printlogo


کد خبر: 280546تاریخ: 1403/1/26 00:00
دبیر علمی کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی در پاسخ به پرسش «وطن امروز» مطرح کرد
ایران پیشروترین کشور در استفاده از هوش مصنوعی

ورود هوش مصنوعی به زندگی بشر، دنیای انسان‌ها را به سمت‌و‌سوی جدیدی سوق داده است؛ پدیده نوظهور بسیارکارآمدی که با بهره‌گیری از آن می‌توان خیلی از مسائل و مشکلات را در سریع‌ترین زمان ممکن به نحو شایسته حل‌وفصل کرد. این علم مدرن هم‌اکنون وارد همه بخش‌های زندگی بشر شده و در حال منقلب کردن دنیاست. کارشناسان فناوری، هوش مصنوعی را نوزادی نوپا می‌دانند که بلوغ آن تحول شگرفی در دنیا ایجاد می‌کند، نمونه آن ورود این فناوری به علوم آزمایشگاهی است که هم اکنون در ایران از آن استفاده می‌شود. 
در این باره دبیر علمی بیست‌ویکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران می‌گوید تا یک دهه آینده، تشخیص‌های پزشکی در آزمایشگاه‌ها بر اساس هوش مصنوعی خواهد بود و این علم نیز به علوم آزمایشگاهی کشور وارد شده است. 
امیرحسن زرنانی گفت: راهکارهای حرفه علوم آزمایشگاهی در این کنگره ارائه می‌شود. وی در نشست خبری پانزدهمین کنگره بین‌المللی و بیست‌ویکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در برج میلاد تهران برگزار می‌شود، با اشاره به جایگاه هوش مصنوعی در کنگره امسال افزود: تا یک دهه آینده تشخیص‌های پزشکی در آزمایشگاه‌ها بر اساس هوش مصنوعی خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال «وطن امروز» که آیا هوش مصنوعی به علوم آزمایشگاهی کشور وارد شده است؟ گفت: هم اکنون ایران پیشروترین کشور در استفاده از هوش مصنوعی و بهره‌گیری از آن در حوزه رادیولوژی، اسکلت‌شناسی، سلول‌شناسی، خون‌شناسی و بررسی رسوب ادراری است و این علم بیشتر از این، نه در ایران، بلکه در کشورهای دنیا نیز ورود نکرده و نتایج آن وارد آزمایشگاه‌ها نشده است، چرا که ورود هوش مصنوعی نیازمند زمان است. بنابراین در یک دهه آینده این علم جایگاه شاخص خود را در آزمایشگاه‌ها پیدا می‌کند. 
وی در پاسخ به دیگر سوال «وطن امروز» درباره اینکه ضریب خطای تشخیص آزمایش‌ها با استفاده از هوش مصنوعی را چگونه می‌بینید؟ افزود: از آنجا که کارکرد هوش مصنوعی با ارائه داده‌ها و اطلاعات انسانی است، بنابراین هرچه معلومات آزمایشگاهی و دانش پزشکی بیشتر شود، کارایی هوش مصنوعی نیز بالاتر می‌رود و ضریب خطا بسیار کمتر می‌شود. زرنانی در ادامه افزود: به همین دلیل است که کنگره‌های بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی هر ساله در کشور برگزار می‌شود تا با رد و بدل شدن داده‌ها و اطلاعات جدید، این حوزه ارتقا یابد و خدمات بهتری ارائه شود. وی افزود: در کنگره پیش رو آخرین دستاوردهای علمی دنیا به علاقه‌مندان علوم آزمایشگاهی ارائه می‌شود. در حال حاضر ۲ اولویت اصلی، شالوده کنگره را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد تشخیص‌های بالینی به کمک آزمایش‌ها انجام می‌شود، آزمایشگاه‌ها نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارند. وی ادامه داد: حدود ۵ هزار آزمایشگاه در سطح کشور داریم که با توجه به هزینه‌هایی که دارند، برخی از این آزمایشگاه‌ها رو به تعطیلی هستند. وی با بیان اینکه۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور اعتباربخشی شده‌اند، گفت: اعتباربخشی، موضوع مهم دیگری است که در کنگره به آن پرداخته می‌شود. 
همچنین رئیس کنگره نیز در این نشست گفت: در بخش علمی کنگره امسال ۲۵ محور تعریف شده و ۴۰ کارگاه برگزار می‌شود. شهروز همتی تاکید کرد: محورهای کنگره مرتبط با مسائل روز دنیا در حرفه علوم آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است و بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان، محصولات خود را در نمایشگاه جانبی این کنگره به نمایش می‌گذارند. 
همکار دبیر علمی در امور کارگاه‌ها در کنگره امسال نیز در این نشست گفت: ۴۵ کارگاه در کنگره پیش رو داریم که ویژگی‌های مختلفی دارند به طوری که در یکی از کارگاه‌ها از دانش‌آموزان دعوت کرده‌ایم با علوم آزمایشگاهی آشنا شوند. علی شیرین ادامه داد: بحث اعتباربخشی یکی دیگر از رویکردهای کنگره در کارگاه‌هایی است که برگزار می‌کند، طوری که مسؤولان اعتباربخشی در این کارگاه حضور دارند. دبیر اجرایی کنگره نیز گفت: آزمایشگاه‌ها نقش ویژه‌ای در نظام سلامت دارند و بدون وجود آزمایشگاه‌ها، روند تشخیص و درمان بیماری‌ها دچار مشکل خواهد شد. غلامرضا حمزه‌لو با اشاره به حضور ۵ هزار شرکت‌کننده در کنگره امسال ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد اطلاع‌رسانی برنامه‌های ما به صورت الکترونیک انجام می‌شود. همچنین همکار دبیر علمی در امور بین‌المللی این کنگره گفت: در کنگره امسال ۱۱ سخنران خارجی از کشورهای آمریکا ایتالیا، کانادا، استرالیا، هلند، هند، آلمان و عربستان خواهیم داشت. فریبا شایگان همچنین از برپایی جشنواره حکیم جرجانی همزمان با برگزاری کنگره خبر داد.

Page Generated in 0/0062 sec