printlogo


کد خبر: 279472تاریخ: 1403/1/20 00:00
اخبار

رشد ۳۹ درصدی صادرات به پاکستان
سال گذشته ۲ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار کالا به پاکستان صادر شد که بیانگر رشد ۳۹ درصدی است. سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره تجارت ایران با پاکستان اظهار کرد: با وجود برخی فراز و نشیب‌ها، با اراده 2 کشور ایران و پاکستان مبنی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی، تجارت غیرنفتی کشورمان با این کشور همسایه جنوب شرقی در سالی که گذشت به 4 میلیون و ۹۳۳ هزار و ۳۸۵ تن کالا به ارزش2 میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۳۹۱ دلار رسید که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد 14.7 درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش همراه بوده است. سیدروح‌الله لطیفی افزود: از این میزان بیش از 4 میلیون و ۳۷۹ هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و ۷۸ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۲۶۱ دلار، سهم صادرات کشورمان به پاکستان بود که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۳۹ درصدی در ارزش داشته است. وی درباره میزان واردات کشورمان از پاکستان هم گفت: واردات ایران از پاکستان در سال ۱۴۰۲ به ۵۵۴ هزار و ۲۵۰ تن کالا، به ارزش ۶۷۳ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۱۳۰ دلار رسید که این میزان نسبت به سال ماقبل کاهش ۲۶ درصدی در وزن و ۳۳ درصدی در ارزش داشته است، که عمده‌ترین دلیل این کاهش، افزایش تولید برنج در کشور و عدم نیاز به واردات این محصول مانند سال‌های قبل از کشورهایی نظیر پاکستان و هند بوده است. سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت تاکید کرد: هدف‌گذاری افزایش سطح تجارت ایران و پاکستان به 5 میلیارد دلار از برنامه‌های مورد علاقه 2 کشور است که گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شده؛ در این مسیر علاوه بر اراده 2 کشور، تلاش تجار، افزایش مرزهای رسمی، اجرایی شدن تصمیمات و تفاهمنامه‌های طرفین بویژه درباره مسائل مرتبط با انرژی و افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی و حمل و نقلی در همین راستا قابل ارزیابی است.
***
بازار برق غرب آسیا در تهران
17 فروردین امسال پس از پیشنهاد ایران به ترکیه برای تشکیل بازار مشترک برق، اردوغان ضمن استقبال از پیشنهاد ایران، برای ابراز آمادگی وزیر انرژی خود را به تهران اعزام کرد. «بحران بی‌برقی پس از تشکیل بازار مشترک برق بین کشورهای اتحادیه اروپایی دیگر تکرار نشد»؛ این بخشی از گزارش تحلیلگر ارشد انرژی کریستوفر کلارک در نشریه Foreign Policy است. پیشنهاد تشکیل بازار مشترک برق اخیرا توسط ایران به ترکیه داده شد که بلافاصله پس از این پیشنهاد، وزیر انرژی ترکیه، آلب‌ارسلان بیرقدار در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «ترکیه آماده همکاری با ایران در زمینه بازار مشترک برق است». تشکیل بازار برق ایران و ترکیه یکی از گام‌های برنامه ایران برای تبدیل شدن به قطب برق غرب آسیا است. تبدیل ایران به قطب برق منطقه هدفی است که 10 سال پیش مطرح شد و در قالب برنامه‌های توسعه در دستور کار دولت‌ها قرار گرفت. ایران و ترکیه سال گذشته نیمی از برق تولید شده در غرب آسیا را به تنهایی تولید کرده‌اند. تشکیل بازار بین‌المللی برق مقدمه خداحافظی با خاموشی میان کشورها است.  در همین باره رویا رجبی، کارشناس اقتصادی اقتصاد برق کشور را مانع تبدیل ایران به قطب برق منطقه می‌داند و معتقد است یارانه انرژی در حوزه برق به زیان‌دهی این صنعت ختم شده و با چنین فضای اقتصادی‌ای، تامین نیاز داخل نیز با مشکل مواجه می‌شود، چه برسد به صادرات و ترانزیت برق به کشورهای همسایه. در مقابل استاد دانشگاه سید دانیال آل‌هاشم به تراز شدن صنعت برق از ابتدای سال 1403 اشاره کرده و می‌گوید نیروگاه‌سازی امروز یک فعالیت پرسود در کشور است؛ در حقیقت ملزومات تبدیل ایران به قطب برق منطقه برداشته شده و می‌توان شبکه برق همه کشورهای غرب آسیا را پایدار کرد. در کنار پیگیری برای تشکیل بورس بین‌الملل برق در تهران، توسعه زیرساخت اتصال شبکه کشورها در کنار افزایش ظرفیت تولید برق بویژه در بخش تجدیدپذیر می‌تواند پازل تبدیل ایران به قطب برق منطقه را تکمیل کند.
***
افتتاح ۱۸۴۲ واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در حاشیه 
صد‌و‌ششمین جلسه شورای مسکن استان از برنامه‌ریزی این اداره کل برای افتتاح یکهزار و ۸۴۲ واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت سال جاری خبر داد. حسین جنتی افزود: یک‌هزار و ۸۴۲ واحد را در برنامه افتتاح اردیبهشت‌ماه قرار داده‌ایم که شامل ۲۰۰ واحد مسکن ملی در شهرستان اسلامشهر، ۳۰۸ واحد در رباط‌کریم، ۵۰۴ واحد در شهریار، ۶۳۰ واحد در پاکدشت و ۲۰۰ واحد پروژه «محک» ۶ شهرستان دماوند است. وی گفت: در جلسه صدوششم شورای مسکن استان تهران بر اهمیت پای کار بودن و ارائه خدمات توسط دستگاه‌های خدمت‌رسان و آب و برق و گاز تاکید و مقرر شد پروژه‌هایی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند مطابق قانون در فایل ارائه خدمات سریع وزارت نیرو قرار گیرند. جنتی اظهار کرد: در اردیبهشت سال جاری بیش از 4 هزار واحد مسکن مهر و ملی نیز در شهر جدید پرند به مرحله افتتاح خواهد رسید. وی تصریح ‌کرد: در این جلسه بر ارائه هر چه سریع‌تر آورده مالی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نیرو و همچنین استانداری تهران تاکید شد تا ارائه خدمات به مردم در اولویت باشد. این مقام مسؤول، از دیگر موارد مطروحه در جلسه شورای مسکن را دستور برای شروع مقاوم‌سازی پروژه ۳۳۶ واحدی مسکن ملی قرچک، تسریع در فرآیند آماده‌سازی زمین برای پروژه‌های جدید نهضت ملی مسکن و همچنین تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر پروژه‌های مسکن ملی ۱۴۵ هکتاری پرند اعلام‌ کرد.

Page Generated in 0/0053 sec