printlogo


کد خبر: 280462تاریخ: 1403/1/21 00:00
با وجود کاهش میزان جمعیت در معرض باروری؛ یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۴۸ ولادت در کشور طی سال گذشته اتفاق افتاد
امیدواری به رشد جمعیت
کارشناس جمعیت شناسی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: رشد موالید در پی اجرای قانون جوانی جمعیت در سال‌های آینده افزایشی پیش‌بینی می‌شود

تولد بیش از یک میلیون و 57 هزار نفر در کشور طی سال گذشته در حالی اتفاق افتاده است که طبق گفته کارشناسان جمعیت، این تعداد تولد در شرایطی که میزان جمعیت در معرض بارداری کشور نسبت به سنوات گذشته بسیار کاهش یافته است، نشان از امیدواری به رشد جمعیت کشور در سال‌های آینده دارد. افزایش موالید بیانگر تاثیرگذاری مثبت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر رشد میزان فرزندآوری است، چرا‌که طی سال‌های گذشته با آنکه تعداد جمعیت در معرض باروری در کشور از آمار بالاتری برخوردار بود اما آمار تولدها باز هم حدودا در همین میزان گزارش شده بود ولی اکنون با توجه به کاهش تعداد جمعیت در معرض باروری در کشور اما تعداد موالید با تولد بیش از یک میلیون و 57 هزار نفر در سال قابل توجه است. شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه با توجه به کاهش میزان زنان در معرض باروری در کشور تولد بیش از یک میلیون و بی 57 هزار نفر در کشور طی سال گذشته دلواپسی نسبت به کاهش میزان موالید در کشور را کاهش داده است، افزود: سیاست‌های تشویقی فرزندآوری در قالب اجرای قانونی جوانی جمعیت در کشور چون 2 سال از عمر آن می‌گذرد، در رشد موالید موثر بوده است و با توجه به اجرای مناسب آن، سال 1403 و 1404 میزان فرزندآوری در کشور افزایشی پیش‌بینی می‌شود. وی با بیان اینکه انتظارات برای حمایت و ارائه مشوق‌های فرزندآوری اکنون در کشور افزایش یافته و دولت نیز اقدامات خود را در این مسیر اجرایی می‌کند، افزود: ارائه وام ، خودرو، مسکن و... به والدینی که صاحب فرزند دوم، سوم یا بیشتر می‌شوند باعث شده میزان فرزندآوری خانوارهایی که بیش از 2 فرزند دارند در کشور افزایش یابد. به گفته این جمعیت‌شناس، دولت و دست‌اندرکاران رشد جوانی جمعیت کشور باید کاری کنند تا با فرهنگ‌سازی و تلاش برای رونق اقتصادی خانوارها انگیزه لازم را برای کسانی که نمی‌خواهند صاحب فرزند شوند یا تک‌فرزند هستند برای فرزندآوری ایجاد کنند، چرا که خیلی از زوجین به دلایل اقتصادی و معیشتی فرزندآوری را عقب می‌اندازند یا از بیم آینده فرزندان‌شان نمی‌خواهند صاحب فرزند جدید شوند. کاظمی‌پور افزود: از آنجا که طبق برآوردها، ایران در 25 سال آینده با روند فعلی رشد جمعیت به کشوری سالمند تبدیل خواهد شد، بنابراین توجه به جوان‌سازی جمعیت بسیار حائز اهمیت است و در صورت بی‌توجهی به مساله رشد جوانی جمعیت بی‌تردید در 25 سال آینده دچار بحران جمعیت جوان در کشور خواهیم شد که البته 25 سال فرصت بسیار مناسبی است تا زمینه فرزندآوری در این مدت برای خانوارها ایجاد شود. وی به چگونگی طرح اجرای قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین بحث برای اجرای دقیق چنین قانونی، ایجاد امنیت و ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است، همچنین برای تعدیل ساختار جمعیت باید کاری کرد که میزان موالید در کشور افزایش یابد و از طرفی زیرساخت‌های لازم نیز برای حمایت از سالخوردگان آینده که در محدوده سنی 40 سال قرار دارند، فراهم شود.
* حمایت دولت برای درمان ناباروری
اکثر زوجین تمایل دارند طعم شیرین پدر یا مادر شدن را بچشند ولی متاسفانه برخی از آنها در مسیر بچه‌دار شدن به دلیل مقوله ناباروری با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شوند. هرچند ناباروری قابل درمان است و بخشی از جمعیت در معرض باروری همانطور که گفته شد به دلایلی نمی‌توانند صاحب فرزند شوند ولی با مراجعه مکرر به پزشک می‌توانند صاحب فرزند شوند که البته هزینه روند درمان آن بالاست و این موضوع علاوه بر ناتوانی در فرزندآوری، دغدغه دیگری را برای خیلی از زوجین ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی دولت برای رشد میزان باروری و فرزندآوری با توجه به تحقق برنامه رشد جوانی جمعیت کشور به این افراد وام ارزان قرض‌الحسنه درمان ارائه می‌کند، چرا که تامین تجهیزات و داروهای درمان ناباروری (حتی با وجود بیمه تامین اجتماعی)، نیازمند پرداخت هزینه‌های گزاف است، با این وجود دولت از سال 1400 معمولا هر ساله بودجه‌ای را برای حمایت از زوج‌های نابارور در نظر گرفته است تا بتوانند تحت عنوان وام ناباروری از آن استفاده کنند. این تسهیلات به ‌نوعی کمک‌هزینه‌ در فرآیند درمان و مداواست که سقف آن ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. علاوه بر این بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی حضرت امام نیز با هدف کمک به افراد نابارور در مناطق محروم و کم‌برخوردار اقدامات حمایتی خود را در قالب کمک‌هزینه درمان، همچنین تجهیز مراکز درمان ناباروری در راستای اجرای سیاست‌های رشد جمعیت به کار گرفته است.
***
تهران رکورد دار میزان ولادت‌های سال گذشته
سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۴۸ ولادت در کشور به ثبت رسید که از این میزان، استان تهران با تعداد ۱۳۱ هزار و ۱۷۶ نوزاد بیشترین آمار ولادت را ثبت کرد. مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: بر اساس آمار موجود در سال 1402، تعداد یک میلیون و 57 هزار و 948 ولادت در کشور به ثبت رسیده است. بر اساس این گزارش، بیشترین میزان ولادت‌ها مربوط به استان تهران با تعداد 131 هزار و 176 نوزاد و کمترین آن مربوط به استان سمنان با تعداد 6 هزار و 907 نوزاد بوده است، همچنین بر اساس آمارهای مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، سال 1402 از تعداد نوزادان متولدشده 51.8 درصد نوزادان پسر و 48.2 درصد آنها دختر بوده است.

 


Page Generated in 0/0067 sec