printlogo


کد خبر: 280589تاریخ: 1403/1/27 00:00
پس از اقدام نظامی کشورمان علیه مواضع رژیم صهیونیستی دلار در بازار غیررسمی ثابت ماند، سکه ارزان شد و بورس 11 هزار واحد عقب ‌نشست
واکنش حداقلی بازارها

گروه اقتصادی: واکنش بازارهای مالی در شرایط خاص امنیتی و سیاسی اتفاقی طبیعی و قابل پیش‌بینی است. بازارهای سرمایه کشورهای منطقه هم پس از اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی (حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق) و در سایه وعده ایران برای انتقام به پیشواز این اتفاق رفته بودند و تا روز جمعه نوساناتی را تجربه کردند. با توجه به اینکه اقدام نظامی ایران زمانی رخ داد که بازارهای جهانی تعطیل بودند و در زمان تنظیم این گزارش هم تعطیل هستند، برای بررسی دقیق‌تر واکنش‌های اقتصادی آن باید صبور بود.
به گزارش «وطن امروز»، متغیر تاثیرگذار روی واکنش بازارها در شرایط کنونی ناظر به تصمیم بازیگران سیاسی و گسترش یافتن یا نیافتن سطح درگیری‌‌هاست. با این وجود پیش‌بینی  می‌شود از صبح امروز دوشنبه افزایش قیمت نفت در بازارهای مختلف اتفاق بیفتد. در حال حاضر هیچ تحلیل اقتصادی‌ای در رابطه با نوسان احتمالی بازارهای گوناگون وجود ندارد و نگاه‎ها به اقدامات سیاسی - امنیتی است. در یک سناریو اگر سطح منازعات افزایش پیدا کند، مسلما بازارهای سرمایه کشورهای منطقه سرخپوش خواهند شد، ریسک سرمایه‌گذاری در منطقه غرب آسیا افزایشی می‌شود و اونس طلای جهانی رکوردشکنی‌های خود را ادامه می‌دهد. همچنین با فعال شدن محور مقاومت در باب‌المندب و خیلج فارس، قیمت انرژی و نفت خام در سراسر جهان افزایش خواهد یافت؛ مهمی که آنچنان به مذاق غربی‌ها خوش نخواهد آمد، بویژه برای دولت مستقر در آمریکا که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد و افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند نکته‌ای منفی برای آن باشد.  افزایش هزینه تجارت دریایی و حتی مشکل در تامین کالا از دیگر اتفاقاتی است که پس از این اتفاق برای اروپا پیش‌بینی  می‌شود. در سناریوی دیگر یعنی کاهش منازعات -که محتمل‌تر به نظر می‌رسد- برای چند روز افزایش قیمت نفت اتفاق خواهد افتاد و در صورت تاکید روی این فضا، اقتصاد منطقه تا حدودی از وضعیت بلاتکلیفی خارج می‌شود و شرایط به روال سابق خواهد بود. البته مادامی که جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ادامه دارد بعید به نظر می‌رسد این مهم محقق شود. بررسی تحولات بازارها منطقه پیش از اقدام نظامی ایران و زمانی که صرفا صحبت از تهدید کشورمان بود، تصویری از واکنش‌های احتمالی بازارها به این اتفاق خواهد داد. 
* بازارها اتفاقات را پیش‌خور می‌کنند
به طور کلی بازارهای مالی در مواجهه با وقایع و رویدادهایی که به طرق مختلف امنیت سرمایه‌گذاری را با تهدید مواجه می‌کنند، با حساسیت بالایی واکنش نشان می‌دهند. طبیعتا بازار سهام در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. به بیان دیگر، بازارهای سهام عموما به تمام اتفاقاتی که می‌تواند به نوعی ریسک یا ابهامی را به بازار تحمیل کند، واکنش نشان می‌دهند؛ جنگ و درگیری‌های نظامی و منطقه‌ای، کاهش یا افزایش قیمت دلار، انتخابات، تصمیمات یک شبه اقتصادی، گمانه‌زنی‌ها پیرامون تغییر نرخ فرمول‌ها و مواردی از این دست می‌تواند حرکت کلی بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد. نکته مهم در این میان این است که پس از برطرف شدن ریسک یا تنش ایجاد شده، در عموم مواقع روند بازارهای سهام به پیش از زمان وقوع درگیری یا تنش بازمی‌گردد. با این مقدمه سراغ واکنش بازارهای سهام کشورهای مختلف و همچنین بورس تهران به اتفاقات اخیر و وقایع مشابه سال‌های گذشته رفته‌ایم. 
