printlogo


کد خبر: 280521تاریخ: 1403/1/25 00:00
دور دنیا

به اتهام همدستی آلمان در نسل‌کشی مردم غزه انجام شد
تعطیلی سفارت نیکاراگوئه در برلین
وزارت خارجه آلمان اعلام کرد نیکاراگوئه به دنبال شکایت از برلین به اتهام مشارکت در نسل‌کشی مردم غزه، سفارتخانه‌اش را در این کشور تعطیل کرده است.
به گزارش الجزیره، تعطیلی سفارتخانه نیکاراگوئه در برلین پس از آن انجام می‌شود که این کشور، آلمان را به مشارکت در نسل‌کشی علیه مردم غزه از طریق تأمین سلاح برای رژیم صهیونیستی متهم کرد. نیکاراگوئه خواستار توقف فوری ارسال سلاح از سوی آلمان به رژیم صهیونیستی است. دولت نیکاراگوئه در شکایت خود گفته است آلمان از طریق ارسال ادوات نظامی به رژیم صهیونیستی و متوقف کردن پشتیبانی مالی از آژانس امداد‌رسانی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (آنروا)، نسل‌کشی در نوار غزه را تسهیل کرده است. این کشور در شکایت خود از دولت آلمان خواسته است صادرات تسلیحات و تجهیزات جنگی به رژیم اسرائیل را متوقف کند. نیکاراگوئه همچنین از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است تدابیر موقت اتخاذ کند که تعلیق فوری کمک‌های آلمان به رژیم اسرائیل بویژه کمک‌های نظامی را شامل شود. تیم حقوقی نیکاراگوئه در نخستین جلسه دادگاه لاهه گفت: از دادگاه می‌خواهیم به آلمان دستور دهد از اسرائیل در نابودی فلسطین و مردم فلسطین حمایت نکند. تیم حقوقی نیکاراگوئه با بیان اینکه «مردم فلسطین در معرض مخرب‌ترین فعالیت‌های نظامی در تاریخ معاصر هستند»، افزود: آلمان با حمایت از [رژیم] اسرائیل مسؤول نسل‌کشی در غزه است.
 
واکنش پوتین به طرح سوییس برای پایان جنگ اوکراین
رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد مسکو هیچ طرح اجباری‌ که منافعش را نادیده بگیرد را نمی‌پذیرد.
به گزارش مهر، یک روز پس از اعلام رسمی سوییس مبنی بر تهیه طرحی برای پایان دادن به جنگ اوکراین، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه این طرح را به سخره گرفت و هشدار داد مسکو هیچ طرح اجباری که منافعش را نادیده بگیرد را نمی‌پذیرد. پوتین با اشاره به اینکه کشورش برای پیوستن به مذاکرات ماه ژوئن در سوییس دعوت نشده است، گفت: «روند صلح» بدون روسیه نمی‌تواند اتفاق بیفتد. آنها ما را به کنفرانس صلح دعوت نمی‌کنند، در ضمن فکر می‌کنند ما آنجا کاری نداریم اما در عین حال می‌گویند نمی‌توان بدون ما در زمینه صلح تصمیم گرفت، این هم غم‌انگیز و هم خنده‌دار است. ولادیمیر پوتین در دیدار «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس افزود که روسیه برای مذاکره آماده‌ است اما هرگز هر گونه طرحی را که با واقعیت ارتباطی ندارد، نخواهد پذیرفت.
 
اسپانیا:
آماده به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین هستیم
نخست‌وزیر اسپانیا ضمن تأکید بر توقف فوری جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، اعلام کرد اسپانیا آماده به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین است.
پدرو سانچز بر ضرورت به رسمیت شناختن فوری کشور فلسطین و فراهم کردن زمینه فعالیت آزادانه و بدون تهدید سازمان‌های فعال در زمینه‌های بشردوستانه در نوار غزه تاکید کرد. وی در این‌ باره گفت: نباید بیش از این اجازه خشونت و کشتار فلسطینیان در غزه را داد. ما آماده به رسمیت شناختن کشور فلسطین و عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل در اسرع وقت هستیم.
 
چین:
با استقرار موشک‌های آمریکایی در آسیاپاسیفیک مخالفیم
وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد تصمیم آمریکا مبنی بر استقرار موشک‌های میان‌برد در منطقه آسیا و اقیانوسیه اقدامی خطرناک است و دولت و ارتش چین قاطعانه با آن مخالفت خواهند کرد.
هفته پیش نیز مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد چین همچنان بر موضع خود درباره استقرار موشک‌های آمریکایی در منطقه آسیا پاسیفیک تأکید دارد. دولت چین پیش از این طرح آمریکا برای استقرار موشک‌های میان‌برد در آسیا و اقیانوسیه در آینده نزدیک را محکوم کرده بود. «ژنرال چارلز‌ای فلین» اوایل ماه جاری میلادی این طرح واشنگتن را اعلام کرد.
 
سازمان جهانی بهداشت:
حجم ویرانی در خان‌یونس باورکردنی نیست
سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر لزوم آتش‌بس در غزه خاطرنشان کرد حجم ویرانی در خان‌یونس باورکردنی نیست. ریچارد پیپر کورن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در فلسطین اشغالی در اظهاراتی گفت: حجم ویرانی در خان‌یونس باور کردنی نیست. 
وی تاکید کرد: بیمارستان الشفا ویران شده است و اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا برای بازسازی تعدادی از بیمارستان‌های غزه حمایت دریافت کنیم. باید آتش‌بس دائم در غزه ایجاد شود تا بتوانیم بیمارستان‌های غزه را بازسازی کنیم. پیپر کورن خاطرنشان کرد: زمانی که دیدیم میدان‌هایی در بیمارستان الشفا مملو از قبرها شده، شوکه شدیم. بخشی از اجساد حتی کفن نداشتند. نماینده سازمان جهانی بهداشت افزود: فهرستی داریم که ۹ هزار بیمار در غزه را شامل می‌شود و نیاز به انتقال به مکان دیگر برای درمان دارند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه روز گذشته اعلام کرد شمار شهدای حمله‌های ارتش رژیم صهیونیستی به این باریکه به ۳۳ هزار و ۶۳۴ نفر رسیده است. همچنین وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه بیان کرد شمار زخمی‌های این حملات هم به ۷۶ هزار و ۲۱۴ نفر افزایش یافته است.

Page Generated in 0/0055 sec