printlogo


کد خبر: 280499تاریخ: 1403/1/25 00:00
اخبار

درآمد ۳ هزار میلیاردتومانی دولت از واردات خودرو در سال ۱۴۰۲
 
سال گذشته حدود ۳ هزار میلیارد تومان از واردات خودرو و ۲ هزار میلیارد تومان از واردات موبایل به خزانه واریز شده است. میزان درآمدهای وصولی گمرک و واریزی به خزانه در سال 1402 در بخش حقوق ورودی کالا، مواد اولیه قطعات منفصله و ملزومات و تجهیزات موتوری 76 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل 45 درصد افزایش نشان می‌دهد. لازم به ذکر است درآمدهای وصولی گمرک در بخش حقوق ورودی مربوط به خودرو 3 هزار میلیارد تومان با رشد 1800 درصدی، در بخش واردات گوشی تلفن همراه دارای ارزش بالای 600 دلار هم بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان، در بخش عوارض صادراتی و سایر درآمدهای گمرکی حدود 40 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ماقبل آن 270 درصد رشد داشته است. میزان حقوق ورودی وصولی مربوط به گوشی‌های تلفن همراه با ارزش کمتر از 600 دلار، در همان حقوق ورودی کالاها ثبت و ضبط شده است. مجموعا در بخش حقوق ورودی کالا، خودرو، تلفن همراه و عوارض صادراتی  حدود 121 هزار میلیارد تومان درآمد 
محقق شده است.
 
افزایش تولید و قیمت نفت ایران در سومین ماه ۲۰۲۴
اوپک در جدیدترین گزارش خود از افزایش ۲۸ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در مارس ۲۰۲۴ و افزایش ۳ دلاری قیمت نفت سنگین ایران در این ماه خبر داد. اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه مارس 2024 با 28 هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 3.188 میلیون بشکه در روز رسیده است. کل تولید نفت خام اوپک 3 هزار بشکه در روز در ماه مارس نسبت به ماه گذشته افزایش یافته و به 26 میلیون و 604 هزار بشکه در روز رسیده است. بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران در ماه مارس با 3.14 دلار افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 83 دلار و 48 سنت رسیده است. قیمت متوسط سبد نفتی اوپک نیز در ماه مارس 2024 با افزایش 2.99 دلاری نسبت به ماه قبل از آن به 84 دلار و 22 سنت رسیده است.
 
چراغ سبز تأمین نهاده به بازار محصولات پروتئینی
مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی از تامین نهاده دامی مورد نیاز دامداران کشور خبر می‌دهند که پایه اصلی تولید و قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات است. کمبود نهاده دامی و افزایش قیمت آن مهم‌ترین عامل گرانی گوشت و لبنیات در 2 سال اخیر از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که 70 درصد هزینه تولید این محصولات را تشکیل می‌دهد. علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در یکی از صفحات اجتماعی نوشت: نهاده‌های دامی، کشاورزی و کالاهای اساسی تا پایان مرداد امسال تامین شده است. پیش از این دامداران می‌گفتند نهاده‌ دامی از طریق سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی به‌موقع دست آنها نمی‌رسد و مجبورند از بازار سیاه به چند برابر قیمت دولتی بخرند. از نظر کارشناسان، مشکلات نهاده دامی به وابستگی 70 درصدی واردات این محصولات مربوط می‌شود که 14 میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای واردات به‌موقع تامین نمی‌شود. این رقم معادل درآمد نفتی ایران در سال 1401 است. به تازگی وزیر جهاد کشاورزی هم از تسهیل تخصیص و تامین ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی به بیش از ۱۴ میلیارد در سال جاری توسط بانک مرکزی خبر داده است. مافیای نهاده دامی از دهه‌های گذشته با ارز ارزان 4200 تومانی این محصول را وارد می‌کردند.
 
قرارداد ۱۹ هزار میلیاردتومانی برای تأمین آب پایدار صنایع
وزیر نیرو گفت: 1.7 میلیارد متر مکعب از نیاز صنایع به آب با منابع آب نامتعارف جایگزین خواهد شد تا پایداری تولید صنعت حفظ شود. علی‌اکبر محرابیان روز گذشته در مراسم انعقاد قرارداد طرح‌های تامین پساب برای صنایع گفت: امروز ۱۶ قرارداد به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان برای جایگزین ‌کردن ۴۷ میلیون متر مکعب پساب برای صنعت منعقد شد. وزیر نیرو گفت: پیشتر این آب از منابع آب زیرزمینی و سطحی مورد استفاده قرار می‌گرفت. وی افزود: اگر صنایع از آب زیرزمینی و سطحی استفاده کنند، جریان تولید را به عدم قطعیت بارش گره‌ زده و ممکن است دچار نوساناتی شوند اما با تامین آب از پساب بهداشتی و آب دریا، جریان تولید از نوسان حفظ خواهد شد و تا زمانی‌که شهر، شهر باشد، پساب بهداشتی تصفیه فاضلاب وجود دارد. این مقام مسؤول گفت: از طرفی فاز توسعه و اوج ارزش افزوده بسیاری از صنایع متوقف بود، زیرا آبی برای تامین نداشتیم اما حالا با مهیا شدن استفاده از آب نامتعارف نظیر پساب یا آب دریا، صنایع می‌توانند فاز توسعه خود را اجرا کنند. محرابیان گفت: بازتخصیص 1.7 میلیارد متر مکعب از نیاز صنعت با منابع آب نامتعارف در دستور کار است که ۸۰ درصد آن از پساب تصفیه شده فاضلاب و ۲۰ درصد آن از دریا تامین می‌شود. وی ادامه داد: تلاش برای حفظ محیط‌زیست از خطوط اصلی وزارت نیرو است و متعهد به پرداخت حقابه‌های محیط‌زیست از جمله در دریاچه ارومیه هستیم.

Page Generated in 0/0057 sec