printlogo


کد خبر: 280455تاریخ: 1403/1/21 00:00
همزمان با تجمعات اعتراضی علیه دولت، سفر مخالفان نتانیاهو به آمریکا بدون هماهنگی با کابینه، نشان‌دهنده فروپاشی ساختار سیاسی اسرائیل است
بی‌دولتی تل‌آویو
بن گویر: اگر نتانیاهو به رفح حمله نکند، دیگر نخست‌وزیر نخواهد بود

گروه بین‌الملل: رژیم صهیونیستی در بحرانی‌ترین دوران 76 ساله‌اش از زمان اشغال فلسطین گرفتار شده است. جنگ غزه ساختار سیاسی این رژیم را دچار از هم‌گسیختگی و فروپاشی کرده است.
به گزارش «وطن امروز»، شرایط وخامت‌بار جنگی در سرزمین‌های اشغالی، اسرائیل را با یک وضعیت عنان گسیخته «بی‌دولتی» مواجه کرده است. طی یک ماه گذشته مخالفان دولت نتانیاهو بدون هماهنگی با کابینه به منظور رایزنی با کاخ سفید به ایالات متحده سفر کرده و خشم نخست‌وزیر صهیونیست‌ها را برانگیخته‌اند.
تل‌آویو از همه جهات با بحران‌هایی بی‌سابقه دست و پنجه نرم می‌کند که به تنهایی قادر به حل‌وفصل آنها نیست. در چنین وضعیتی بنیامین نتانیاهو که می‌داند در صورت توقف جنگ چه آینده وحشتناکی در حیات سیاسی او رقم خواهد خورد، تلاش می‌کند بقیه را هم با خود به انتهای چاه سقوط بکشاند. از طرف دیگر شرکای موتلف نتانیاهو در کابینه افراطیونی هستند که مسیر نتانیاهو برای هرگونه مماشات احتمالی را مسدود کرده‌اند. 
در چنین شرایطی در سرزمین‌های اشغالی یک «دولت سایه» متشکل از مخالفان کابینه تشکیل شده که دولت بایدن بخشی از مذاکرات خود را برای نجات از بحران‌آفرینی‌های نخست‌وزیر در حال سقوط اسرائیل به این کانال غیررسمی سوق داده است.
پس از سفر «بنی‌گانتس» به ایالات متحده و دیدار وی با مقامات آمریکایی، حالا «یاییر لاپید» رئیس حزب «یش عتید» و دومین رهبر اپوزیسیون کنست رژیم صهیونیستی به فاصله یک ماه از آن سفر، قرار است به ایالات متحده سفر کرده و طی سفری «رسمی» با مقامات آمریکایی دیدار کند. طبق اعلام حزب «لاپید» در شبکه اجتماعی ایکس، وی قرار است در ایالات متحده با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی و «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا دیدار کند.
این سفر در فضایی برنامه‌ریزی شده است که ماه گذشته در پی عزیمت بنی‌گانتس به آمریکا، نتانیاهو به سفارت این رژیم در واشنگتن دستور داد هیچ‌گونه همکاری‌ای برای تسهیل سفر عضو کابینه جنگ رژیم به آمریکا انجام ندهد. «بنیامین نتانیاهو» بعد از عصبانیت شدید از گانتس، به خاطر سفر به آمریکا بدون هماهنگی با وی اعلام کرد اسرائیل فقط یک نخست‌وزیر دارد. این سفر همچنین باعث شد «مایکل هرتزوگ» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز در جریان سفر گانتس به این کشور، وی را همراهی نکند. گانتس در سفر خود با «کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی و شماری از نمایندگان ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره دیدار کرد.
در چنین شرایطی یاییر لاپید به عنوان یکی از ۲ رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در شرایطی به ایالات متحده سفر می‌کند که روابط این رژیم و کابینه نتانیاهو با ایالات‌متحده در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی بعد از گفت‌وگوی تلفنی 30 دقیقه‌ای پنجشنبه‌شب بایدن با نتانیاهو آن را شدیداللحن و به گونه‌ای توصیف کردند که طی 6 ماه گذشته و در اثنای جنگ سابقه نداشته است. گفته شده این گفت‌وگو درباره نوع عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی طی 6 ماه گذشته بوده است.
