printlogo


کد خبر: 280584تاریخ: 1403/1/27 00:00
درصد پرشدگی سدهای کشور به ۶۰ رسید؛ موجودی آب سدها از ابتدای سال آبی جاری با مدت مشابه سال گذشته برابر شد
افزایش ذخایر آبی سدها
احد وظیفه در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: بارش‌های پیش ‌رو حجم پرشدگی آب سدهای کشور را افزایش می‌دهد

گروه اجتماعی: در پی بارش‌های فراوان فروردین‌ماه اغلب سدهای کشور با ورودی قابل توجه آب مواجه شدند؛ بارش‌هایی که طبق پیش‌بینی  سازمان هواشناسی طی روزهای پیش رو نیز ادامه دارد. بارش‌های اخیر باعث شده است میانگین پرشدگی سدهای کشور به 60 درصد برسد و در مقیاس با سال گذشته حجم آب برابر شود. از طرفی چون بارش‌ها در اردیبهشت‌ماه در بیشتر استان‌ها نرمال پیش‌بینی می‌شود، بنابراین این احتمال وجود دارد که ورودی آب به سدهای کشور نسبت به سال گذشته افزایشی شود. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «وطن امروز» می‌گوید با توجه به بارش‌های اخیر و بارندگی‌های نسبتا خوبی که در هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌شود، امکان تغییر وضعیت میزان پرشدگی آب به سدها نسبت به سال گذشته دور از ذهن نیست. احد وظیفه گفت: چون میزان پرشدگی سدها به طور میانگین 60 درصد اعلام شده است، بنابراین برخی سدها پرآب و بعضا سرریز شده‌اند و برخی سدها در برخی استان‌ها وضعیت مناسبی ندارند. وی اضافه کرد: بارش‌های قابل توجه در فروردین ماه جاری باعث شده ذخیره آب پشت سدها بهبود یابد و در صورت فراوانی بارش‌های پیش رو حجم پرشدگی سدها نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت. وظیفه خاطرنشان کرد: آب پشت سدهای مناطق غرب، جنوب، جنوب غرب و شمال غرب کشور مناسب است اما در مناطقی چون خراسان رضوی، تهران، سیستان‌وبلوچستان، سمنان و مرکزی حجم آب پشت سدها مساعد نیست و امید است با بارش‌های اردیبهشت در این مناطق حجم ورودی آب به سدها در این منطقه نیز افزایش یابد.
طبق گزارش‌های موجود میزان پرشدگی سدهای کشور در هفتمین ماه از سال آبی جاری و در آستانه روزهای گرم سال به ۶۰ درصد رسیده است. فروردین‌ امسال بارش‌های خوبی در برخی مناطق کشور داشته‌ایم و برخی مواقع بارش‌ها موجب بروز سیل شد، همین امر سبب بهبود وضعیت پرشدگی حجم سدها شده است. بر اساس آمار تازه منتشر شده دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، درصد پرشدگی سدها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۲۵ فروردین‌ ۶۰ درصد شده که نشان می‌دهد ۴۰ درصد ظرفیت سدها خالی است. همچنین موجودی آب سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ فروردین نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته برابر شد. بر این‌ اساس از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۲۵ فروردین 30.08 میلیارد مترمکعب آب در سدها موجود بوده است. سال گذشته در همین بازه زمانی 30.05 میلیارد مترمکعب آب در سدها بود. مجموع آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ فروردین در حالی به رقم 22.89 میلیارد مترمکعب رسیده که این میزان در سال آبی گذشته 25.75۵ میلیارد مترمکعب بود که ۱۰ درصد کاهش دارد. بر این‌ اساس از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۲۵ فروردین‌ 14.55 میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شده است. سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) در مجموع 14.61 میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شده بود.
* حوضه آبریز خلیج‌‌فارس  و دریای عمان؛ پربارش‌ترین حوضه‌های کشور
حوضه آبریز خلیج‌‌فارس و دریای عمان با مقدار میانگین 29.6 میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای 188.3 میلیمتر پرباران‌ترین حوضه‌های کشور در هفته جاری بودند. بر پایه گزارش مؤسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری (۲۶ الی ۳۱ فروردین) وقوع بارش‌ها در بیشتر مناطق نیمه جنوبی کشور پیش‌بینی می‌شود. در این مناطق کشور مقادیر تجمعی بارش100 تا 150 میلیمتر پیش‌بینی‌شده است. بر اساس تقسیمات حوضه‌های درجه یک کشور، حوضه آبریز خلیج ‌فارس  و دریای عمان با مقدار میانگین ۲۹.۶ میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای ۱۸۸.۳ میلیمتر پرباران‌ترین حوضه‌های کشور در هفته جاری بودند. همچنین حوضه آبریز قره‌قوم با مقدار میانگین 1.9 میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای ۱۵ میلیمتر کم‌باران‌ترین حوضه درجه یک کشور است. از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه بندرعباس سدیج با متوسط بارش 97.7 میلیمتر و بیشینه بارش 188.3 میلیمتر و کل، مهران و مسیل‌های جنوبی با مقدار میانگین 60.1 میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای ۱۷۰ میلیمتر پرباران‌ترین حوضه‌های درجه 2 کشور هستند. همچنین از میان استان‌های کشور، استان‌های جنوبی بویژه استان‌های هرمزگان، سیستان و کرمان با بارش تجمعی معادل ۱۰۰ تا 150 میلیمتر در هفته جاری پربارش‌ترین استان‌های 