* افت معنادار بازار سهام رژیم صهیونیستی در ساعات پایانی روز جمعه 24 فروردین
روز جمعه 24 فروردین پس از انتشار اخباری مبنی بر نزدیک بودن حمله ایران به رژیم صهیونیستی، بازارهای مالی دنیا دچار ریزش‌های سنگینی شدند. در این بین 3 بورس اصلی آمریکا و همچنین بورس رژیم صهیونیستی افت معناداری را تجربه کردند. با توجه به تداوم نگرانی صهیونیست‌ها، در صورت باز بودن بازار سهام رژیم صهیونیستی در روزهای شنبه و یکشنبه 25 و 26 فروردین، افت مذکور ادامه می‌یافت. نمودار 1، روند شاخص بورس این رژیم را طی چند هفته اخیر، 6 ماه گذشته و پس از واقعه 7 اکتبر نشان می‌دهد. 
* ریزش 4.5 درصدی داوجونز در 2 هفته اخیر
شاخص داوجونز آمریکا نیز که طی 4 ماه اخیر روند صعودی را در پیش گرفته بود، پس از افزایش ریسک جنگ و درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی ریزش 4.5 درصدی را تجربه کرد. این ریزش پس از ترور فرماندهان ایرانی در کنسولگری ایران در سوریه آغاز شد. اگرچه نگرانی‌ها پیرامون افزایش تورم هم عامل دیگری است که در هفته‌های اخیر بر این شاخص اثرگذار بوده است. (نمودار شماره 2)
* ریزش 2.5 درصدی شاخص اس‌اندپی 500 
شاخص اس‌اندپی 500 نیز همچون شاخص داوجونز آمریکا در حالی که طی 4 ماه اخیر روند کاملا صعودی را در پیش گرفته بود، پس از افزایش ریسک جنگ و درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی با ریزش 5.2 درصدی مواجه شد.  (نمودار شماره 3)
* آرامش نسبی ارز
با وجود اینکه در ساعات اولیه عملیات نظامی کشورمان علیه رژیم صهیونیستی کانال‌های قیمت‌ساز تلگرامی که غالبا از خارج کشور اداره می‌شوند قیمت هر دلار آمریکا را در بازار غیررسمی تا 72 هزار تومان هم بالا بردند اما به محض شروع به کار بازار ارز در صبح دیروز، نخستین کشف قیمت بازار غیررسمی حدود 67 هزار تومان بود. این نرخ حدود 2 هزار تومان کمتر از قیمت دلار در بازار غیررسمی روز شنبه بود. رفته‌رفته اما قیمت دلار کاهش یافت و در زمان پایان کار بازار وارد کانال 65 هزار تومان شد.
* کاهش قیمت سکه و طلا
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم دیروز ضمن اشاره به رام شدن طلا در بازار همپای سکه، از کاهش قیمت‌ها در بازار داخل نسبت به شنبه خبر داد و تاکید کرد: خوشبختانه بازار در آرامش به‌ سر می‌برد؛ هیچگونه التهابی در بازار نیست و به نوعی می‌توان گفت بازار رکود هم دارد. از ابتدای هفته‌ گذشته (۱۸ فروردین‌ماه) همزمان با آغاز فعالیت بازار سکه و طلای داخلی به صورت کاملا رسمی و بازگشایی تمام واحدها، ریزش در قیمت بازار سکه و تا حدودی طلا آغاز شد اما با توجه به روند چشمگیر صعودی قیمت جهانی طلا، قیمت طلا همپای انواع قطعات سکه پیش نمی‌آمد و بعضا افزایشی رقم می‌خورد اما تعطیلی دیروز بازارهای جهان، بر اثر کاهش نرخ ارز در داخل افزود و قیمت طلا را همچون سکه کاهش داد.  با توجه به پاسخ ایران به اسرائیل، انتظار می‌رفت بازار سکه و طلا نیز روند افزایشی به خود بگیرد اما این بازار نیز همچون بازار دلار کاهشی شده و خوشبختانه بازار در آرامش به سر می‌برد. در همین زمینه نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار دیروز نسبت به روز شنبه گفت: قیمت‌ها نسبت به اوج خود فاصله گرفته و تعطیلی بازارهای جهانی در روز جاری و کاهش نرخ ارز در داخل، منجر به ریزش قیمت‌ها در بازار انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا شده است به گونه‌ای که در آخرین معاملات امروز بازار (دیروز یکشنبه) سکه ۸۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۲۹ هزار تومان نسبت به روز شنبه کاهش قیمت داشته است. وی افزود: خوشبختانه بازار  بسیار آرام و به دور از هرگونه التهاب است، البته شرایط رکود همچنان بر آن حاکم است و تقاضایی برای خرید سکه و مصنوعات طلا نیست. این مقام صنفی ضمن تاکید بر اینکه ثبات قیمت اونس جهانی طلا (با توجه به تعطیلی دیروز بازارهای جهانی) و عدم تغییر قیمت آن نسبت به شنبه همچنان ۲۳۴۳ دلار است و کاهش نرخ ارز در داخل سبب