را 
نزند».  پیش از این وزیر امور خارجه در پی حمله جنایتکارانه دوشنبه گذشته رژیم اسرائیل به ساختمان نمایندگی دیپلماتیک کشورمان در  پایتخت سوریه که به شهادت چند تن از مستشاران رسمی نظامی در این کشور منجر شد، از احضار کاردار سفارت سوییس در تهران به وزارت امور خارجه خبر داده بود. حسین امیرعبداللهیان گفته بود پیام مهمی به دولت آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شده و خواستار پاسخگویی دولت ایالات متحده شده بود.

 


Page Generated in 0/0063 sec