printlogo


کد خبر: 279460تاریخ: 1403/1/20 00:00
چگونه استقلال در نخستین بازی سال جدید 2 امتیاز در آزادی جا گذاشت؟
سد مسی

عبدالله دارابی: طرفداران استقلال توقع داشتند نخستین بازی تیم‌شان در سال جدید با برد شیرین خانگی و انتقام بازی جام حذفی از مس رفسنجان توأم شود اما تیم متحول شده مس، مانع تحقق توقعات‌شان شد. نویدکیا پس از کنار زدن استقلال در جام حذفی، این بار در لیگ برتر و در ورزشگاه آزادی تهران، سد راه استقلال شد. محرم جام حذفی را از استقلال گرفت و شاید با این تساوی زمینه‌ساز از دست رفتن لیگ برتر برای آنها نیز شود، هرچند هنوز 8 بازی باقی مانده و حرف زدن در این مورد کمی زود است. 
2 گل زودهنگام بازیکنان مس در ابتدای هر 2 نیمه، نشان از کاربلدی، زیرکی و آنالیز درست نویدکیا و دستیارانش داشت؛ هر چند اشتباهات فردی استقلالی‌ها نیز در آن دخیل بود. بازیکنان باانگیزه مس، با تمرکز بیشتر بر سمت راست دفاعی آبی‌پوشان، حملات خطرناکی را روی دروازه حسینی پایه‌ریزی کردند و از همین منطقه هم زهر خود را به صدرنشین ریختند. زجرآورترین موضوع برای هواداران استقلال  گلزنی و گل‌سازی سجاد شهباززاده برابر تیم محبوب‌شان بود؛ مهاجمی که سال قبل تبدیل به یک «گل‌نزن تمام‌عیار» برای استقلال و سوهان روح و روان همین تماشاگران شده بود. در آن سو، استقلال که در این دیدار بازی هجومی را سرلوحه کارش قرار داده بود، فرصت‌های گلزنی متعددی را به دست آورد که فقط 2 تای آنها منجر به گل شد، آن هم در جواب 2 گل میهمان رفسنجانی‌اش! البته یک توپ استقلالی‌ها روی ضربه فخرالدینی از روی خط دروازه مس به شکل کاملا مشکوک بیرون کشیده شد که به زعم کمک‌داور همه توپ از همه خط عبور نکرده بود. 
در این بازی شاگردان نکونام به شوتزنی رو آورده بودند که حربه کاملا درستی نیز بود، اگرچه هیچ‌کدام از آن شوت‌های دیدنی و خطرناک راه به دروازه لک نبرد ولی ادامه آن می‌توانست گره بازی را برای‌شان بگشاید اما دقایق پایانی و نیاز به گل و استرس ناشی از آن مجددا شاگردان نکونام را به ارسال‌های بلند سوق ‌داد که ثمری نداشت و البته ۳ تعویض پایانی استقلالی‌ها هم در این روند بدون نتیجه، بی‌تاثیر نبود. 
کار شاگردان محرم نویدکیا در تهران، کار کوچکی نبود که شاید در روزهای پایانی و در تعیین قهرمان، نقش برجسته‌تری نیز بیابد؛ تیمی که با مربی جوان و کاربلدش حال و روز متفاوتی پیدا کرده است. از سویی این پرسش مطرح می‌شود: استقلال که می‌تواند زیبا بازی کند و به گل هم برسد، چرا خودش را اسیر بازی‌های بسته و کسالت‌بار می‌کند؟ لابد عده‌ای در جواب خواهند گفت «هجومی بازی کردن به قیمت از دست دادن2 یا ۳  امتیاز تمام می‌شود مثل بازی با مس» که اتفاقا استدلال نابجایی است، چرا که در این بازی استقلال از غفلت تیمی، اشتباهات فردی (مربی و بازیکن) و ضعف دفاع خود متحمل ضربه شد، نه رو آوردن به فوتبال هجومی. مسلما رفع این نواقص در کنار فوتبال هجومی و منطقی، می‌تواند استقلال برنده‌تری را به مصاف رقبا بفرستد. 
* واکنش تند نکونام
جواد نکونام با انتشار یک استوری در صفحه شخصی خود به داوری دیدار با مس اعتراض کرد. استقلال نتوانست از فرصت میزبانی در استادیوم آزادی استفاده کند. آبی‌پوشان طی نخستین بازی خود در سال جدید و مقابل دیدگان بیش از ۲۰ هزار تماشاگر، مقابل مس رفسنجان با نتیجه تساوی 2 - 2 متوقف شدند تا 2 امتیاز حساس از دست این تیم برود. در دقایق پایانی بازی و روی حرکت میلاد فخرالدینی، صحنه‌ای جنجالی در استادیوم آزادی رخ داد؛ جایی که ضربه این بازیکن توسط نژادمهدی از درون دروازه برگردانده شد. آبی‌ها اعتقاد دارند شوت فخرالدینی به طور کامل از خط دروازه عبور کرده و کمک‌داور در این صحنه مرتکب اشتباه شده است تا استقلال نتواند برنده از زمین خارج شود. 
در سمت مقابل نیز بازیکنان مس با ادعای آبی‌ها مخالفت دارند و معتقدند نژاد‌مهدی پیش از عبور کامل توپ از خط دروازه، توانسته است توپ را برگرداند. نکته جالب اینکه در هیچ‌کدام از تصاویر تلویزیونی نمی‌توان با قاطعیت گفت آیا توپ میلاد فخرالدینی از خط رد شده یا خیر. 
دقایقی پس از پایان بازی، ویدئویی از جایگاه تماشاگران استقلال منتشر شد که از زاویه پشت کمک‌داور در حال فیلمبرداری از موقعیت تیمش است؛ جایی که می‌توان گفت زاویه فیلمبرداری شده حتی بهتر از تصاویر تلویزیونی بر این صحنه اشراف دارد، با این حال حتی در این ویدئو نیز قطعیت عبور یا عدم عبور توپ از خط دروازه کامل مشخص نیست. با این حال، این ویدئو هم توسط رسانه رسمی استقلال و هم سرمربی این تیم منتشر شده است. جواد نکونام ویدئوی این صحنه جنجالی را در صفحه شخصی خود منتشر کرده است. او در این استوری نوشته است: «دیگه نمیشه با همه چیز جنگید؛ دشمنی با استقلال شروع شد». نکونام مدت‌هاست در نشست‌های قبل و بعد از بازی استقلال شرکت نمی‌کند و این جزو معدود واکنش‌های او طی ماه‌های اخیر بوده است. سرمربی استقلال به وضوح نسبت به داوری دیدار تیمش مقابل مس معترض است و هم در جریان بازی و هم بعد از اتمام نیمه‌های اول و دوم، این موضوع را به گوش بیژن حیدری رساند.

Page Generated in 0/0069 sec