شد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا کاهشی شود، ابراز امیدواری کرد این روند کاهشی قیمت‌ها و ثبات، ادامه‌دار باشد. بذرافشان در رابطه با تغییرات قیمت‌ها  نسبت به روز شنبه و آخرین قیمت معاملاتی در بازار (دیروز)، گفت: سکه تمام طرح جدید با ۸۰۰ هزار تومان کاهش به ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، هر قطعه سکه تمام طرح قیمت نیز بازار امروز را با بهای ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به پایان برد که نسبت به روز گذشته ۲۰۰ هزار تومان کاهش بها داشته است. نیم‌سکه و ربع سکه نیز هر یک ۲۰۰ هزار تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشتند و به ‌ترتیب در بازار امروز ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۱۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۴۰۰ هزار تومان کاهش، در بازار امروز، 7 میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دادوستد شد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت حباب سکه گفت: با توجه به کاهش قیمت طلا (و البته کاهش کمتر نسبت به سکه) حباب سکه نسبت به روز گذشته (شنبه) کمی افزایش داشته است. در حال حاضر هر قطعه سکه ۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان دارای حباب است.
* افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در دومین روز هفته
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۱۱ هزار و ۱۹۳ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۷۷۶ واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز با ۲ هزار و ۶۷۷ واحد کاهش به ۷۲۳ هزار و ۵۳۹ واحد و شاخص قیمت با هزار و ۵۰۲ واحد کاهش به ۴۰۶ هزار و 4 واحد رسید. همچنین شاخص فرابورس ایران در معاملات دیروز با ۱۳۰ واحد افت به ۲۴ هزار و ۶۴۵ واحد رسید.
***
پیش‌بینی افزایش قیمت نفت
تحلیلگران روز یکشنبه پیش‌بینی کردند قیمت نفت روز دوشنبه (امروز) پس از پاسخ بامداد یکشنبه ایران به حمله رژیم صهیونیستی افزایش خواهد یافت اما رشد بیشتر قیمت‌ها، به واکنش این رژیم و غرب بستگی دارد. نگرانی نسبت به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، هفته گذشته از افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، پشتیبانی و کمک کرد قیمت نفت برنت که شاخص بازار جهانی است، روز جمعه، تا ۹۲ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه صعود کند که بالاترین قیمت از اکتبر بود. نفت برنت، معاملات روز جمعه را در ۹۰ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه به پایان برد، در حالی که شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۴ سنت افزایش، در ۸۵ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه بسته شد. تاماس وارگا، کارگزار نفت شرکت پی وی‌ام گفت: معقول است که هنگام ازسرگیری معاملات، انتظار قیمت‌های قوی‌تری را داشته باشیم. با این حال، تاکنون هیچ تاثیری روی تولید نداشته و ایران اعلام کرده است عملیاتش محدود است. هر چه واکنش اولیه بازار، شدید و دردناک باشد، صعود قیمت نفت ممکن است موقتی باشد، مگر اینکه عرضه نفت خاورمیانه دچار اختلال شود. جیووانی استونو، تحلیلگر موسسه مالی یوبی‌اس گفت: قیمت نفت ممکن است در زمان گشایش معاملات افزایش پیدا کند زیرا برای نخستین بار است که ایران از خاک خود، به رژیم صهیونیستی پاسخ داده است. وی در ادامه افزود: مدت زمان افزایش قیمت نفت، به واکنش رژیم صهیونیستی بستگی خواهد داشت. همچنین نشست مجازی گروه 7 هم باید رصد شود تا دید آیا اعضای این گروه، صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهند یا خیر. صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، رشد پیوسته‌ای داشته است.  بر اساس گزارش رویترز، اوله هانسن، از ساکسو بانک گفت: قیمت نفت پیش از این، نرخ ریسک را به حساب آورده و میزان این نرخ به تحولات بعدی پیرامون ایران و تنگه هرمز بستگی خواهد داشت.

 


Page Generated in 0/0065 sec