printlogo


کد خبر: 280461تاریخ: 1403/1/21 00:00
پرسپولیس، صدرنشین دور برگشت لیگ برتر
نفس قرمزها پشت سر استقلال

باربد بهراد: تیم فوتبال پرسپولیس بیشترین امتیاز را در نیم‌فصل دوم لیگ برتر ایران به دست آورده است. هفته هفتم نیم‌فصل در حالی به پایان رسید که تیم پرسپولیس با استفاده از توقف نابهنگام استقلال مقابل مس رفسنجان و کسب ۳ امتیاز حساس دیدار برابر گل‌گهر، به بهترین تیم فصل دوم لیگ برتر تبدیل شد. پرسپولیس در این 7 بازی ۵ برد و یک تساوی به دست آورده و با 16 امتیاز صدر جدول را در اختیار دارد و توانسته به یک امتیازی استقلال برسد. این در حالی است که تنها شکست سرخپوشان مقابل آلومینیوم رقم خورد که اگر این بازی با برد پرسپولیس همراه می‌شد، حالا آنها در جدول اصلی لیگ برتر هم صدرنشین بودند. استقلال در دور برگشت هیچ باختی نداشته اما ۳ تساوی تلخ مقابل ملوان، پرسپولیس و مس رفسنجان باعث شده این تیم امتیازات کمتری را نسبت به پرسپولیس جمع کند. شگفتی جدول نیم‌فصل دوم، تیم ملوان است که با 14 امتیاز متوسط ۲ امتیاز به ازای هر بازی را کسب کرده و شرایط بسیار خوبی را در نیم‌فصل دوم تجربه می‌کند. جالب اینکه ملوان در دور برگشت با استقلال و گل‌گهر به عنوان 2 مدعی بزرگ دیدار کرده و توانسته برابر آنها بدون شکست باقی بماند. ملوان همچنین در کنار پرسپولیس و استقلال بهترین خط دفاع را در اختیار دارد. پایین‌تر از شاگردان مهدی تارتار، تیم پیکان حضور دارد. این تیم ۳ برد و ۳ تساوی کسب کرده و یکشنبه نیز با برد برابر استقلال خوزستان کاملا از منطقه سقوط جدا شد. تیم رضا عنایتی 10 گل هم به ثمر رسانده که آمار بسیار خوبی به حساب می‌آید. مس رفسنجان دیگر تیمی است که در دور برگشت عملکرد خوبی داشته و 11 امتیاز دارد. نکته جالب اینکه استقلال خوزستان به عنوان تیم پایین جدولی در دور برگشت 8 امتیاز کسب کرده و توانسته شرایط خود را نسبت به فولاد، نساجی و صنعت نفت بهبود بخشد. ضعیف‌ترین تیم‌های دور برگشت ذوب‌آهن و صنعت نفت هستند که تنها ۲ امتیاز به دست آورده‌اند. نکته جالب اینکه هر ۲ تیم یک بازی با سپاهان دارند تا تعداد دیدارهای‌شان به عدد 7 برسد اما جالب‌تر اینکه حتی اگر سپاهان را ببرند، باز هم نمی‌توانند از رتبه پانزدهم بالاتر بیایند. سپاهان که به عنوان مدعی قهرمانی مطرح می‌شود نیز با پیروزی در این ۲ بازی، شانس این را خواهد داشت تا بالاتر از پیکان، چهارمین تیم موفق نیم‌فصل دوم لقب بگیرد.
* رفیعی، شایسته تمجید
دبل سیو امیررضا رفیعی در دقایق پایانی بازی گل‌گهر باعث شد از حالا به بعد هواداران حساب ویژه‌ای روی او باز کنند. یکی از نگرانی‌های همیشگی اما پنهان هواداران پرسپولیس در این فصل درباره دروازه این تیم بود. سرخ‌ها که در سال‌های گذشته نفراتی چون بوژیدار رادوشوویچ و احمد گوهری را به عنوان گلر دوم در اختیار داشتند، این بار در اتفاقی کم‌سابقه به گلر آکادمی‌شان اعتماد کردند. پرسپولیس با توجه به محدودیت این فصل لیست بزرگسالان در نظر داشت یک گلر جوان جذب کند‌. سرخ‌ها در ابتدای فصل تصمیم به جذب محمدرضا خالدآبادی، گلر وقت هوادار داشتند اما این گلر جوان با پرداخت رضایتنامه‌اش از سوی استقلال شاگرد جواد نکونام شد. پس از آن هم پرسپولیس سراغ یک دروازه‌بان برزیلی رفت اما این انتقال هم به سرانجام نرسید تا رسما گلرهای آکادمی به عنوان جانشین‌های بیرانوند معرفی شوند. جالب اینکه خود بیرانوند هم در مصاحبه‌ای جنجالی در ابتدای