printlogo


کد خبر: 280591تاریخ: 1403/1/27 00:00
اخبار

هر سکوی بنزین یک کارت سوخت دارد
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به ‌هیچ ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند از صف‌های بنزین در ایران منتشر کرده‌اند، بزرگنمایی و غیرواقعی بود. رضا نواز اظهار داشت: در پی حملات موشکی ایران به رژیم صهیونیستی، برخی هموطنان‌مان در شهرهای مختلف برای شادی و انجام مراسماتی به خیابان‌ها آمدند که این افزایش تردد، نیاز به سوخـت‌گیری و حضور بخشی از مردم در پمپ‌بنزین‌ها را به ‌دنبال داشت. وی افزود: برخی هموطنان نیز در ساعات بامداد و صبح دیروز، مراجعاتی بیش از روزهای عادی به جایگاه‌های عرضه سوخت داشتند، با این حال، نه در ساعات بامداد و نه در ساعات صبح دیروز، به ‌هیچ ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند از صف‌های بنزین در ایران منتشر کرده‌اند، بزرگنمایی و غیرواقعی بود. سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه «شرایط سوخت‌گیری به‌رغم افزایش مراجعه مردم به پمپ‌بنزین‌ها عادی است»، گفت: هم‌اکنون نیز در برخی جایگاه‌های پرتردد عرضه سوخت در برخی کلانشهرها، صف‌های سوخت‌گیری داریم اما این میزان تردد و شرایط سوخت‌گیری، کاملا عادی است و هیچ‌گونه اختلالی در این زمینه وجود ندارد. نواز درباره کارت آزاد جایگاه‌های سوخت گفت: اگر چه بخشی از کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت که در ایام نوروز اضافه بر ایام قبل از نوروز توزیع شده بود جمع‌آوری شده است اما همچنان از نظر تعداد کارت آزاد جایگاه‌ها به شرایط پیش از نوروز بازنگشته‌ایم و تعداد کارت آزاد جایگاه‌ها بیشتر از ایام پیش از نوروز است. وی افزود: به ‌جز جایگاه‌های عرضه سوخت در مناطق مرزی که شرایط خاص خود را دارند، هم‌اکنون در تهران و کلانشهرها به ‌ازای هر سکو، یک کارت آزاد در جایگاه‌ها وجود دارد و در دیگر نقاط کشور نیز به‌ ازای میزان تردد، به ‌ازای هر 2 سکو یک کارت آزاد یا به‌ ازای هر جایگاه یک کارت آزاد وجود دارد.
***
افزایش تولید نفت ایران در خلیج فارس
یک مقام مسؤول گفت: با انجام موفقیت‌آمیز پروژه فرازآوری چاه هندیجان ۹ که با استفاده از گاز حاصل از چاه هندیجان ۱۴ انجام شد، از اواخر اسفند۱۴۰۲ هزار بشکه به تولید نفت این منطقه افزوده شد. مسعود بیرانوند با بیان اینکه چاه هندیجان ۹ یکی از چاه‌های افقی حفاری‌شده در میدان هندیجان منطقه نفتی بهرگان است، اظهار کرد: این چاه از ابتدای راه‌اندازی در سال ۹۰ با وجود انجام عملیات اسید کاری و فرازآوری با نیتروژن، تولید پایداری نداشته است و به‌ دلیل افت فشار جریانی، چند بار چاه غیرعملیاتی می‌شد. وی ادامه داد: با انجام آزمایش‌های درون‌چاهی مختلف مشخص شد علت تولید ناپایدار، پایین بودن شاخص بهره‌دهی چاه ناشی از پایین بودن نفوذپذیری سنگ مخزن است. معاون مدیر منطقه نفتی بهرگان تأکید کرد: در این روش گاز مورد نیاز برای تزریق به فضای حلقوی هندیجان ۹ از طریق چاه هندیجان ۱۴ تأمین می‌شود. با پیشنهاد این روش پس از موفقیت‌آمیز بودن اجرای آزمایشی پروژه با نصب موقت لوله‌های «چکسون»، سرانجام نصب خط لوله ۲ اینج از Kill Line چاه هندیجان ۱۴ به فضای حلقوی چاه هندیجان ۹ انجام شد و با نصب ادوات روسطحی لازم روی این خط از جمله شیر یک‌طرفه، شیر دروازه‌ای، چوک و فشارسنج، چاه هندیجان ۹ از اواخر اسفند ۱۴۰۲ با دبی تقریبی 1000 بشکه در روز عملیاتی شد. بیرانوند تصریح کرد: روش فرازآوری با گاز در مقایسه با سایر روش‌های فرازآوری مصنوعی از جمله پمپ الکتریکی درون‌چاهی و سرچاهی مقرون‌ به‌صرفه است، همچنین وجود منبع پرفشار گاز از چاه هندیجان ۱۴ در فاصله کمتر از ۵ متر از چاه هندیجان ۹ در سکوی نفتی WHP-07 و نبود نیاز به ساخت واحد تقویت فشار، از دیگر مزایای استفاده از این روش به شمار می‌رود. گفتنی است در برخی چاه‌ها با گذشت مدت زمانی از شروع تولید، به‌دلیل افت فشار مخزن و کاهش شاخص بهره‌دهی و در نتیجه کاهش توان تولید، انتقال نفت به سطح با دبی مطلوب به ‌صورت طبیعی میسر نیست. در این شرایط، برای احیای چاه یا افزایش توان تولید، از روش‌های فرازآوری مصنوعی استفاده می‌شود. 
***
دامنه نوسان تا ۳ روز مثبت و منفی یک‌درصد تعیین شد
سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته درباره تداوم معاملات بازار با محدودیت دامنه نوسان اطلاعیه‌ای صادر کرد. در متن اطلاعیه سازمان بورس آمده است: «پیرو برگزاری جلسه اضطراری هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ساعات ابتدایی روز جاری، مقرر شد با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان همه نماد‌های سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازار‌های بورس و فرابورس برای مدت 3 روز متوالی به مثبت و منفی یک درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود شود. بدیهی است سازمان بورس با همکاری شرکت‌های بورس و فرابورس به ‌صورت پیوسته شرایط بازار و وقایع مرتبط را رصد کرده و در صورت لزوم تصمیمات بعدی را اتخاذ و اعلام خواهد کرد».

Page Generated in 0/0048 sec