printlogo


کد خبر: 280538تاریخ: 1403/1/26 00:00
ادامه رفتار‌های غیراخلاقی و حاشیه‌ساز دروازه‌بان استقلال و ضرورت حفظ اقتدار نیروهای انتظامی
باید تنبیه شود

محمد رشوند: حواشی و اتفاقات پایان بازی آلومینیوم اراک و استقلال از جهات مختلف قابل ارزیابی است و اگر در مواجهه با این ناهنجاری راهکار درستی اتخاذ نشود، شاید آینده ورود جیمی‌جامپ‌ها در فوتبال ایران، شکل و نمای افراطی به خود بگیرد. بی‌تردید مهم‌ترین اتفاق حاشیه‌ای بازی ۲ تیم در اراک مربوط به علاقه عجیب هواداران برای ورود به زمین مسابقه بود. در بار نخست یک هوادار مرد به زمین مسابقه آمد و متاسفانه برخلاف همه پروتکل‌های مرسوم، کارگردان تلویزیونی بازی، چهره او را از نزدیک نشان داد تا دقیقا این فرد خاطی پاداش ویژه‌ای برای رفتار خلاف قانون خود دریافت کند. این در حالی است که علاوه بر جریمه‌های بسیار سنگین برای چنین افرادی در فوتبال و سایر ورزش‌های جهان، به کارگردان‌های تلویزیونی سفارش شده هیچ نمای بسته یا بازی از این افراد نگیرند تا باعث معروفیت ناخواسته آنها نشوند اما در انتهای بازی استقلال و آلومینیوم، متاسفانه شاهد یک نسخه عجیب بودیم که منجر به فحاشی به نیروی انتظامی شد! وقتی بازی به پایان رسید، یکی از هواداران خانم که مشخص نیست چگونه موفق به ورود به چمن مسابقه شده بود، خودش را به کنار زمین رساند و از سوی دیگر حسین حسینی، دروازه‌بان استقلال چند قدم باقیمانده را به سوی این هوادار آمد و در صحنه‌ای عجیب او را در آغوش گرفت. اگرچه این تصاویر از تلویزیون پخش نشد اما دوربین‌های متعددی در ورزشگاه بودند که این صحنه را شکار کردند. این دختر هوادار که طرفدار استقلال بود، تا نزدیکی‌های حسینی پیش آمد و کاپیتان آبی‌ها در صورتی که می‌توانست به سمتش نیاید به سوی او رفت. پس از این لحظه بود که شاهد رفتاری عجیب‌تر از سوی این بازیکن بودیم. او بی‌توجه به همه بایدها و نبایدهای عرفی و شرعی جامعه، این طرفدار را در آغوش کشید و وقتی نیروی انتظامی طبق قانون و پروتکل‌های حفاظتی از بازیکنان برای بیرون کردن این هوادار وارد عمل شد، متاسفانه دروازه‌بان جنجالی استقلال که سابقه رفتارهای نامتعادل داشته است واکنش تندی نشان داد تا جایی که سکوهای ورزشگاه ملتهب شد و شاهد بی‌احترامی گسترده‌ای به پلیس بودیم. البته این نخستین‌بار نبود که حسینی نسبت به ورود جیمی‌جامپ‌ها این واکنش غیرحرفه‌ای را از خود بروز می‌داد. در بازی‌های گذشته هم شاهد چنین رفتاری از سوی او به عنوان کاپیتان استقلال بودیم. 