فصل از گلرهای جوان تیمش حمایت کرده و گفته بود آنها را به دروازه‌بان برزیلی ترجیح می‌دهد. شاید بیرو وقتی آن حرف‌ها را می‌زد خودش هم تصور نمی‌کرد در حساس‌ترین مقطع فصل جایش را به امیررضا رفیعی بدهد. رفیعی ۲۲ ساله نخستین بار در نیم‌فصل دوم مقابل ذوب‌آهن و در روزی که بیرانوند محروم شده بود بازی کرد اما حالا با مصدومیت شدید بیرانوند از ناحیه دست، چارچوب دروازه چند هفته در اختیار او خواهد بود. امیررضا رفیعی ۲۲ ساله که محصول آکادمی باشگاه است، در دیدار برابر گل‌گهر نمایش مطمئن و خوبی داشت و دبل سیوش از زائرکاظمینی در دقایق پایانی باعث شد ۳ امتیاز سیرجان برای پرسپولیس حفظ شود‌. او حالا دومین کلین‌شیت فصل خود را در دومین بازی لیگ برتری خود و دومین حضور در تیم اصلی پرسپولیس ثبت کرده است. پس از پایان بازی همه بازیکنان سمت او رفتند و عملکردش را تحسین کردند و به او تبریک گفتند. رفیعی حالا شاید خوشحال‌ترین بازیکن اسکواد پرسپولیس باشد.
* سبک اوزونیدیس به ضرر عیسی آل‌کثیر
مطابق انتظار عیسی آل‌کثیر در ترکیب اصلی تیمش مقابل گل‌گهر در سیرجان به میدان رفت و با وجود دوندگی و تلاش فراوان در بطن حرکات تهاجمی تیم خود نبود. با توجه به تجمع مدافعان میزبان در مرکز زمین و بستن تمام راه‌های نفوذ از مرکز خط دفاع و البته توان بالای ۲ مدافع میانی جوان گل‌گهر، سامان فلاح و علیرضا آرتا، پرسپولیس تمام حرکات تهاجمی‌اش را در کانال‌های کناری ترتیب داد و از همین مناطق هم موقعیت ساخت و به گل رسید. به صورت کلی، تجمع مدافعان گل‌گهر و مدل بازی این تیم که از زمان حضور اوزونیدیس خیلی کم به حریفانش موقعیت می‌دهد، باعث شد پرسپولیس نسبت به دیدارهای قبلی خود در نیم‌فصل دوم شانس گل کمتری داشته باشد و نرخ امید به گلش که به آماری رویایی در برخی دیدارها مثل بازی با فولاد و پیکان رسیده بود، با افت شدید مواجه شود. در این میان عیسی آل‌کثیر، تنها مهاجم پرسپولیس قربانی این مدل بازی گل‌گهر و دفاع چندلایه و مستحکم این تیم شد و تمام تحرکات تهاجمی تیمش به جناحین معطوف شد که در نهایت منجر به ضربات اورونوف و ترابی یا عالیشاه می‌شد و پاس‌های آخر این وینگرها یا هافبک‌های میانی هیچگاه به عیسی نرسید. 
در واقع نگاهی دوباره به این بازی مشخص می‌کند عیسی آل‌کثیر در میدان سیرجان کاملا گم شده بود، چرا که فضایی برای تصاحب توپ و حرکت به سمت دروازه حریف یا شوتزنی ایجاد نمی‌کرد. عیسی در ضربات ایستگاهی هم نتوانست ضربه‌ای به سمت دروازه حریف داشته باشد و از زمانی که به پرسپولیس پیوسته سخت‌ترین روز خود را پشت سر گذاشت. این مهاجم در تمام طول بازی و تا زمانی که در میدان بود هرگز در موقعیت گلزنی قرار نگرفت و حتی یک شانس 50 درصدی هم برای گل زدن نداشت و مدل بازی تیمش طوری بود که این بار عقب هم نمی‌آمد تا توپ بگیرد و در بازی تهاجمی مشارکت کند. 
سر آخر آل‌کثیر خسته و درمانده جای خود را به وحید امیری داد و در لحظه خروج از زمین هم عصبانی به نظر می‌رسید؛ عصبانی از شرایط سختی که برایش ایجاد شد تا در سومین مسابقه متوالی موفق به گلزنی نشود. آخرین گل عیسی گل دوم سرخ‌ها به فولاد بود که این بازی حدود یک ماه قبل برگزار شد و بعد از آن، شماره 72 سرخ‌ها در مصاف با استقلال و پیکان موفق به گلزنی نشد و با ناکامی در دیدار مقابل گل‌گهر حالا بعد از ۳ گلی که در بدو ورودش به پرسپولیس به ثمر رساند در ۳ بازی متوالی ناکام مانده است.

Page Generated in 0/0094 sec