printlogo


کد خبر: 280578تاریخ: 1403/1/27 00:00
چگونه مهاجم آرژانتینی به ستاره استقلال بدل شد
بلندزن محبوب

زهره فلاح‌زاده: از روزی که به استقلال آمد شرایط وفق مرادش نبود؛ از بلاتکلیفی و یک ماه سردرگمی در تهران تا ثبت نشدن قراردادش به مدت طولانی. او به عنوان اولین خارجی مدنظر جواد نکونام به استقلال آمد. همه نگاه‌ها به این مهاجم بود که ببینند می‌تواند گره کور خط حمله آبی‌ها را باز کند یا منتقدان حملات‌شان به سرمربی را (به بهانه این خرید) ادامه می‌دهند. گوستاوو بلانکو، مهاجم آرژانتینی پس از آنکه قراردادش اصلاح و برای سال اول مبلغ بسیار پایین و‌ مابقی رقم توافق شده در سال دوم ثبت شد، متوجه شد همین ابتدای کار با مدیران باشگاهی روبه‌رو شده که براحتی زیر قول می‌زنند و تا حرفه‌ای شدن فاصله زیادی دارند. او محجوب، سر به زیر، آرام و به دور از هر حاشیه‌ای بود اما برخلاف رفتار حرفه‌ای او، باشگاه در رابطه با پرداخت مطالبات این بازیکن خوب عمل نکرد. طبق قراردادی که باشگاه با بلانکو بسته بود، باید ماهانه حقوق خود را دریافت می‌کرد اما تنها یک ماه، آن هم نه به طور کامل، پولی به حسابش آمد. بلانکو حرفه‌ای عمل کرده و برخلاف دیگر بازیکنان، نوتیسی بابت بدعهدی مدیران ارسال نکرده اما مدیران همچنان به رفتار غیرحرفه‌ای خود ادامه می‌دهند. بلانکو هر چند ابتدای حضورش در ترکیب استقلال پایش به گلزنی باز نشد و حتی صدای برخی منتقدان را درآورد‌ اما در میانه میدان کاملا در خدمت تیم بود. او بخوبی موقعیت می‌سازد و می‌توان گفت بازیکن پا به توپی است‌. حالا این بازیکن که در تیم خوب جا افتاده است، در ۲ دیدار اخیر هر ۳ گل تیمش را به ثمر رسانده است. بلانکو حالا به بازیکنی تبدیل شده که تیمش را در خط حمله امیدوار نگه داشته است‌ و آبی‌ها می‌توانند روی او حساب ویژه باز کنند‌. استقلال سومین تیم هجومی لیگ برتر است که بیشتر گل‌های این تیم را بازیکنان خط دفاع زده‌اند. حالا اما همان بازیکنی که خرید نکونام بوده و اوایل فصل به او اعتراض داشتند، بهترین گلزن استقلال با ۵ گل است. هر چند بلانکو فاصله زیادی با آقای گل لیگ برتر تا اینجای مسابقات دارد و حتی پنالتی‌زن تیمش هم نیست اما همین که حالا آبی‌ها مهاجمی در اختیار دارند که موتور گلزنی‌اش روشن و در خط حمله خطرناک ظاهر شده است، نوید روزهای بهتری را در ۷ هفته باقیمانده لیگ برای استقلال می‌دهد. نکونام همین را می‌خواهد‌؛ بازیکنی که بتواند در هفته‌های سخت و نفسگیر پایانی لیگ بار خط حمله را به دوش بکشد و گل‌های ۳ امتیازی برای تیمش بزند.
استقلال برای قهرمانی - به دلیل فاصله کمی که با پرسپولیس در صدر جدول دارد - نیاز به ادامه یافتن روند خوب مهاجمش دارد. بلانکو می‌تواند همان‌طور که در ۲ هفته اخیر تنها گلزن تیمش بوده، عصای دست استقلال و نکونام باشد.
***
ماشاریپوف، دیگر ستاره آبی‌ها
جلال‌الدین ماشاریپوف، ستاره ازبکستانی استقلال، در ۲ بازی اخیر استقلال در پست جدیدی به میدان رفته و با عملکردی که در میانه میدان داشته یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های استقلال در چند فصل اخیر را برطرف کرده و استقلالی‌ها را به حضور یک هافبک خوش‌نقش در ترکیب‌شان امیدوار کرده است. ماشاریپوف با حضور در مقابل ۲ هافبک دفاعی استقلال آزادانه در زمین حرکت و به همه جای زمین سرکشی می‌کند. حضور در محوطه جریمه حریف، توپ‌گیری در میانه میدان و شیفت شدن به سمت چپ و راست برای راه انداختن بازیکنان کناری استقلال، کارهایی است که ماشاریپوف در بازی‌های اخیر انجام داده و با تسلط خوبی که روی توپ دارد روی بازی دیگر بازیکنان استقلال هم تاثیرگذار بوده است. حضور ماشاریپوف در خط هافبک باعث شده دیگر هافبک‌های استقلال هم از سردرگمی خارج شوند و پس از قطع توپ یا توپ‌ربایی یک گزینه همیشه در دسترس و فوری برای انتقال توپ از فاز دفاعی به حمله داشته باشند و این بازیکن را سریعا صاحب توپ کنند تا او با حمل توپ یا ارسال پاس بلند، استقلال را در سریع‌ترین زمان ممکن در حالت حمله قرار دهد و این در حالی است که پیش از این استقلالی‌ها برای رسیدن به دروازه حریف پاس‌های پرتعداد رد و بدل می‌کردند و روند هجومی آنها با صبر و حوصله انجام می‌شد و در حالی به سمت دروازه حریف حمله می‌کردند که ساختار دفاعی منظمی مقابل خط حمله استقلال قرار گرفته بود.
ماشاریپوف در ترکیب استقلال یک هافبک صرفا بازیساز نیست و با قدرت حمل توپی که دارد در نقش یک مهاجم سایه هم برای آبی‌ها بازی می‌کند و با اضافه شدن به محوطه جریمه و نفوذ به حفره‌های دفاعی حریف نظم دفاعی رقبا را برهم می‌زند و در انتظار غفلت مدافعان حریف است. تجربه بالا، تخصص و تسلط روی توپ و بار فنی بالای ماشاریپوف باعث شده استقلال یک بازیکن تاثیرگذار و مفید را در ترکیب خود داشته باشد و نکونام بخوبی می‌داند استفاده صحیح از این بازیکن، کل تیم و بازیکنانش را تحت تاثیر قرار خواهد داد و با توجه به در نظر گرفتن تاکتیک تیم استقلال، بر اساس توانایی‌های این بازیکن بخوبی فاز هجومی تیم با تغییر روبه‌رو و در ۲ بازی اخیر نشان داده شد استقلال در ۷ هفته پایانی هجومی‌تر از همیشه ظاهر خواهد شد!

 


Page Generated in 0/0064 sec