printlogo


کد خبر: 280453تاریخ: 1403/1/21 00:00
به بهانه 64 سالگی جعفر دهقان، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
از رکوردداری در سینمای دفاع ‌مقدس تا سریال‌های تاریخی

گروه فرهنگ و هنر: بدون تردید جعفر دهقان را باید یکی از مهم‌ترین و پرکارترین بازیگران سینما و تلویزیون در حوزه دفاع‌ مقدس نامید؛ بازیگری که با حدود 30 فیلم در ژانر دفاع‌ مقدس امروز به رکورددار این حوزه بدل شده است؛ رکوردی که خودش آن را باور ندارد و همه این الطاف را از  شهدا و رزمندگان دفاع ‌مقدس می‌داند.
این بازیگر 64 ساله‌ که با بازی در فیلم «مردان آنجلس» در نقش ماکسیمیلیانوس به عنوان چهره‌ای شناخته‌شده در عرصه بازیگری ظاهر شد اما شروع فعالیت حرفه‌ای‌اش به دوران نوجوانی و ۱۵ سالگی با بازی در گروه تئاتر «مرکز رفاه» بازمی‌گردد.
دهقان زمانی که ۲۱ ساله بود، سال ۱۳۶۰ همکاری خود را با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز کرد. سال ۱۳۷۲، با بازی در فیلم «حماسه مجنون» توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را به دست آورد.
حضور او در سینما پیوندی ناگسستنی با انقلاب دارد. وی سینما را در حوزه هنری و زیر پرچم طلایه‌داران هنر متعهد با فیلم «توجیه» آغاز کرد و در 4 دهه گذشته هیچ‌گاه از آرمان‌هایش دست نکشید. وی در طول این سال‌ها در ۶۷ فیلم سینمایی، ۳۶ سریال و 5 فیلم کوتاه بازی کرده است که رکورد بسیار خوبی برای یک بازیگر به حساب می‌آید.
«غریب افتاده»، «بی‌همتا»، «شاهین سیاه»، «سحرگاه پیروزی»، «شیر‌های جوان»، «یاس‌های وحشی»، «جهنم سبز»، «عبور از خط سرخ»، «یک شب، یک غریبه»، «پاییز بلند»، «حماسه مجنون»، «زیر آسمان»، «صلیب طلایی»، «تعقیب سایه‌ها»، «بحران»، «هراس»، «ساعت سوخته»، «پرواز در شب»، «تیرباران»، «بلمی به سوی ساحل»، «عقود»، «توجیه»، «عملیات کرکوک»، «حمله به اچ۳»، «بوی پیراهن یوسف»، «هفت گذرگاه» و «خلبان» از جمله آثاری است که این بازیگر در حوزه دفاع ‌مقدس به ایفای نقش پرداخته است. دهقان در سایر ژانر‌ها نیز همواره حضوری پررنگ و موثر داشته است؛ آثاری چون «سلمان فارسی»، «مختارنامه»، «طلاق»، «ایلدا»، «بازی نقاب‌ها»، «راه و بیراه»، «معمای شاه»، «زیبا شهر»، «شیوع»، «حانیه»، «گذر از رنج‌ها»، «سرزمین کهن»، «راز کوبه»، «جابر بن حیان»، «یوسف پیامبر»، «صنوبر»، «فریاد بی‌صدا»، «گزارش ویژه»، «مریم مقدس» و «مردان آنجلس». به گفته خودش تا سال ۵۴ به ‌صورت حرفه‌ای در کشتی و در کنار کشتی‌گیرانی مثل محمد بنا، غلامرضا حسن‌پور، خسرو بهلولی، حسین حسینی و حسن طاووسی کشتی‌ فرنگی کار می‌کرد اما رفاقتش با سعید کشن‌فلاح که در آن دوره دانشجوی دانشکده هنرهای زیبا بود، باعث شد از ورزش دست بکشد و به بازیگری روی بیاورد و در نهایت با حضور در مرکز رفاه که آن سال‌ها محلی برای فعالیت‌های فرهنگی به شمار می‌رفت، به صورت حرفه‌ای به عرصه تئاتر وارد شد و در کنار هنرجویانی چون مجید مجیدی، وحید کشن‌فلاح، رضا چراغی، اصغر محبی و اکبر منصورفلاح کار نمایش را شروع کرد که در نهایت در نمایش‌هایی چون  «مثل روز سوم»، «پرده‌آخر»، «میثم‌تمار»، «آسیدکاظم» و «ایستگاه» به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخت. 
اما بدون شک آنچه باعث تحول فکری و اعتقادی این هنرمند شد، حضورش در حوزه هنری بود، آن هم در روزهای آغازین این مجموعه که باعث شد فعالیت حرفه‌ای تئاتر را جدی‌تر انجام دهد تا اینکه به دعوت منوچهر حقانی‌پرست از تئاتر به سینما رفت و نخستین نقش خود را در سینما بازی کرد. نکته قابل توجه اینکه 2 فیلم دفاع ‌مقدسی «هراس» و «یاس‌های وحشی» با بیش از 4 میلیون مخاطب جزو آثار دیده شده و پرمخاطبی است که دهقان در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است؛ عددی که این روزها برای بسیاری از بازیگران رویایی و دست‌نیافتنی به شمار می‌رود. وی اکنون در حال بازی در سریال «سلمان فارسی» است اما به دلیل تعهدی که نسبت به عوامل و تهیه‌کننده دارد، توضیحی پیرامون آن نداده ولی خودش معتقد است نقش بسیار متفاوتی در سابقه کاری‌اش به حساب می‌آید.

Page Generated in 0/0066 sec