کشور بودند.
* ۲ درصد سطح کشور پوشیده از برف است
مطابق اظهارات سخنگوی صنعت آب کشور، نزدیک به ۲ درصد سطح کشور پوشیده از برف است. به گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، فیروز قاسم‌زاده درباره آخرین وضعیت پوشش برفی کشور گفت: با توجه به گرم شدن هوا و ذوب برف، پوشش برفی کشور در روز ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ به زیر ۲ درصد رسید‌. وی ادامه داد: این میزان برف به طور عمده در البرز، زاگرس میانی و مناطقی از شمال غرب کشور واقع شده‌ است و بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، گیلان، مازندران، البرز، تهران، لرستان و چهارمحال و بختیاری را در بر می‌گیرد. سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه مقایسه پوشش برفی کشور با متوسط ۲۰ ساله، نشانگر افزایش حدود ۱۵ درصدی است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که آب معادل برف موجود در مناطق پوشیده از برف در وضعیت معادل با متوسط ۲۰ ساله قرار دارد. سطح پوشش برفی کشور یکی از شاخص‌های مهم در تامین آب مورد نیاز در بخش‌های مختلف است و هرچه این میزان بیشتر باشد، وابستگی تامین آب از منابع زیرزمینی کاهش خواهد یافت.
* هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
با فعال شدن سامانه بارشی جدید در کشور، سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیل‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد. بر اساس هشدار قرمز سازمان هواشناسی، تشدید فعالیت سامانه بارشی از صبح سه‌شنبه تا اواخر وقت چهارشنبه موجب بارش شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید، گردوخاک و تگرگ می‌شود. این سامانه روز سه‌شنبه هرمزگان، جنوب فارس، جنوب غرب و غرب سیستان‌وبلوچستان، نیمه‌جنوبی کرمان و بوشهر را در بر می‌گیرد و روز چهارشنبه به نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان محدود می‌شود. بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، رعد و برق و تگرگ، آبگرفتگی معابر به صورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل از جمله مخاطرات این سامانه است. بارش‌ها موجب اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، خسارت به محصولات باغی و زراعی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و... تخریب تاسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید و اختلال در سفرهای هوایی و دریایی می‌شود. سازمان هواشناسی به عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون‌شهری توصیه کرده است. سازمان هواشناسی تاکید کرده آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، اجتناب از سفرهای برون‌شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خروج شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه، مدیریت زمین‌های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و انتقال محصولات کشاورزی دپو شده در فضای باز به مکان‌های مسقف در این شرایط جوی ضروری است. همچنین بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران، طی 5 روز آینده آسمان صاف تا قسمتی ابری، گاهی همراه با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود ضمن اینکه طی این مدت بویژه در بخش‌های شمالی و ارتفاعات استان، در بعضی ساعات رگبار باران، وزش باد شدید با احتمال رعد و برق، در ارتفاعات بالادست گاهی رگبار برف و کولاک و در نیمه جنوبی و مناطق غربی استان، گاهی وزش باد شدید مورد انتظار است. براساس این گزارش، آسمان تهران دوشنبه ۲۷ فروردین کمی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد با حداقل دمای ۱۴  و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد و در روز سه‌شنبه کمی ابری، به‌تدریج ابری با احتمال رگبار باران و وزش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۳  درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

Page Generated in 0/0052 sec