* قانون در این موارد چه می‌گوید؟
وقتی هر هواداری به عنوان جیمی‌جامپ، چه در حین بازی و چه در انتهای آن، خودش را به زمین مسابقه می‌رساند، طبق پروتکل‌های تعریف شده، وظیفه نیروهای امنیتی حاضر در زمین است که خودشان را سریعا به آن فرد برسانند و مانع رسیدنش به بازیکنان شوند. این قانون به این خاطر وضع شده که مشخص نیست نیت فردی که به درون زمین پریده، چیست. چه کسی می‌داند این فرد، طرفدار واقعی کدام تیم است؟ نیتش چیست و اگر قصد آسیب زدن جدی با مثلا سلاح سرد به بازیکنان یا عوامل بازی را داشته باشد آن وقت کدام نهاد را مقصر این فاجعه می‌دانند؟
بدون شک ناظر به همین موارد است که به نیروهای امنیتی سفارش شده با دخالت زودهنگام مانع این تماس شوند اما متاسفانه آنچه در ورزشگاه اراک رخ داد، بعد دیگری از ماجرا بود. گلر استقلال در حالی که لبخند می‌زد این خانم را در آغوش کشید.  زمانی که نیروهای انتظامی طبق وظیفه‌شان وارد ماجرا شدند تا هوادار را از زمین خارج کنند؛ دروازه‌بان جنجالی استقلال علیه پلیس اقدام کرد. همین امر موجب واکنش منفی و احساسی سکوها شد. پلیس که وظیفه داشت مانع هر اتفاق احتمالی شود، متاسفانه به واسطه رفتار غیرحرفه‌ای بازیکنان و گلر استقلال مورد هجمه شدید و فحاشی تماشاگران قرار گرفت.
البته شاید عنوان شود حسینی به احترام هوادار استقلال یک لحظه از خود بی‌خود شده و چنین کاری کرده اما درست لحظاتی بعد وقتی یک هوادار مرد استقلال سعی کرد با کاپیتان آبی‌ها یک عکس سلفی بگیرد، با واکنش منفی و عجیب او مواجه شد! حسینی محکم دست او را پس زد و حتی حاضر نشد با این فرد یک عکس سلفی ساده  بگیرد! شاید همین رفتار دوگانه ثابت کند رفتار بازیکن استقلال چندان هم ناخودآگاه و از روی واکنش هیجانی نبوده است. این فصل برای نخستین‌بار، قسمتی از ورزشگاه‌های فوتبال در لیگ برتر به هواداران خانم اختصاص داده شده و انتظار آن می‌رفت با توجه به حضور خانم‌ها از بروز ناهنجاری‌ها و سر دادن الفاظ نامربوط در چنین اماکنی کاسته شود اما متاسفانه در اراک شاهد بروز ناهنجاری از همین ناحیه بودیم.
* وظیفه مأموران امنیتی در قبال جیمی‌جامپ‌ها
با توجه به خطرات تروریستی و رعایت موارد امنیتی به ماموران کنار زمین در همه مسابقات ورزشی دستور داده شده با آگاهی کامل محیطی، اجازه ورود و نزدیک شدن هیچ هواداری را به ورزشکاران ندهند. همان‌طور که گفته شد، نیت فردی که به زمین می‌پرد، همیشه یکسان نیست. قرار نیست همیشه یک فرد با آغوش باز و از روی محبت به سمت ورزشکاری بدود. از این رو وظیفه مامور امنیتی مهار او در کسری از ثانیه است. حتی به ورزشکاران توصیه شده نسبت به فردی که درون  زمین پریده، هیچ واکنشی نشان ندهند تا این رفتار تبدیل به الگو برای سایرین نشود. در مسابقات باشگاهی لیگ‌های معتبر جهان، هم بازیکنان و هم نیروهای تأمین امنیت کاملا به این پروتکل‌ها پایبند هستند. با این وجود متاسفانه در فوتبال ما نه تنها فوتبالیست‌ها توجهی به این قانون ندارند، بلکه با آغوش کشیدن فرد خاطی (سوای موضوع نامحرم بودن) برابر پلیس هم واکنش تندی نشان می‌دهند؛ رفتاری که متاسفانه بخشی از سکوها را ملتهب کرد و ممکن بود با هیجانی شدن چند طرفدار حاضر روی سکو اتفاقات پیش‌بینی نشده دیگری رخ دهد. اگر کاپیتان استقلال طبق قوانین موجود و مطابق دستورات داده شده در مواجهه با جیمی‌جامپ رفتار می‌کرد، بی‌تردید هیچ‌یک از اتفاقات سلسله‌وار بعدی‌ رخ نمی‌داد و شاهد بی‌احترامی گسترده و عجیب علیه نیروهای انتظامی نبودیم. 
