printlogo


کد خبر: 279471تاریخ: 1403/1/20 00:00
تلاش برای تثبیت قیمت‌ اقلام خوراکی با کالابرگ

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم به شمار می‌رود که در راستای کاهش فاصله طبقاتی، مبارزه با فقر و تامین امنیت غذایی مردم به اجرا درآمد. کالابرگ الکترونیک به منظور افزایش رفاه و توانمندسازی خانوارها و دهک‌های ضعیف کم‌درآمدی عملیاتی شد تا نشان دهد دولت سیزدهم در کنار اجرای دیگر طرح‌های اقتصادی، نگاه ویژه‌ای به سفره مردم و معیشت خانوارها دارد.
اجرای این طرح در شرایطی که حذف ارز ترجیحی به عنوان جراحی بزرگ اقتصادی در دستور کار قرار گرفت، یکی از دغدغه‌های مهم دولت بود و تلاش کرد از طریق اجرای طرح کالابرگ، ضمن تقویت بنیه اقتصادی مردم، شرایط بهبود وضع معیشت و ارتقای سطح سلامت غذایی مردم را فراهم کند.
طرح کالابرگ الکترونیک که در گام نخست به‌ شکل آزمایشی در چند شهر به مرحله اجرا درآمد و بتدریج با استقبال مردمی روبه‌رو شد، هم‌اکنون خانوارهای دهک یک تا ۷ درآمدی را شامل می‌شود.
به اذعان کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، دولت با اقدامات پیشگیرانه در زمینه مقابله با فقر به سمت توزیع عادلانه منابع و یارانه‌ها گام برداشته و اقدامات حمایتی از دهک‌های ضعیف درآمدی را مدنظر قرار داده است.
در همین راستا هادی ابوی، فعال تعاونی در تشریح ویژگی‌های طرح کالابرگ گفت: این طرح، طرح خوبی است که پیش از این برای اقشار ضعیف و کسانی که به نوعی حقوق‌بگیرند پیشنهاد شد و در شرایط اقتصادی موجود به منظور ثبات قیمت‌ها و پیشگیری از تورم مقطعی و انتظاری کمک‌کننده است، البته دولت این طرح را به آحاد مردم تسری داد و در حال حاضر تا دهک ۷ درآمدی مشمول این طرح قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: با توجه به اجرای طرحی با چنین گستره،‌ نیاز بود اطلاع‌رسانی دقیق و جامعی شود، ضمن آنکه قرار است در این طرح مازاد قیمت‌ها از طریق دادن کالا به مصرف‌کننده واقعی به نوعی جبران شود.
به گفته ابوی، طرح ابتدا دارای اختلالاتی بود و بعضا تخلفاتی هم رخ داد مثلا به کاسبان اعلام کردند دستگاه POS خود را به این طرح متصل کنند ولی به جای آنکه دستگاه‌های مرتبط با سوپرمارکت و مواد غذایی باشند در جای غیرمرتبط با طرح و فرضا تعویض روغنی استفاده شد که خارج از جامعه هدف اولیه بود و موجب غیرفعال کردن یکسری دستگاه‌های POS شد.
وی افزود: در مراحل اولیه کار پرونده‌های تعزیرات شکل گرفت اما بتدریج این اشکالات برطرف شد و بازخورد آن در جامعه بعد از اجرای طرح اکنون مثبت است به نحوی که طرح خود را نشان داده و با اقبال عمومی همراه شده است.
این فعال تعاونی در عین حال استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها و نهادهای مردم‌محور در این طرح را مورد تاکید قرار داد و گفت: پیشنهاد ما این بود که این طرح را به مردم واگذار کنند و اولویت را با شرکت‌های تعاونی بگذارند تا مردم مواد غذایی را از تعاونی‌ها تامین کنند ولی چون طرح عمومی شد دیگر به تعاونی‌های مصرف نرسید.
ابوی درباره استقبال و مشارکت خانوارها از خرید کالابرگ نیز گفت: اگر طرح جا افتاده به دلیل اطلاع‌رسانی‌های خوبی است که طی این مدت در استان‌ها و از درگاه‌های مختلف، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام شده است.
به گفته وی، یکی از مزیت‌های اجرای طرح کالابرگ این است که افراد مواد غذایی مورد نیاز خود را به راحتی و هر نشان و برندی تهیه و خریداری می‌کنند و مهلتی که برای استفاده از یارانه تشویقی گذاشته شده یک ماه است و یارانه تشویقی تا یک ماه اعتبار دارد.
در حال حاضر دریافت کمک معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیک مشمول خانوارهای دهک یک تا ۷ می‌شود. استفاده از یارانه کالابرگ کاملا اختیاری است و ماهانه در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود اما در صورت استفاده از آن، اعتبار مازاد تشویقی به یارانه افراد اضافه می‌شود.
اقلام و کالاهای اساسی پیش‌بینی‌شده در طرح کالابرگ شامل روغن مایع، برنج، شیرکم‌‌چرب، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، پنیر، حبوبات، ماکارونی و قند و شکر است که انتخاب نوع، وزن و برند آنها در اختیار خریدار قرار دارد.

Page Generated in 0/0054 sec