printlogo


کد خبر: 280535تاریخ: 1403/1/26 00:00
دور دنیا

جان مرشایمر: حماس برنده جنگ غزه خواهد شد
پروفسور جان مرشایمر، دانشمند علوم سیاسی آمریکا و بنیانگذار نظریه «رئالیسم تهاجمی» در گفت‌و‌گویی، بر ناتوانی رژیم اشغالگر اسرائیل در نابودی حماس و پیروزی مقاومت در جنگ غزه تأکید کرد. وی گفت: «تردیدی نیست اسرائیل حماس را شکست نداده است، بر اساس محاسبات اسرائیل، حماس در ابتدا [ی جنگ] 40 هزار نیرو داشته که شاید بیشتر هم باشد. برخی اسرائیلی‌ها ارقام بیشتری را ذکر می‌کنند. فرض کنیم همان عدد 40 هزار درست باشد. اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند 12 هزار نفر از نیروهای حماس را کشته‌اند، من تردید دارم که رقم واقعی [کشته‌های حماس] آنقدر بالا باشد اما فرض می‌کنم که درست باشد». مرشایمر افزود: «با کشته شدن 12 هزار نفر از 40 هزار نفر همچنان تعداد بسیار زیادی رزمنده حماس زنده باقی مانده و هنوز تونل‌های زیادی وجود دارد». نظریه‌پرداز مطرح آمریکایی در ادامه گفت: «نکته بسیار مهم آن است که اسرائیل تقریبا تمام نیروهای خود را از غزه خارج کرده و تنها یک گردان در این منطقه باقی مانده است، بنابراین چگونه ممکن است اسرائیل حماس را شکست داده باشد. پاسخ این است که آنها حماس را شکست نداده‌اند». مرشایمر تأکید کرد: «در واقع حماس برنده این جنگ خواهد شد؛ در برهه‌ای از زمان، سرانجام نبرد متوقف خواهد شد و در آن زمان حماس جشن خواهد گرفت و خواهد گفت ما باقی ماندیم، بنابراین پیروز شدیم». او گفت: «اگر رسانه‌های اسرائیل را با دقت بخوانید که من هر روز می‌خوانم، افرادی در اسرائیل هستند که می‌فهمند راهی برای شکست حماس وجود ندارد».
***
ترامپ: آمریکا با بایدن احتمالاً وارد جنگ جهانی می‌شود
«ما رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌تواند ۲ جمله را کنار هم ردیف کند... رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌داند چه غلطی می‌کند و احتمالا در یک جنگ جهانی قرار خواهیم گرفت»؛ اینها جدیدترین انتقادات دونالد ترامپ از عملکرد جو بایدن در سال انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکاست. بنا به گزارش شبکه روسی راشاتودی، ترامپ بارها از زمان پایان ریاست‌جمهوری‌اش در ایالات متحده آمریکا، عملکرد رقیب دموکرات خود را زیر سوال برده و گاف‌های متعدد او را به تمسخر گرفته است. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود درباره ناتوانی جسمانی بایدن گفت: «رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌داند کجاست. نمی‌تواند حرف بزند. کل جهان در حال فروپاشی است. جهان در آتش‌ است. آنها دیگر هیچ احترامی برای کشور ما قائل نیستند». ترامپ که معتقد است در صورتی که در دور قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شده بود، بسیاری از بحران‌های فعلی در جهان رخ نمی‌داد، در ادامه گفت: «رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌تواند در یک صحنه، پله‌ها را پیدا کند و نمی‌داند چه غلطی می‌کند و ما در نهایت ممکن است وارد یک جنگ جهانی شویم». رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا ادامه داد: «ایالات متحده در دوره بسیار خطرناکی قرار دارد و دلیل آن این است که رئیس‌جمهور نالایقی دارد».
***
هاآرتص: نتانیاهو احمق، ضعیف دروغگو، ترسو و ناتوان است
رسانه عبری‌زبان از «شکست بزرگ» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سمت خود و تحقق اهداف جنگ علیه نوار غزه نوشت. روزنامه هاآرتص دیروز «بنیامین نتانیاهو» را «احمق» خواند و نوشت: این صفت علاوه بر دیگر صفات او به عنوان فردی ضعیف، دروغگو، ترسو، وحشت‌زده، خودخواه و فردی ناتوان در تصمیم‌گیری است. هاآرتص نوشت: نتانیاهو نمی‌فهمد بدون راه‌حل سیاسی برای این درگیری، «اسرائیل» محکوم به حملاتی است که می‌تواند به شکل بسیار بدی پایان یابد. این روزنامه عبری‌زبان نوشت: نتانیاهو تا حدی از واقعیت دور است که تنها کمی قبل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ گفته بود شرایط بین‌المللی «اسرائیل» عالی است و ما بدون حل مساله فلسطین، در آستانه برقراری صلح با بیشتر کشورهای عربی از جمله عربستان هستیم.
***
سفیر اسبق آمریکا به جرم جاسوسی برای کوبا به ۱۵ سال حبس محکوم شد
سفیر اسبق آمریکا در بولیوی به جرم جاسوسی چند دهه‌ای از دولت واشنگتن برای کوبا، به ۱۵ سال حبس محکوم شد. دادگاهی در میامی، پس از پذیرفتن اقرار به جرم ویکتور مانوئل روخا، سفیر اسبق آمریکا در بولیوی، وی را به جرم چند دهه جاسوسی از دولت آمریکا برای کوبا، به ۱۵ سال حبس محکوم کرد. بت بلوم، قاضی دادگاه منطقه‌ای میامی ضمن تایید این حکم، روخا را به پرداخت ۵۰۰ هزار دلار جریمه نیز محکوم کرد. دادستانی کل آمریکا دسامبر پارسال علیه روخای ۷۳ ساله کیفرخواست صادر کرد. مریک گارلند، دادستان کل آمریکا این پرونده را «یکی از سطح بالاترین و طولانی‌ترین پرونده‌های نفوذ یک عامل در دولت آمریکا» خوانده است. متیو اولسن، معاون دادستان کل آمریکا در این ‌باره گفت: این اقرار به جرم و محکومیت متعاقب آن، به بیش از ۴ دهه خیانت و فریب از جانب متهم پایان بخشید. وی ادامه داد: روخا اذعان کرد همزمان با داشتن چند سمت حساس، به عنوان عامل نفوذی دولت کوبا فعالیت داشته است؛ خیانتی شوکه‌کننده به مردم آمریکا و مهر تاییدی بر اینکه تک‌تک قسم‌های او دروغ بوده است.
***
نیروی دریایی انگلیس: در عملیات آمریکا مشارکت نخواهیم داشت
نیروی دریایی انگلیس که طی ماه‌های اخیر در ائتلاف آمریکا علیه یمن مشارکت فعال و جدی داشته است، بامداد دیروز -‌شنبه‌- مدعی شد تنش بین ایران و اسرائیل بعد از حمله تروریستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق به لندن مربوط نمی‌شود و انگلیس در  عملیات آمریکا در برابر سواحل فلسطین اشغالی مشارکتی نخواهد داشت.

Page Generated in 0/0069 sec