* کمیته انضباطی فدراسیون باید ورود کند
شاید باشگاه‌ها که لقب فرهنگی را در پیشوند  نام‌شان یدک می‌کشند، به واسطه اهمیت امتیازها و مسائل دیگر با دیده اغماض به چنین ناهنجاری‌هایی بنگرند و نخواهند بازیکن خودی را جریمه کنند اما فدراسیون فوتبال به عنوان متولی این ورزش در کشور وظیفه دارد به ابعاد ماجرا ورود کند تا این فتح بابی برای دیگر جیمی‌جامپ‌ها (فارغ از جنسیت‌شان) نشود. بازیکن فوتبال نخستین فردی است که در صورت نیت خصمانه فرد وارد‌شده به زمین، مورد آسیب جدی قرار می‌گیرد. از این رو انتظار می‌رود آنها نیت‌خوانی نکرده و تصور نکنند هرکه به سمت‌شان می‌آید، قصد خیری دارد. تنها لازم بود در همان ورزشگاه اراک یک فرد بعد از ورود به زمین، برخورد شدید و مجرمانه‌ای را با بازیکن استقلال می‌کرد، آن وقت این باشگاه در نخستین اقدام، ماموران امنیتی و انتظامی را مقصر عنوان می‌کرد و مدعی می‌شد چرا اجازه نزدیک شدن یک هوادار را به بازیکن ما دادید؟ اما حالا پس از اینکه نیروی انتظامی به وظیفه ذاتی‌اش عمل کرده، متاسفانه هیچ واکنشی را از سوی باشگاه استقلال شاهد نیستیم. از این رو انتظار می‌رود کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به موضوع فوق ورود جدی کند. اگر امروز نسبت به بروز چنین حوادثی بی‌تفاوت باشیم، شاید مسیر را برای اتفاقات تلخ آتی هموار کنیم. بر همین اساس برخورد و تنبیه و تأدیب دروازه‌بان استقلال ضروری است. پیش از این نیز این دروازه‌بان که عملکرد فنی مناسبی هم ندارد؛ سابقه رفتارهای جنجالی و حاشیه‌ساز داشته است. بویژه در مواجهه با نیروی انتظامی رفتارهای زننده‌ای داشته است.کمترین واکنش کمیته انضباطی، محرومیت و جریمه‌های سنگین دروازه‌بان جنجالی و دیگر بازیکنان خاطی استقلال است.
***
احضار 2 استقلالی به کمیته‌های اخلاق و انضباطی
سیدحسین حسینی و محمدحسین مرادمند به کمیته‌های اخلاق و انضباطی دعوت شدند. یک روز پس از اتفاقات پیرامون هوادار تیم استقلال که از روی سکوها وارد زمین شد و 2 بازیکن استقلال هم برای رسیدگی به شرایط او وارد صحنه شدند، کمیته‌های اخلاق و انضباطی برای این 2 بازیکن احضاریه صادر کردند. بر اساس اطلاعیه سازمان لیگ، سیدحسین حسینی و محمدحسین مرادمند 2 بازیکن استقلال به دلیل اتفاقات رخ داده در پایان مسابقه با آلومینیوم اراک و اقدام غیرحرفه‌ای و خارج از وظایف قانونی یک بازیکن، به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شدند. این در حالی است که سازمان لیگ تصویری هم از این صحنه را به خبر خود الصاق کرده تا علت احضار آنها مشخص شود.

 


Page Generated in 0/0098 sec