printlogo


کد خبر: 278468تاریخ: 1403/1/19 00:00
اخبار

رشد 4.7 درصدی اهدای خون در کشور
در سالی که گذشت شاخص اهدای خون کشور نزدیک به ۵ درصد رشد داشت و در کل کشور ۲ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۷ واحد خون اهدا شد. دکتر بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار کرد: طی سال گذشته استان تهران با بیش از ۱۶ درصد بیشترین مشارکت را در تامین خون کشور داشته است و پس از آن استان فارس با بیش از ۷ درصد و استان خراسان رضوی با نزدیک به ۷ درصد بیشترین سهم را در تامین خون کشور عهده‌دار شدند. وی افزود: در سالی که گذشت استان لرستان با رشد بیش از ۲۲ درصدی اهدای خون بیشترین افزایش را به خود اختصاص داد و استان‌های خراسان شمالی با بیش از ۱۶ درصد رشد و استان کهگیلویه‌وبویراحمد با نزدیک به ۱۳ درصد رشد اهدای خون در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند. سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۲ هزار و ۸۰۷ واحد خون توسط بانوان کشور به بیماران اهدا شد که این آمار نسبت به سال 1401 اندکی افزایش داشته است. حاجی‌بیگی خاطرنشان کرد: مشارکت بانوان در امر نجات‌بخش اهدای خون در کشورمان کمتر از حد انتظار است و در کشورهای پیشرفته دنیا که شاخص اهدای خون ما نزدیک به آنهاست این شاخص حدود ۵۰ درصد است.
***
هشدار نسبت به کلاهبرداری در پوشش پرداخت فطریه و کفاره
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نسبت به احتمال افزایش فعالیت کلاهبرداران در ایام عید سعید فطر در پوشش پرداخت فطریه، زکات، کفاره و... هشدار داد. سرهنگ داوود معظمی‌گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: کلاهبرداران و مجرمان سایبری از هر فرصتی برای سوء‌استفاده و کلاهبرداری از مردم بهره می‌برند و گرچه پلیس فتا نیز به صورت مستمر با آنان برخورد کرده و عرصه را برای اقدامات مجرمانه این افراد ناامن کرده است اما آگاهی مردم نیز عامل مهمی در ناکام گذاشتن این افراد است. یکی از این مناسبت‌ها که احتمال سوءاستفاده از مردم در آن وجود دارد، عید فطر است. وی با اشاره به نزدیکی ایام عید سعید فطر اظهار کرد: در هر مناسبتی این نگرانی وجود دارد که افراد سودجو و فرصت‌طلب در بستر فضای مجازی فعالیت خود را افزایش دهند و با عناوین مختلفی در پوشش پرداخت فطریه، کفاره و... از شهروندان سوءاستفاده کنند. معظمی‌گودرزی با اشاره به اینکه شهروندان به هیچ عنوان نباید برای پرداخت فطریه و کفاره به افراد ناشناس اعتماد کنند، گفت: مردم باید این امورات را از طریق راه‌های شناخته شده و معتبر انجام دهند. ممکن است افراد سودجو با طراحی سایت‌های جعلی کاربران را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و به بهانه پرداخت فطریه، کفاره و... اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی و خالی کردن حساب بانکی آنان کنند.
***
احراز هویت غیرحضوری با سامانه هویت دیجیتال ایرانیان
رئیس سازمان ثبت احوال کشور بر ظرفیت‌های سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان و ایجاد بستر مناسب توسط این سامانه مبتنی بر اینترنت برای بخش خصوصی تأکید کرد. هاشم کارگر در تشریح سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان گفت: موضوع احراز هویت توسط سازمان ثبت احوال در کشور انجام می‌شود. سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان نیز اقدام بزرگی بود که با هدف گسترش احراز هویت بویژه در بخش‌های خصوصی مدنظر قرار گرفت و آغاز به کار کرد. وی افزود: بی‌تردید این بستر جایگزین تمام سیستم‌هایی می‌شود که در حال حاضر در حوزه احراز هویت فعال است. در حقیقت این بستر یک بستر امن برای احراز هویت و مبتنی بر اینترنت است، یعنی در بستر اینترنت این کار انجام می‌شود که برای نخستین بار در کشور به صورت فراگیر انجام می‌شود. کارگر ادامه داد: بحث احراز هویت غیرحضوری توسط سامانه هویت دیجیتال ایرانیان برای نخستین بار در سازمان ثبت احوال انجام می‌شود که می‌تواند مورد استفاده دستگاه‌های گوناگون قرار گیرد. رئیس سازمان ثبت احوال کشور تأکید کرد: سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان به بخش‌های خصوصی این امکان را می‌دهد که به راحتی احراز هویت کنند و بستر مناسبی را برای ارائه خدمات فراهم می‌کند و کسانی که خدمات دریافت می‌کنند، می‌توانند اطمینان داشته باشند که اطلاعات آنها محفوظ می‌ماند و مورد سوءاستفاده قرار نمی‌گیرد.

Page Generated in 0/0065 sec