printlogo


کد خبر: 280516تاریخ: 1403/1/25 00:00
خیاط در کوزه افتاد!

مهدی بختیاری:‌ هفته گذشته هویت فرمانده یکی از سری‌ترین یگان‌های ارتش رژیم اشغالگر قدس یعنی یگان مشهور 8200 برای نخستین بار در تاریخ این رژیم وقتی بر سر خدمت بوده، لو رفت؛ آن هم به شکلی کاملاً مبتدیانه که به قول برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی، شرم‌آور بود که یک فرمانده اینقدر بی‌مبالاتی کرده باشد. ماجرا از این قرار است که فرمانده این یگان کتابی با موضوع هوش مصنوعی می‌نویسد و کتاب سال 2021 (همان سالی که او به فرماندهی یگان 8200 منصوب شد) در سایت آمازون قرار می‌گیرد. این فرمانده که حالا مشخص شده اسمش «یوسی شریئل» است، برای اینکه نمی‌توانسته اسم و فامیلش را کامل بنویسد، از اختصار Y.S استفاده کرده و اطلاعات بیشتری نیز از وی در حساب خصوصی او در گوگل (شامل برخی لینک‌های اطلاعات) به‌دست آمده و هویت یکی از سری‌ترین یگان‌های یکی از مهم‌ترین معاونت‌های ارتش اسرائیل یعنی «آمان» برملا شده است. «آمان» معاونت اطلاعات ارتش اسرائیل است که اهمیت آن اگر از «موساد» بالاتر نباشد، کمتر نیست. در ساختار اسرائیل، از میان چندین و چند سازمان اطلاعاتی، ۳ تا از بقیه مشهورتر و مهم‌تر هستند که شامل شاباک (اطلاعات داخلی)، موساد (اطلاعات خارجی) و آمان (مخفف معاونت اطلاعات ارتش) می‌شود که مستقیماً به نخست‌وزیر گزارش می‌دهد و بسیاری از تصمیمات کلان رژیم هم بر اساس همین اطلاعات و مشورت‌های آمان گرفته می‌شود. برگردیم به یگان 8200. در آمان، یگان‌های مختلفی وجود دارند که وظیفه‌شان جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل اطلاعات و دادن راهکار در مسائل مهم امنیتی است که یکی از آنها، همین یگان 8200 است که قبلاً با اسامی دیگری مثل S.M.2‌، 515 و 848 شناخته می‌شد و بعد از جنگ یوم کیپور در سال 1973 اسمش شد واحد 8200. وظیفه اصلی این یگان، جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات از طرق مختلف مثل شنود و رمزگشایی داده‌هاست و این کار توسط بهترین نیروهای اطلاعاتی ارتش صهیونیست انجام می‌شود (یا لااقل دوست دارند اینطور باشد!) ولی همین یگان با این همه سابقه (که عمرش دقیقاً‌ به اندازه عمر رژیم اسرائیل است) نتوانست حمله غافلگیرانه حماس در 7 اکتبر 2023 را تشخیص دهد. فاجعه اینجاست که این یگان از مدتی قبل، اطلاعاتی درباره تحرکات حماس به دست آورده بود ولی به این داده‌ها بی‌اعتنایی کرد و آن را دست‌کم گرفت و مقاماتش گفتند «چیز خاصی نیست!» همین «چیز خاصی نیست»، 7 اکتبر، 1200 کشته و 250 اسیر روی دست اسرائیل گذاشت.
البته فقط یگان 8200 و «آمان» مقصران این افتضاح تاریخی نیستند. سازمان‌هایی مثل شاباک هم که مسؤولیت اصلی آن رصد و مقابله با گروه‌های مبارز فلسطینی است، یکی از اصلی‌ترین مقصرهاست (رونن بار فرمانده شاباک هم به این شکست اعتراف کرد)، با این حساب، وضعیت اسرائیل و نهادهای اطلاعاتی‌اش بعد از اتمام این جنگ دیدنی خواهد بود.
همین «آمان» دقیقاً 50 سال قبل در جنگ یوم کیپور هم جزو مقصران اصلی بود چون نتوانست حمله مصر و سوریه را پیش‌بینی  کند و داشت اسرائیل را در همان سال‌های اول عمر منحوسش به نابودی می‌کشاند.
با این حال، لو رفتن هویت فرمانده این یگان که 28 فوریه 2021 منصوب شده از یک جهت غیرمنتظره و عجیب هم نیست.
وقتی به فرماندهان و مسؤولان این روزهای اسرائیل نگاه کنیم متوجه می‌شویم عصر، عصر کوتوله‌هاست. دیگر خبری از داوود بن‌گورین، مناخیم بگین، آریل شارون، اسحاق رابین، اسرائیل تال، اسحاق شامیر،  مئیر داگان و گلدا مایر نیست. دور، دور نتانیاهو و بن‌گویر و اسموتریچ و گالانت و همین یوسی شریئل است که اینقدر حال نداشته برای اختصار اسمش در کتابش، ۲ تا حرف را جابه‌جا کند؛ دقیقاً Y.S (یوسی شریئل)!
 
 

Page Generated in 0/0070 sec