رسانه‌های صهیونیستی و غربی مدعی‌ شده‌اند آمریکا انتقادات بسیاری به نتانیاهو و کابینه‌اش درباره مدیریت جنگ در غزه و حمله زمینی به رفح دارد؛ جایی که 1.5 میلیون آواره فلسطینی در آنجا مستقر هستند. از سوی دیگر لاپید قرار است با چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا دیدار کند که قریب یک ماه قبل خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد کنست شده بود تا به صهیونیست‌ها فرصت خلاص شدن از شر نتانیاهو به عنوان کسی که بزرگ‌ترین مانع صلح است را بدهد. در همین رابطه آدمیرال کربی، مشاور ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید هم روز گذشته گفت ایالات‌متحده به‌طور فزاینده‌ای از اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه ناامید شده است. سفر لاپید طبق اعلام حزب وی و رسانه‌های صهیونیستی برای بررسی برخی موضوعات خاص انجام می‌شود. یکی از این موضوعات خاص، اقدامی است که ارتش رژیم صهیونیستی، بیش از یک ماه است برای آن برنامه‌ریزی و اظهارنظر می‌کند و آن حمله زمینی به منطقه رفح است.
نتانیاهو طی این مدت همواره در رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده است ارتش برای تکمیل اقدامات خود در نوار غزه، باید عملیات زمینی در رفح انجام دهد، در غیر این صورت، تصویر پیروزی در غزه تکمیل نخواهد شد. این ادعای نتانیاهو از آغاز با مخالفت ظاهری آمریکایی‌ها روبه‌رو شده است و حالا رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی نوشته‌اند چون ایالات متحده با نتانیاهو برای عملیات زمینی به دیدگاه مشترکی نرسیده است، قصد دارد دیدگاه خود را با مخالفان نتانیاهو مطرح کند. 
در همین حال وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اخیرا تهدید کرده در صورت عدم حمله به شهر رفح در جنوب غزه، بنیامین نتانیاهو دیگر نمی‌تواند در پست نخست‌وزیری باقی بماند. ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد اگر بنیامین نتانیاهو تصمیم بگیرد بدون حمله به رفح به جنگ علیه غزه خاتمه ببخشد دیگر نخست‌وزیر این رژیم نخواهد بود. لاپید تنها شخصیت بارز سیاسی رژیم صهیونیستی است که از همان آغاز جنگ در نوار غزه خواستار برکناری نتانیاهو حین جنگ شده است و هنوز هم بر موضع خود تأکید دارد، در نتیجه یکی از موضوعات جدی در دیدار وی با مقامات آمریکایی مساله‌ای است که لاپید روی آن طی 6 ماه گذشته تأکید داشته است و کسانی که قرار است با آنها دیدار کند نیز نظر مثبتی نسبت به آن دارند.
بررسی این موضوع قطعا با هماهنگی‌هایی همراه خواهد بود که لاپید در صورت یا پیروزی در انتخابات، به آنها نیاز مبرم دارد و بدون دریافت تأیید از ایالات متحده نخواهد توانست در عرصه سیاسی عرض‌اندام کند.
رژیم صهیونیستی علاوه بر انتظاری که برای پاسخ ایران به ماجراجویی خود می‌کشد، در 3 حوزه نظامی و امنیتی در وضعیت عملیاتی قرار دارد: استمرار جنگ در غزه، سرکوب در کرانه باختری و عملیات در مرزهای شمالی. این 3 وضعیت، به ‌دلیل نیازی که به پشتیبانی ایالات متحده دارد، بدون هماهنگی با مقامات نظامی و امنیتی آمریکایی مقدور نیست، لذا یکی از موضوعات محتمل برای بررسی در سفر لاپید خواهد بود.
