printlogo


کد خبر: 278458تاریخ: 1403/1/19 00:00
دور دنیا

آغاز مذاکره آتش‌بس جنگ غزه
یک منبع آگاه در رهبری جنبش حماس روز گذشته با اعلام این خبر که یک هیات از این جنبش با هدف ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس امروز عازم قاهره می‌شود، از شروط اسماعیل هنیه برای آغاز این مذاکرات خبر داد. این منبع در گفت‌وگو با الجزیره افزود: پس از دعوت مصر برای بررسی تحولات مربوط به آتش‌بس در غزه، هنیه تماس‌های متعددی طی ساعات اخیر با میانجی‌گران برقرار و به آنها تاکید کرده دور جدید مذاکرات باید «بر اساس اصل آتش‌بس دائم، عقب‌نشینی کامل رژیم اشغالگر و بازگشت بدون شرط آوارگان» باشد. ۲ روز پیش بود که اسامه حمدان از مقامات ارشد حماس در یک نشست خبری در بیروت گفت با وجود انعطاف‌پذیری این جنبش، هیچ پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس انجام نشده است. حماس موضع خود درباره این مذاکرات را از 14 مارس گذشته به میانجی‌گران ابلاغ کرده و همچنان به اصولش در این باره پایبند خواهد ماند. وی افزود: پس از دور اخیر مذاکرات در قاهره، کابینه رژیم صهیونیستی همچنان به تعلل و طفره‌ رفتن ادامه می‌دهد و این امر موجب می‌شود مذاکرات «در یک دور باطل» ادامه یابد. صبح دیروز نیز یک منبع آگاه در رهبری مقاومت فلسطین اعلام کرد بزودی یک هیات از حماس به قاهره سفر خواهد کرد و پس از ورود این هیات به مصر، مذاکرات مربوط به آتش‌بس در غزه از سر گرفته خواهد شد. این منبع در گفت‌وگو با شبکه المیادین با تایید فشارها از جانب ایالات متحده آمریکا علیه میانجی‌گران مصری و قطری برای برقراری آتش‌بس در غزه، گفت با وجود چند بار شکست مذاکرات آتش‌بس، بار دیگر این روند در قاهره آزموده خواهد شد.
***
حمله مقاومت عراق به پالایشگاه‌های رژیم صهیونیستی
مقاومت اسلامی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد بامداد روز شنبه پالایشگاه‌های نفت در بندر اشغالی حیفا را با پهپاد هدف قرار داده است. این دومین حمله مقاومت عراق به این بندر طی یک هفته اخیر است. مقاومت اسلامی عراق هفته گذشته فرودگاه بین‌المللی حیفا را هدف قرار داده بود. در بیانیه مقاومت عراق آمده است: ما بر تداوم حمله به مراکز و مواضع دشمنان در راستای تکمیل مرحله دوم عملیات مقابله با اشغالگران و کمک به برادرانمان در غزه در پاسخ به جنایت‌های صهیونیست‌ها در حق غیرنظامیان فلسطین تأکید داریم. مقاومت عراق اعلام کرد هدف نظامی مهمی را نیز در جولان اشغالی سوریه هدف قرار داده است.
***
پیشنهاد روسیه برای تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد، تأکید کرد اعضای شورای امنیت باید درباره وضع تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل به‌دلیل نقض قطعنامه‌های این سازمان به توافق برسند. به ‌گفته وی، طرف اسرائیلی به الزامات قطعنامه‌های اخیرا تصویب ‌شده شورای امنیت سازمان ملل که مستلزم آتش‌بس فوری و همچنین تضمین دسترسی بدون مانع کمک‌های انسان‌دوستانه به ساکنان نوار غزه و ایجاد حداقل شرایط لازم برای فعالیت آژانس‌های بشردوستانه است، عمل نمی‌کند. نبنزیا در نشست بامداد دیروز (شنبه) شورای امنیت افزود: ما در این زمینه معتقدیم اعضای شورا باید درباره اقداماتی که باید علیه طرف اسرائیلی به ‌دلیل چنین بی‌احترامی آشکاری که نسبت به تصمیمات شورای امنیت و منشور ملل متحد اتخاذ می‌شود، به توافق دست یابند. به ‌عقیده وی، چنین اقداماتی می‌تواند برای مثال شامل تحریم‌های تسلیحاتی و دیگر انواع تحریم‌ها باشد. دیپلمات روس یادآور شد: وضعیت انسانی در نوار غزه همچنان رو به وخامت است. برای جلوگیری از آخرالزمان انسانی، «آتش‌بس واقعی» و رعایت تمام قوانین بین‌المللی ضروری است. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تأکید کرد: این تنها راه جلوگیری از فجایع جدید است. پیش از این، در اواخر ماه مارس، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، فرانچسکا آلبانیز گفته بود:  پس از 5 ماه نظارت و تجزیه و تحلیل اقدامات اسرائیل در نوار غزه، «مبنای منطقی وجود دارد که باور کنیم اسرائیل مرتکب جنایت نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها شده است».
***
افشای هویت یک فرمانده مخفی ارتش رژیم صهیونیستی
هویت فرمانده یگان 8200 ارتش اسرائیل که یکی از اصلی‌ترین یگان‌های شنود، جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی است، افشا شد. این برای اولین‌بار است که هویت فرمانده این یگان در حین خدمت افشا می‌شود. روزنامه گاردین انگلیس ادعا کرد توانسته است هویت فرمانده یگان 8200 ارتش رژیم صهیونیستی را از روی کتابی که قبلا با نام مستعار ys درباره هوش مصنوعی نوشته شده است، فاش کند. گفته شده است نام این فرمانده صهیونیست، سرتیپ «یوسی شرئیل» است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی رخنه به اطلاعات یگان 8200 و افشای اطلاعاتی در رابطه با فرمانده این یگان را به‌شکل ضمنی مورد تأیید قرار داد.
***
خروج ناوشکن دانمارک از دریای سرخ از ترس یمن
منابع رسانه‌ای از خروج ناوشکن دانمارک از دریای سرخ به دلیل آسیب وارد شده به آن در نتیجه حملات ارتش یمن خبر دادند. روزنامه الاخبار در این باره گزارش داد: در نتیجه تشدید حملات نیروهای ارتش یمن به کشتی‌های نظامی متخاصم خارجی در دریای سرخ، دانمارک سرانجام حدود یک ماه پس از مشارکت ناوشکن «ایو هاتفیلد» در ائتلاف موسوم به «نگهبان رفاه» به رهبری آمریکا، این ناوشکن را از منطقه درگیری در نزدیکی تنگه باب‌المندب خارج کرد. دانمارک مدعی شده است این ناوشکن به دلیل نقص فنی از منطقه خارج شده است. منابع نظامی وابسته به ارتش یمن در واکنش به این ادعای دانمارک به الاخبار اعلام کردند این ناوشکن که عملیات خود را چهارم فوریه در دریای سرخ در کنار ناو آمریکایی «یواس‌اس کارنی» در نزدیکی باب‌المندب آغاز کرد، حدود یک هفته پس از آغاز عملیات خود با چند حمله از سوی نیروی دریایی یمن مواجه شد.

Page Generated in 0/0054 sec