***
دموکرات‌ها نگران تأثیر نتانیاهو بر انتخابات
نشریه آمریکایی گزارش داد دموکرات‌های این کشور نگران تاثیر حمایت‌های جو بایدن از رژیم صهیونیستی بر انتخابات ۲۰۲۴ هستند و سعی دارند اشتباهات او را جبران کنند. جنگ ۶ ماهه غزه تصویر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را در میان رای‌دهندگان آمریکایی تغییر داده است. بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ به «توانایی و تجربه» خود در حوزه سیاست خارجی می‌بالید و با اتکا به همین ویژگی بود که گوی سبقت را از «دونالد ترامپ» ربود اما جنگ غزه این توانایی‌های بایدن را به چالش کشیده است. به گزارش نشریه آمریکایی پلیتیکو، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان آغاز به کار خود وعده دوره‌ای «سرشار از شفافیت اخلاقی» در حوزه روابط خارجی را داد؛ امری که با ریاست‌جمهوری ترامپ کاملا متفاوت به نظر می‌رسید. با این حال، جنگ غزه و عملکرد بایدن در قبال جنایات رژیم صهیونیستی، «ذکاوت و هوشیاری» و همچنین «شرافت و نوع‌دوستی» او را زیر سوال برده است. بر اساس گزارش پلیتیکو، با وقوع جنگ غزه و کشته‌ شدن ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی و آوارگی میلیون‌ها تن از ساکنان این باریکه، حمایت تمام‌عیار کاخ سفید از رژیم صهیونیستی و کابینه بنیامین نتانیاهو بسیار جلب توجه کرد و مورد ارزیابی و انتقاد قرار گرفت. حمایت تمام‌قد بایدن از نتانیاهو با وجود تلفات فراوان جنگ غزه، نه‌تنها خشم جهانیان را برانگیخت، بلکه هم‌حزبی‌های بایدن در حزب دموکرات را هم به انتقاد واداشته است. چهره‌های برجسته مستقل و همچنین اعضای حزب دموکرات و ترقی‌خواهان آمریکا نسبت به سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه ابراز نگرانی کرده‌اند؛ چهره‌هایی مانند «برنی سندرز» و «تیم کین» که هر دو عضو مجلس سنای ایالات متحده هستند. این چهره‌ها هشدار داده‌اند مواضع بایدن ممکن است بر عملکرد وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تاثیر گذاشته و افرادی را که حامی حقوق بشر و همدلی هستند، از رای به بایدن منصرف کند. یکی از نقاط عطف کلیدی در مواضع آمریکا در قبال جنگ غزه موضع‌گیری اخیر این کشور در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به یک سازمان خیریه بود. هشدار ظاهری واشنگتن به رژیم صهیونیستی در پی این حمله نشان می‌دهد کاخ سفید هم متوجه کاهش محبوبیت بایدن در میان رای‌دهندگان دموکرات شده و سعی دارد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، وجهه و اعتبار او را بهبود بخشد. با این حال، بسیاری از دموکرات‌ها که مدت‌ها قبل خواستار اعمال فشار آمریکا بر رژیم صهیونیستی بودند، با باز شدن این گذرگاه از قبل هم خشمگین‌تر شدند، چون دریافتند واشنگتن از ماه‌ها پیش می‌توانست به رژیم اشغالگر فشار بیاورد و نیاورد. به گزارش پلیتیکو، بسیاری حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی را با خروج پرهرج‌ومرج آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱ مقایسه می‌کنند؛ زمانی که بایدن به دلیل خروج بی‌برنامه نظامیان آمریکایی از افغانستان مورد انتقاد شدید قرار گرفت و میزان محبوبیتش چنان سقوط کرد که تا امروز هنوز به طور کامل احیا نشده است. با گذشت 3 سال از ماجرای افغانستان، امروز دموکرات‌های آمریکا بار دیگر از مدیریت بایدن در یک بحران خارجی ناراضی هستند. بر اساس این گزارش، تیم کین، سناتور آمریکایی که در سیاست خارجی سنا چهره‌ای مطرح است، در این باره گفت: «پرزیدنت بایدن را برای واداشتن نتانیاهو به بازکردن یک گذرگاه مرزی دیگر برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه تحسین می‌کنم اما این راهکاری واضح و روشن بود که باید چند ماه قبل اتفاق می‌افتاد. رویکرد کنونی بایدن کارآمد نیست».

 


Page Generated in 0/0067 sec